CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 23, 2009

Kehidupan

Dalam menjalani kehidupan, tak semua perkara akan berlaku seperti yang kita rancangkan dan impikan. Bila melakukan sesuatu perkara, jangan letakkan harapan yang tinggi terhadap perjalanan atau perlaksanaan perkara tersebut.

Untuk aku menyelesaikan tesis master, aku beberapa kali perlu memperbaikinya bersesuaian dengan keperluan dan kehendak penyelia. Rupanya tak semudah yang dibayangkan atau mungkin aku sendiri tidak melakukan yang terbaik agar tiada lagi perkara yang perlu diperbaiki. Tapikan kita ni manusia. Mungkin apa yang ada dalam fikiranku, lain pula dalam fikiran penyelia.

Kita seringkali bengang dengan karenah birokrasi dan karenah orang bila membuat sesuatu urusan dengan mana mana jabatan atau orang lain. Sesuatu perkara yang kita fikirkan mudah dan boleh diselesaikan dalam masa beberapa jam sahaja atau beberapa minit sahaja mungkin memakan masa dua tiga hari.

Pergi kaunter A, disuruhnya kita pergi kaunter B. Di kaunter B pulak disuruhnya kita ke tingkat 3. Di tingkat 3, tunggu hampir 1 jam, baru dimaklumkan pegawai berkenaan cuti sekerat hari. Aaarrrggghhh... tak ke tensyen namanya tu. Tapi itulah realiti yang berlaku kerana orang di kaunter A dan B tidak mengetahui tentang semua perkara yang berlaku di bangunan yang mereka bekerja apatah lagi di bangunan lain walaupun dalam kawasan yang sama.

Justeru, inilah pentingnya doa dan perngharapan yang tinggi kepada Allah agar Dia memudahkan segala urusan kita. Lihatlah! Allah bukan sahaja untuk disembah semata-mata ketika solat, tetapi Allah berada dalam segala urusan kita. Dialah yang menentukan segala urusan kita berjalan lancar dan dapat diselesaikan. Dialah juga yang menguji kita dengan pelbagai rintangan hatta dalam sekecil-kecil perkara.

Maka :
1) Berdoalah agar Allah memudahkan urusan kita di dunia dan di akhirat
2) Jangan meletakkan pengharapan yang amat tinggi kerana kita akan kecewa
3) Jangan kecewa apatah lagi putus asa dalam segala hal kerana yang baik dan buruk itu datangnya dari Allah untuk menguji kita.

0 comments: