CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, March 16, 2009

23 Rabiul Awal 1430 H

Salam buat semua. Moga sentiasa berada dalam limpahan redha dan rahmat Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Dapatkah kita memperolehi redha Allah dengan segala amal kita sepanjang kehidupan ini? Oh, alangkah ruginya aku yang sering kali lalai, leka dan kurang amal soleh. Cukupkah segala amal soleh yang kita kerjakan untuk mengharapkan syurga tanpa syafaat dari Rasulullah s.a.w?

Allahumma Solli 'Ala Muhammad...

Tiap kali mulut ini mengungkap selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w, sayu terasa di hati.

Alangkah indah hidup di zaman baginda.
Alangkah indah hidup bersama baginda.
Alangkah indah menjadi ahli keluarga baginda.
Alangkah indah menjadi sahabat baginda.
Alangkah indah mendapat bimbingan dan didikan terus daripada baginda.
Alhamdulillah... aku sebahagian daripada umat Muhammad s.a.w.

Bukankah kita semua memang mendapat bimbingan langsung daripada baginda? Al-Qur'an dan sunnah baginda s.a.w sememangnya terbentang luas untuk kita amalkan. Cuma kita yang gagal untuk mengamalkan sebahagian besar sunnah baginda s.a.w.

Bila tiba musim maulid nabi, masing-masing melaungkan selawat (tu kira bagus la daripada takde kesedaran langsung tentang maulid nabi). Namun hingga hari ini setelah 11 hari berlangsungnya sambutan maulidur rasul, berapa orang daripada kita yang bibirnya masih basah dengan selawat? Berapa orang daripada kita yang hatinya masih terikat dengan selawat?

Yaaa... begitulah kita, manusia yang sering lalai dan leka. Beribadah mengikut musim. Ketika tiba Ramadhan, pandai pula kita menjaga diri daripada mengumpat, berbohong. Bila pergi haji, pandai pula kita menutup aurat. Masa menyambut maulidurrasul, pandai pula kita berselawat. Namun selepas selesai waktu-waktu tersebut, semuanya tercicir di belakang.

Kerana itu kita semua sentiasa perlukan peringatan.

Bacalah...
Dengarlah...
Lihatlah...

Perkara-perkara yang boleh mengingatkan kita agar sentiasa beramal soleh. Marilah kita sama-sama mengamalkan sunnah baginda s.a.w sebagaimana di bawah:

Diriwayatkan dari Al-Aswad bin Yazid ia berkata: "Aku pernah bertanya kepada 'Aisyah r.a : 'Apakah yang biasa dilakukan Rasulullah s.a.w di rumah?' 'Aisyah r.a menjawab: "Baginda biasa membantu keluarga, apabila mendengar seruan azan, baginda segera keluar (untuk menunaikan shalat)."
(HR. Muslim)

0 comments: