CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, March 25, 2009

Jangan Bertangguh

Ambil kesempatan 5 perkara sebelum datang 5 perkara :

1) waktu sihat sebelum datang masa sakit

2) waktu lapang sebelum datang masa sempit
3) waktu kaya sebelum datang masa miskin
4) waktu mudah sebelum datang masa tua
5) waktu HIDUP sebelum datang masa MATI

Daripada lbnu 'Umar r.a. beliau berkata : Rasulullah s.a.w telah memegang bahuku seraya bersabda : "Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu." Ibnu 'Umar r.a pernah berkata : "Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang. Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu." (Hadis riwayat Al-Bukhari.)

Daripada Anas r.a. beliau berkata : Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda : "Allah Ta'ala berfirman : Wahai anak Adam! Selagi mana engkau meminta, berdoa dan mengharapkan Aku, Aku akan ampunkan apa-apa dosa yang ada pada dirimu dan Aku tidak peduli. Wahai anak Adam! Seandainya dosa-dosamu banyak sampai mencecah awan langit kemudian engkau memohon ampun kepadaKu, nescaya Aku akan ampunkan bagimu. Wahai anak Adam! Sesungguhnya engkau, andainya engkau datang mengadapKu dengan dosa-dosa sepenuh isi bumi, kemudian engkau datang menghadapKu tanpa engkau mensyirikkan Aku dengan sesuatu, nescaya Aku akan mengurniakan untukmu keampunan sepenuh isi bumi." (Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi).

0 comments: