CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, December 27, 2007

Banjir Oh Banjir

Alhamdulillah sejak lima hari kebelakangan ni cuaca cerah sepanjang hari. Kalau hujan turun pun, hanya buat seketika. Sekadar membasahi bumi, memberi bekalan air kepada tumbuhan. Ops... sepatutnya, apa jua keadaan, sama ada kita rasa baik atau buruk untuk kita, kita mesti memanjatkan syukur ke hadrat yang Esa kerana pastinya terselit hikmah yang tidak mampu kita nilai dari pandangan kita sebagai makhluk yang serba lemah ini. Mungkin ketika banjir besar melanda beberapa negeri baru-baru ini, ada insan yang menginsafi kejadian Allah, lalu kembali meletakkan Dia di tempat yang teratas di dalam diri. Justeru, bukankah kita mesti mengucapkan syukur kerana bertambah ramai manusia yang sedar tentang kebesaran Allah? Kita yang terselamat ni, lagilah mesti meningkatkan kesyukuran kepadaNya. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Dua hari lepas, Selasa dan Rabu, aku, abang dan Cumax ke Triang. Pagi Selasa bertolak ke Triang, petang Rabu bertolak dari Triang ke KB. Sampai pukul 12 tengah malam tadi. Kata abang, Triang KB tu, untuk kami macam main-main je. Boleh berulang alik dalam dua hari walaupun mengambil masa 7 hingga 9 jam nak boleh ke sampai. Sepanjang perjalanan antara Temerloh ke Triang, kami dapat lihat kesan banjir yang begitu menginsafkan. Begitu hebat kejadian Allah. Tak terkata kami melihatnya. Melihat kebesaran Allah. Air yang biasanya kita gunakan untuk minum, mandi, basuh. Sungai yang tenang, tasik yang damai, laut yang indah, yang memberikan ketenangan. Dalam masa yang singkat bisa merubah segalanya menjadi padang jarak, padang tekukur. Hebat sungguh keesaan Allah. Subhanallah.

SMK Mengkarak dan SK Durian Tunggal bagai tongkang pecah. Banyak peralatan yang musnah. Menurut cerita kawan-kawan (orang Triang), memang banjir kali ni begitu hebat. Ada kawasan yang terputus bekalan makanan, ada yang mendapat bekalan makanan yang amat sedikit, yang rumahnya tenggelam, dan pelbagai fenomena lagi. Alhamdulillah, kawasan rumah aku kat Taman Mawar Indah, tak dinaiki air walaupun pada suatu ketika jalan nak masuk taman perumahan dah ditenggelami air, tak boleh dilalui oleh kenderaan ringan.

Aku balik Triang untuk dapatkan surat UIA & abang pula untuk attend meeting kat sekolah. Dua hari aku tinggalkan 'Aqilah kat KB. Dalam kereta nak ke Triang, terngiang-ngiang suara dan gaya 'Aqilah. Kalau ada iklan Oligi Coco, secara automatik badan aku pun bergerak macam badan 'Aqilah berjoget waktu dengar iklan tu. Gelagatnya bagai tak lepas dari mataku.

Malamnya, aku tersendu. Entah kenapa pilu menggigit hati. Tetiba aku rasakan aku kehilangan keistimewaan seorang bonda. Aku dah tak dapat bagi susu badan pada 'Aqilah. Semua orang boleh bagi perhatian kepadanya. Malah, mungkin ada yang beri perhatian kepada 'Aqilah lebih dari yang aku lakukan. Tapi, yang bagi susu badan, cuma aku. Bila aku dah tak boleh bagi, aku rasakan seolah-olah tali pengikat antara aku dan 'Aqilah semakin longgar. Bermula tahun depan, bagaimana pula keadaannya? Jarang berjumpa, hanya di hujung minggu. Tentu dia tak berapa rapat denganku. Pedihnya rasa bila mengenangkan keadaan itu bakal ku tempuh.

Waaaaa... Sedihnya.

0 comments: