CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 08, 2007

Antara Dunia dan Akhirat

Sejak dari bangku sekolah aku bercita-cita menjadi seorang pensyarah, mengikut jejak langkah mak. Bila semakin meningkat dewasa, keinginan menjadi seorang pendidik bagai sebati dalam jiwaku. Pekerjaan sebagai pensyarah masih lagi mendapat tempat yang pertama dalam hatiku.

Usia meningkat. Masa belajar di universiti pun hampir tamat. Aku mula memikirkan, apakah pekerjaan yang sesuai yang membolehkan anak-anak aku nanti membesar di depan mataku. Aku boleh menjaga dan mengelek mereka ke mana sahaja aku pergi. Kalau tinggalkan mereka pun, untuk masa yang singkat sahaja. Fikir-punya fikir, aku dapat satu idea. Buka taska dan tadika sendiri.

Bermula dari saat itu, aku menanamkan semangat untuk membuka tadika sendiri. Bila aku kerja di TASKI ABIM sambil ambil MA kat UM, semangat aku semakin berkobar-kobar. Aku bukanlah orang yang begitu sukan dan baik melayan kanak-kanak. Tapi aku juga bukan insan yang mengabaikan kanak-kanak. Aku masih boleh melayan mereka dengan baik. Dah kahwin, menetap di Triang, boring, aku kerja di TASKA Ummi. Kali ini untuk mengumpul pengalaman.

Di pertengahan tahun 2007, dapat partner untuk buka TASKA. Kebetulan SSSM datang kat Bera, aku ambil peluang ni untuk daftar syarikat dulu. al-Haziq Childcare Centre. Best tak nama tu? Tapi tak boleh buka lagi, sebab aku still kerja. Dan yang paling utama aku nak siapkan MA dulu. Kalau buka dulu, alamatnya MA tu jadi pekasam je lah.

Namun, aku dilanda dilema. Persoalan nak kepuasan dunia atau keredhaan untuk akhirat timbul dalam diri aku. Ma tegah dan melarang sama sekali aku buka TASKA. Ma suruh aku minta jadi cikgu seperti abang, ma dan ayah. Awal-awal tahun 2007 memang ma dah galak aku jadi cikgu. Bila dengar aku nak buka TASKA sendiri, ma tak bagi. Tapi, masa tu aku dan abang tak ambil pusing kata-kata ma. Lama-lama nanti ma senyaplah, walaupun setiap kali balik kampung, memang itulah antara topik utama yang ma cakap. Hari-hari pulak tu.


Suatu hari, ma datang Triang. Masa tu syarikat dah ada. Tempat nak buka pun dah ada. So, bawalah ma jalan-jalan dan tunjuk tempat nak buka TASKA. Ma senyap je. Tapi bila balik Jerteh, ma telefon, ma marah, tak bagi buka TASKA. Ma kata susah. Jadi cikgu lagi mudah. Tak payah fikir bagaimana nak memuaskan hati pelanggan. Balik rumah tengahari boleh siapkan hal rumahtangga. Mula dari hari tu, setiap kali ma telefon, atau abang telefon ma, topik hangat ni tak pernah lepas dari perbualan. Masa balik kampung, ma bertegas tak bagi buka TASKA. Ma tunjuk iklan DPLI. Ma suruh minta.

At that time, aku dan abang dah berbelah bagi nak buka TASKA tu. Yang mana lebih penting. Kepuasan diri sendiri untuk dunia, atau keredhaan ma untuk akhirat. Kalau orang lain yang larang mungkin tak tinggal kesan pun, tapi, ni ma yang larang. Ma tu jadi orang nombor satu yang mesti dipatuhi selepas Allah dan Rasulullah. Serba salah dibuatnya.

Setelah berfikir dengan mendalam, aku dahulukan ma. Mungkin dengan mematuhi cakap ma, perjalanan hidup kami sekeluarga lebih diberkati Allah dan dipermudahkan segala urusan. Alhamdulillah, sejak apply hingga dapat keputusan kemasukan untuk DPLI, segalanya berjalan lancar. Mungkin dengan menjadi guru, suatu hati nanti aku boleh menjadi pensyarah, seperti Pak Su.



Namun, keinginan untuk buka TASKA dan TADIKA sendiri masih terpendam di sudut hatiku.

0 comments: