CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 09, 2005

Nasi Dagang

Ntah kenapa tetiba seminggu dua ni aku jadi seorang peminat nasi dagang. Mungkin kerana aku rindu yang amat pada tanah kelahiranku, Kuala Terengganu. Sejak perginya arwah indewan, rumah 744 di Kampung Nesan ditinggal kesepian. Seperti sepinya hatiku dengan kenangan-kenangan lalu di rumah pusaka itu.

Aku ingat masa kecil-kecil (tak le kecil sangat, dalam alam sekolah rendah & menengah), kemeriahan hari raya di rumah 744 memang begitu terkesan. Biasanya saudara mara sudah mula berkumpul sejak 2 hari sebelum raya. Juadah wajib untuk berbuka puasa yang akan disediakan oleh arwah indewan ialah bubur lambuk. Memang sedap, tiada tandingannya.

Sebelum berbuka, mak-mak akan sibuk menyediakan hidangan. Projek biasa yang dilakukan ketika berbuka ni ialah ABC. Aku ingat lagi, mak saudara aku beli 'mesin' ABC yang plastik semata-mata nak buat ABC. Nak kisar air batu punye seksa. Berebut anak saudara menunggu giliran mendapat ABC. Selepas berbuka, turn anak-anak dara pula mengemas dan membasuh pinggan. Masa tu mane ade bibik yang nak tolong kemas. Punyalah seronok bekerjasama. Membuat kerja sama-sama inilah yang merapatkan kami sepupu sepapat.

Malam pula main mercun dan bunga api. Eh, ape pulak langgar peraturan? Masa tu mercun tak haram lagi. Tokeynya ialah pak sedara aku yang bongsu. Semua anak saudara join. Tak kira yang besar @ kecil. Meriah suasana malam membangkitkan kegirangan dan keriangan sekeluarga. Gantung tanglung keliling rumah.

Masa malam raya, cucuk satey, bakar satey, buat ketupat, buat kuah kacang, makan kerang rebus. Satey yang masuk mulut anak-anak lebih banyak dari yang dah dibakar. Masa tu takde istilah nak tempah menempah satey. Semua buat sendiri. Tokey satey ialah bapak-bapak. Anak-anak kebanyakannya jadi tukang sibuk dan tukang memeriahkan suasana. Anak-anak dara yang tolong tukar sarung kusyen. Keriuhan ini menerbitkan satu ikatan persaudaraan yang kukuh.

Namun, itu semua kenangan. Kenangan 744 yang kini sepi. Jauh dari kebingitan derap kaki anak-anak berlari di tingkat atas. Sunyi dari gelak tawa, senda gurau sanak saudara. Di rumah 744 ini kukenali seorang datuk (inde) dan seorang nenek (indewan), mak-mak saudara, ayah-ayah saudara, sepupu sepapat. Di rumah 744 ini terlalu banyak kenangan gembira yang terpahat di hati. Juga tertanam kukuh kenangan duka bersama arwah indewan. Aku rindukan semua kenangan-kenangan itu.

Kerinduan yang mendalam ini membuatkan aku begitu teringin makan nasi dagang. Bulan puasa hari tu aku makan nasi dagang Kelantan. Muak. Pagi tadi aku makan nasi dagang di Grand Cont, Kuantan. Tak sedap. Tak habis pun makan satu pinggan. Dan pastinya yang paling best ialah nasi dagang Terengganu kat Chendering. Pergghh... tak puas rasanya makan nasi dagang kat situ. Alhamdulillah, aku berkesempatan makan nasi dagang Chendering masa beraya di Kuala Terengganu raya ke 4 hari tu. Dan sekarang... aku teringin lagi nasi dagang kat Chendering tu.

0 comments: