CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, September 11, 2005

Hiburan

Usrah untuk pelajar-pelajar KPM hari Jumaat lepas, aku bawa tentang hiburan. Aku minta mereka menulis 5 nama artis kegemaran mereka, 5 nama pensyarah KPM, 5 nama ulama', 5 nama pelakon kegemaran mereka, dan 5 Rasul Ulu al-Azmi.

Tapi, aku tak percaya sangat dengan catatan mereka. Ha ha ha... (^_^) jahatnya aku, tak percaya kat student sendiri. Macam mane nak percaya, kalau aku suruh diorang tak berbincang, tapi diorang dok sosek-sosek bincang sesama sendiri. Aku sorang nak pantau kesemua lebih kurang 200 orang, aku tak mampu.

Apa salahnya dengan hiburan? Dalam Islam tak boleh berhibur ke? Habis tu, nasyid pun tak boleh le? Berdosa ke kalau nak berhibur?

Tak... Islam tak melarang manusia untuk berhibur. Gurau senda merupakan hiburan. Meraikan sesuatu perayaan merupakan hiburan. Semua itu dilakukan oleh Rasulullah. Tapi, tidak sehingga melampaui batas. Hiburan sekadar salah satu cara untuk menyampaikan Islam. Dan bukan menjadi matlamat.

Tapi, cuba kita lihat pada hari ini. Hiburan seolah-olah satu matlamat dalam diri. Nak tido kena dengar lagu. Bangun tido, first sekali buka radio. Nak belajar, kena ade latar muzik. Petang-petang beriadah, walkman kat telinga. Habis tu, masa bilanya nak dengar bacaan ayat suci al-Qur'an? Bila nak mengaji? Bila nak berzikir? Sedangkan, yang mendekatkan kita dengan Allah, yang menghampirkan kita dengan hidayah, adalah al-Qur'an dan zikir.

Bila muzik berkumandang setiap saat, hati pun jadi mati. Hidayah susah nak masuk. Baca susah nak faham. Berkat hidup pun berkurangan. Yang selalu bergayut kat hati waktu itu, syaitan yang sentiasa ajak kepada kemungkaran. Tak hairanlah kalau dah 11 tahun belajar pendidikan Islam, tapi solat 5 waktu pun tak lepas.

Habis tu, nasyid tu camne? Aku puji usaha-usaha untuk memperkenalkan hiburan Islam. Tapi, cuba tengok balik nasyid-nasyid pada hari ini. Adakah bila kita dengar nasyid, hati kita akan lebih dekat dengan Allah? Diri kita lebih kenal Islam? Mungkin ada. Tapi, aku rasa peratusnya tak banyak. Ramai yang suka lagu Pergi Tak Kembali. Tapi, seramai mana yang menghayati mesej yang ingin disampaikan? Atau sekadar meminati muzik lagu tersebut?

Jadi, maknanya tak bolehlah semua hiburan-hiburan ni? Bukan tak boleh. Tapi, kenalah berpada-pada. Aku pun dengar lagu, tengok filem. Tapi sekadar memenuhi masa-masa relex.

0 comments: