CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 12, 2005

Hari ini

Alhamdulillah... Setelah titisan-titisan air mata aku iringi rayuanku pada Yang Maha Pengasih, ketenangan jiwa menguasai diriku. Semangat makin pulih. Dan aku meneruskan segala tanggungjawabku dengan sebaik mungkin.

Hari ini, ada sesuatu yang membuatkan aku terharu dengan pelajar-pelajar aku. Aku di KPM ni, hanya sebagai guru ganti untuk 2 orang ustazah yang bersalin berturut-turut. Sejak Julai 2005, aku menggantikan sorang ustazah A hinggalah minggu lepas. Minggu ni, aku mula mengajar kelas ustazah B. Sepanjang aku mengajar kelas ustazah A, aku dapati pelajar-pelajar boleh menerima cara aku.

Petang tadi, ketika aku hampir selesai mengajar kelas ustazah B, ada pelajar-pelajar ustazah A yang menantiku di luar kelas. Aku keluar kelas je, diorang kata "Ustazah, hari ni saya faham betul kelas belajar Pengajian Islam. (dalam hati aku berdetik 'Alhamdulillah') Asyik angguk je" (erk... lain macam je ayat budak ni). Laaa... rupa-rupanya diorang ngantuk dalam kelas.

Diorang merayu supaya aku terus ajar diorang sampai akhir semester. Aku nasihatkan mereka supaya redha dengan sesiapa sahaja yang menjadi guru mereka. Jangan kutuk dan jangan membenci. Kerana ilmu yang diberi tetap sesuatu yang bermanfaat. Aku pun tak boleh nak suka-suka hati tukar kelas. Aku hanya pekerja, dan bukan pentadbir.

Alhamdulillah kalau mereka suka aku mengajar. Tinggi lagi kesyukuranku andai apa yang aku ajarkan dipraktikkan. Yang dapat ku lakukan kini, hanya doa, setelah kusampaikan ilmu pada mereka berdasarkan kemampuanku.

0 comments: