CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, November 04, 2009

Semalam Dalam Sejarah

1) Hari ulang tahun perkahwinan kami ke 4.

2) Aqilah buat masuk kertas dalam hidung. Waaa... Aqilah ni. Kenapalah yang orang larang, itulah yang makin nak dibuat?

Lepas Maghrib semalam, kami keluar untuk membeli barang2 kegunaan harian. Dalam kereta Aqilah main kertas. Kelihatan dia meletakkan kertas tu kat hidung. Aku terangkan kat dia alasan2 kenapa dia tak boleh masukkan kertas kat dalam hidung. Bersungguh-sungguh aku terangkan. Dia tersengih-sengih. Aqilah bukannya tak biasa main kertas. Gunting kertas halus halus pun selalu. Aqilah bukannya tak faham apa yang aku cakap. Malah boleh nasihatkan orang lain lagi. Sebab tu aku tak ambil kertas tu dari Aqilah.

Entah macam mana tengah aku dok membebel, tiba2 dia menangis. Waa... kertas dah masuk dalam hidung. Haa... itulah. Aqilah taknak dengar cakap bonda lagi. Aku ni, nak marah pun ade, nak tergelak pun ade. Abang dah mula marah dah. Maka, dari tujuan asal nak gi beli barang, kereta terpaksa dilencongkan menuju ke klinik.

Doktor kata, kertas je, tak pe. Tapi, nak buat keluar dari hidung Aqilah tu, ada setengah jam rasanya. Sampai 3 orang pegang Aqilah, still kepala dia gerak gerak, dia meraung, menggelepar taknak doktor masukkan 'gunting' khas dalam hidung dia. Ayah dia pujuk, tengking, tak jalan jugak. Pegang sambil duduk, baringkan dia, semua tak jalan.

Lastly, aaa chum... Aqilah bersin. Keluarlah kertas kecil tu dari hidung Aqilah. Ha ha ha... dalam hati aku tergelak. Dia berjalan keluar dari bilik doktor dengan wajah happy dan berkata "Aqilah dah tak sakit dah". Orang yang menunggu kat luar bilik doktor tu tergelak. Tadi bukan main dengar meraung dalam bilik doktor, alih alih keluar dengan muka relax.

Aku ni nak tergelak bukan apa. Teringat masa kecik dulu, ada adik aku yang masukkan kertas dalam telinga. Agaknya beginilah situasi ibu bapa yang membesarkan anak yang suka buat eksperimen. Moga eksperimen Aqilah yang tak menjadi ni, memberi pengajaran kepadanya.

Aqilah... Aqilah... Lain kali, dengarlah cakap bonda dan ayah ni.

4 comments:

aNNdiNN said...

hehe...kwn skola sy dulu mase darjah 1 main potong2 pemadam mase dlm kelas. maka tersekat la satu dlm hidung die. cikgu siap pangge doktor mai skola. dr dlm kelas kami lihat doktor sdg 'buat operasi'(misi mengeluarkan pemadam tersumbat)menggunakan 'twitcher' rasenye. :D

Anonymous said...

chomeynye gelagat aqilah...yelah..nak besar begitulah kan..:)

ummushifa & ummushafi

kriey said...

penulisan yang mampu membawa pembaca habis membaca cerita dari awal hingga akhir. seorang penulis!

adnin said...

masa kecik2 dulu..pernah gelang getah masuk dlm hidung..xtau la macm mana bleh masuk..lucu plak bila teringat..hehhe..^_^