CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, February 26, 2009

Hidup

Dua tiga hari ni urusan rumah tangga agak tunggang langgang. Membantu suami menyiapkan bukunya yang menghampiri dateline menjadi keutamaan. Baju 2 bakul tak terlipat. Time nak lipat baju, ada si kecil datang menempek. Kesian pulak kalau tak dilayan. Ye lah, hidup kita ni tak tahu bila akan tamat.

Kalau membelakangkan layanan terhadap anak dan suami, takut nanti dah tak berkesempatan buat demikian, rasa menyesal akan menyesak di dada. Jadi, selagi ada peluang hidup, layanilah dan penuhilah permintaan anak dan suami. Dapat pahala yang besar. Yang penting mesti ikhlas bagi memenuhi tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada diriku sebagai seorang isteri.

Aku ingat masa buat DPLI kat UIAM. Abang selalu merajuk kat aku kerana hujung minggu aku habiskan masa dengan mengemas rumah. Bagi aku, sebelum aku ke UIAM, aku nak pastikan rumah clear. Pinggan mangkuk semua bersih, lantai bermop, baju berlipat, baju abang siap gosok. 2 hari di hujung minggu tu perlu siapkan semuanya.

Sedangkan bagi abang, aku hanya perlu gosok baju dia sahaja. Masa selebihnya, gunakan untuk bermesra dengan suami dan anak.

Oh, barulah aku dapat pengajaran. Tugas utama isteri ialah berkongsi kasih sayang dengan ahli keluarga dan melayan kehendak suami. Bukan menjadi kuli yang terbongkok-bongkok mengemas rumah tanpa sempat melayan suami dan anak. Kalau tak mampu, mintalah bantuan.

Almaklumlah... kitakan manusia yang serba kekurangan.

0 comments: