CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 21, 2009

Disiplin


Disiplin. Satu perkataan yang mudah disebut, namun amat payah untuk dipatuhi apatah lagi dihayati. Disiplin amat berkait rapat dengan masa. Tidak berdisiplin bermakna telah membuang masa.

Seorang pelajar tidak berdisiplin dalam mengikuti pengajaran guru-gurunya. Ini menyebabkan dia telah mensia-siakan masanya untuk belajar, mensia-siakan masa guru yang mengajarnya. Padahal, kalau dia berdisiplin, mungkin dia mudah faham tentang pelajaran, lebih banyak masa untuk membaca perkara-perkara lain atau melakukan perkara-perkara yang positif. Maka dia menjadi lebih produktif dan berguna.

Sedangkan gurunya pula tidak perlu mengambil masa yang lebih untuk membuat kelas tambahan, memberi extra penerangan. Maka si guru boleh melakukan kerja-kerja lain yang meningkatkan produktiviti dirinya.

Islam amat menekankan disiplin. Kerana itu, sebuah surah yang dikhaskan bagi mengingatkan manusia tentang masa. Tanpa disiplin dengan masa, maka rugilah kehidupan kita.


Maksud Surah al-'Asr : "Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran"

Kenapa orang beriman tidak rugi? Kerana orang yang benar-benar beriman tidak akan melengahkan tanggungjawabnya. Solat ditunaikan sebaik sahaja masuk waktu. Tanggungjawab dan tugasan lain dilaksanakan sesegera mungkin, menepati masa.

Kerana orang-orang yang beriman amat berhati-hati dengan penggunaan masa. Masa bagi mereka biarlah bermanfaat untuk Islam. Mensia-siakan masa merupakan satu dosa bagi mereka kerana ia akan disoal di akhirat kelak.

Kenapa orang yang beramal soleh tidak rugi? Kerana hanya amal soleh yang memberi kesan yang baik di akhirat kelak. Bagaimana amal soleh itu? Segala amalan yang wajib, sunat mahupun harus, yang menepati syariat dan dilakukan semata-mata kerana Allah. Tidak kiralah kerana takutkanNya, untuk mendapat keredhaanNya, untuk meletakkan pengharapan kepadaNya... apa sahaja. Asalkan semata-mata kerana Allah

Kerana disiplin jugalah aku mengambil masa yang lama untuk menyiapkan disertasi master. Disiplin diri yang rendah menghasilkan aku yang pada hari ini masih tidak memberi sumbangan apa-apa kepada kemajuan Islam, masyarakat mahupun negara. Jadi, aku ni belum benar benar beriman lah??? Waduh... gimana nih.

Kehidupan lalu bukan untuk dikesali. Mesti teruskan dengan perubahan diri. Singkirkan rasa malas yang menjadi musuh kepada disiplin. Ayuh honey... BERUBAHLAH!!!

0 comments: