CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, September 25, 2006

Dalam Dilema

Nak berpantang di rumah mak atau di rumah mertua?

Ikhlasnya, aku nak berpantang di rumah mak. Aku yakin wanita-wanita lain juga pasti lebih selesa berpantang di rumah yang dia dibesarkan, di rumah yang suasananya telah sebati dalam jiwa. Terutamanya selepas melahirkan anak sulung. Ye laaa... pengalaman pertama. Mesti nak guide dari mak kandung.

Tapi, kalau ikutkan ranking menurut Islam, mertua dah jadi lebih utama. Mertua aku cukup baik. Nasihat dan panduannya tak putus. Risaunya terhadap aku tak pernah henti. Kengkadang aku dilebihkan dari anak sendiri. Maklumlah, aku sorang je puteri yang menyinari hidup mereka buat masa ini. Ada tiga kekosongan lagi (tidak termasuk tempat tambahan) sebab 3 orang lagi adik abang belum kahwin. Mereka pernah utarakan agar aku berpantang di bawah jagaan mereka. Ini yang buat aku serba salah. Buat lidah aku kelu tak terkata.

Aku amat menghargai kasih sayang mertua terhadap aku. Tapi aku lebih selesa bersama keluarga sendiri. Aku takut keputusanku berpantang di Kota Bharu membuatkan ma dan ayah rasa terpinggir. Tak... bukan itu yang aku mahu. Namun bukan senang nak buat semua hati rasa berpuas hati. Aku amat berharap ma dan ayah memahami. Aku sayang mereka.

Aku serba salah...

0 comments: