CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, August 29, 2005

Kriteria Pemilihan

Terima kasih pada kak Sri Diah atas ucapan tahniah. Ia merupakan doa buatku.

Aku berkesempatan menonton rancangan Mencari Cinta hari ni. Sebenarnya aku tak suka rancangan ni. Tapi, kebetulan rakan serumah tengok, aku pun sama-samalah join mereka. Aku minat tengok Danial. Dia ada potensi untuk menjadi suami yang dihormati, membimbing isterinya, dan membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah. Penampilannya juga bersahaja. Tak nampak dibuat-buat. Itu pandangan aku yang hanya tengok rancangan tu sekali (^_^) Dan aku pun bukan berminat sangat nak komen pasal orang.

Mendirikan rumah tangga bukan untuk setahun dua. Bukan juga sekadar satu destinasi cinta. Bagi aku, perkahwinan merupakan satu tanggungjawab. Bila difikirkan, aku sendiri takut untuk memasuki gerbang perkahwinan. Dan sudah pasti pemilihan bakal suami atau isteri bukan satu pemilihan main-main atau bak kata orang, macam pilih ikan di pasar. Macam mane dengan aku??? Heeeee (^_^)

Sebelum aku memilih si dia sebagai bakal suami aku, aku dah mengerjakan solat istikharah. Sebab, hanya Allah yang tahu siapa si dia. Masa silamnya dan masa depannya. Dan hanya Allah yang Maha Mengetahui apakah kesudahan kami berdua. Kalau bercinta lama pun belum tentu akan kenal si dia. Almaklum le, masa bercinta mesti ade yang control kat mane2 part.

Bila aku dah buat keputusan terima si dia, aku berasa amat tenang dan hati aku semakin rapat dengannya. Walhal sebelum tu, aku takde ape2 feel pun kat si dia. Bila aku dah terima si dia, means aku kena terima segala kelebihan dan kekurangan pada si dia. Seperti yang pernah si dia katakan pada aku, kita menerima dan menyayangi seseorang biarlah tanpa syarat. Kalau ade kelemahan, kita cuba baiki dan doakan supaya kelemahan atau keburukan itu suatu hari akan berubah.

Ape kriteria-kriteria pemilihan calon suami untuk aku? Hensem? Kaya? Beriman? Penyayang? Ape ye??? Jawapannya : Pilihan berdasarkan keputusan istikharah. Selepas tu, aku sayang si dia sebagaimana seadanya dia. Kelebihan dan kelemahannya. Manusia boleh berubah. Manusia boleh merancang. Tapi, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Si Elly pulak akan pilih siapa? Mengapa??? (^_^)

0 comments: