CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, May 03, 2004

3 hari tak update bolg.

Ape khabar semua pembaca? Aku kurang sihat. Selesema setelah seharian duduk bawah mentari. Tahniah dan selamat pengantin baru khas buat sepupuku dan buat semua yang melangsungkan perkahwinan dalam cuti 4 hari ni. Semoga perkahwinan kalian berkekalan hingga ke akhir hayat. Dan melahirkan zuriat yang soleh dan solehah.

3 hari ke Kuala Lumpur (sehari kat KL, 2 hari perjalanan pergi balik), mengingatkan aku zaman universiti yang baru aku tinggalkan 7 bulan lalu. Suka duka, kawan2 di sisi, tempat2 yang menjadi kenangan terimbau kembali dalam ingatanku. Teringat masa jatuh motor, masa buat kertas projek, masa join projek universiti. Seronok, cukup seronok dengan pengalaman2 yang kekadang menyebabkan aku lalai dan leka. Pengalaman yang adakalanya meningkatkan keimananku dan adakalanya menyebabkan imanku turun.

Dalam perjalanan ke KL dari KB, kami sekeluarga diuji. Mungkin juga ia satu kifarah dari Allah terhadap kesilapan2 kami yang kami sengajakan atau tidak. Setiap peristiwa yang berlaku pasti ada sesuatu yang tersirat disebaliknya. Kenderaan yang kami sekeluarga naiki, pecah cermin depannya. Rasanya sebab kena batu.

Masa tu adik aku yang kecil sekali, umur 5tahun, duduk dengan mak kat depan. Sedang kami sekeluarga berborak2, membingitkan suasana perjalanan, tiba2... PRAAKKK. Cermin depan kenderaan mula meretak beribu2 retak. Semua terdiam. Adik di depan mula teresak. Cepat2 di 'cool down' kan dan ditukar tempat ke belakang.

Suasana menjadi sepi. Ayah masih meneruskan perjalanan dengan cermin retak beribu. Kata ayah, kalau lopongkan, hujan nanti lagi teruk jadinya. So, kenderaan terus bergerak perlahan, tidak selaju seperti awal tadi.

Adik masih teresak. Dalam esakannya. Dia sempat meluahkan perasaannya. "Kenapa kereta kita je kena? Kenapa kereta orang lain tak kena? Huk.. huk.. huk.." Apa nak jawab? Macam mane nak explain pada budak berusia 5 tahun. Aku terdiam.

Adik aku yang umurnya 10 tahun pun cakap. "Ni ujian. Allah nak uji kita semua. Allah nak tengok kita sabar ke tak." Hmm... aku pun tak tahu adik bongsu aku boleh terima tak jawapan tu. Aku senyap je. Dah tak tahu nak cakap ape. Lepas tu, adik aku dah tak cakap ape2. Senyap je. Air mata je yang masih mengalir. Maybe dia faham. Atau dia tak faham langsung. Ape le maksudnya ujian tu?

Atau pun dia senyap sebab takut.

0 comments: