CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 09, 2009

Apa???

'Aqilah : Bonda buat ape tu?
Bonda : Bonda siang ikan.
'Aqilah : Siang ikan ape?
Bonda : Ikan selayang.
'Aqilah : Ikan selayang ape?
Bonda : ??? (dalam hati... ape yek nak jawab)

Perkataan apa adalah satu perkataan yang sering digunakan oleh 'Aqilah sejak dua menjak ni. Pada ayahnya, pada bondanya, pada tok manya, dan pada siapa jua yang dia bercakap. Sampai kita yang menjawab ni tak tahu dah nak jawab apa. Last sekali, yang terjawab dek orang dewasa ialah "Ape-ape aje lah 'Aqilah ni. Banyak sangat cakapnya". Sedangkan si kecil masih tertanya-tanya di dalam hati.

Namun, andai difahami psikologi kanak-kanak, dengan perbendaharaan kata yang terhad, perkataan 'apa' mungkin boleh membawah maksud 'kenapa', 'bagaimana', 'di mana', dan apa sahaja perkataan yang bermaksud 'dapat memberi penerangan lanjut'. Ya, kanak-kanak sebesar 'Aqilah memang mendambakan penerangan yang lebih lanjut. Mereka ingin mengetahui tentang dunia di sekeliling mereka. Biarpun penerangan yang diberi ringkas dan mungkin tidak difahami oleh mereka.

Adalah menjadi satu kesilapan besar bila orang dewasa memarahi kanak-kanak yang banyak bertanya sehingga membantutkan perasaan ingin tahu mereka. Maka yang membesar adalah kanak-kanak yang tidak kreatif dan tidak mahu ambil tahu tentang dunia dan ilmu pengetahuan berguna di sekeliling mereka.

Moga Allah memberi hidayah kepada kami untuk mendidik anak kami menjadi insan yang dapat menangani cabaran di dunia untuk berjaya di akhirat kelak.

0 comments: