CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, May 29, 2007

Sakit

Macam mana perasaan ibu yang anaknya sakit terlantar di hospital?

Sayu, sedih, kasihan. Tentu semua tu tak terkata, tak terluah dek perkataan. Semuanya bercampur gaul menjadi satu. Sampai satu tahap, tiada apa yang menjadi milik si ibu, melainkan segalanya dikorbankan untuk si anak.

Apa yang menimpa aku baru-baru ni hanya sekelumit cuma. Satu malam tu, 'Aqilah menangis lebih kurang jam 1.20 pagi. Aku angkat dia duduk atas pangkuanku. Seperti biasa dia meronta-ronta, tendang-tendang kaki. Entah macam mana, aku tersalah pegang tangan dia. Maybe kasar sikit. Aku pun masa tu tengah separuh sedar. Tetiba 'Aqilah nangis kuat. Aku pujuk, bagi susu, tak jalan jugak. Ayahnya ambil. Pujuk punya pujuk, diamlah 'Aqilah di pangkuan ayahnya.

Aku perasan satu perkara, tangan kanan 'Aqilah macam sakit. setiap kali tangan kanannya digerakkan atau diangkat, dia akan menangis kuat, menangis kesakitan. (Setiap ibu pasti tahu jenis tangisan anak-anaknya - lapar, sakit, nakkan perhatian). Aku dah mula panik, diterpa rasa bersalah. Ya Allah, ape yang aku dah buat pada anak aku ni? Ya Allah, kesiannya 'Aqilah. Air mata aku dah mula meleleh. Abang suruh aku bertenang, bersiap, nak bawa 'Aqilah pegi hospital.

Jarak rumah aku ngan hospital Temerloh lebih kurang 40 km. Lebih kurang pukul 2 pagi, kami bergegas ke Hospital Temerloh, bahagian kecemasan. Abang bawak kereta berhati-hati supaya tak terjun lubang. Bergegar kuat sikit tangan 'Aqilah, dia mula nangis. Masa tu perasaan aku berbaur. Tak tahu nak buat ape. Fikir balik, betul ke tindakan kami ni? Tapi, takkan nak tunggu pagi esok. Manalah tahu kalau ada patah tulang ke kat mana-mana bahagian. Lagi teruk kalau bertangguh. Nak urut tangan 'Aqilah pun, dia dalam keadaan kesakitan. Pahtu tak tahu ape yang cedera kat tangan dia.

Sampai kat wad kecemasan, lama juga tunggu doktor. Bila doktor cek. Doktor angkat je tangan kanan 'Aqilah, dia terus menangis kesakitan. Tangan kanan tu pun nampak terkulai. Doktor suruh gi x-ray. Keputusan x-ray menunjukkan tiada sebarang tanda yang negatif. Pastu doktor suruh ambil darah. Masa misi ambil darah, 'Aqilah nangis tak berhenti. Matanya tengok aku, minta simpati. Aku dok pujuk dia. Aku nyanyi Twinkle Twinkle Little Star. Tapi, dan sekerat je. Aku dok tahan sebak tengok 'Aqilah terus je mengalirkan air mata. Kesian sangat tengok mata dan suara tangisan 'Aqilah yang merayu. Hati aku luluh. Kesiannya dia. Sampai satu tahap, hatiku geram, marah kat misi tu. Apesal le lambat sangat amik darah 'Aqilah ni.

Lepas ambil darah, kena di x-ray sekali lagi pulak. Risau jugak baby kena x-ray banyak kali. Nanti ade effect pulak. Lepas x-ray kali kedua, tetiba je 'Aqilah gerakkan sendiri tangan dia yang sebelum ni terkulai. Bila letak atas katil, 'Aqilah dah mula meniarap, merangkak. Eh, magic. Tangannya dah ok. Macam takdek ape-ape berlaku. Tak nangis dah. Suka suka je memanjang. Orang ulit dia suruh tido. Dia cakap cakap banyok pulok. Masa tu lebih kurang pukul 4.30 pagi. Alhamdulillah.

Bila result darah keluar, doktor kata, dalam darah dia ada kuman. Maybe ade jangkitan kuman pada sendi menyebabkan rasa sakit. Tapi doktor tak tahu dengan tepat bahagian yang terkena jangkitan tu. Doktor advice kalau ade sebarang bengkak pada mana-mana sendi dan 'Aqilah demam, bawa dia datang semula ke bahagian kecemasan Hospital Temerloh. Setelah segala prosedur selesai. Kami meninggalkan halaman hospital jam 6.05 pagi. Hari tu, aku dan abang cuti kecemasan. Semalaman tak tido, kepala pun terasa berat.

Alhamdulillah, 'Aqilah sihat. Semalam birthday 'Aqilah yang ke 8 bulan. Beratnya 8.6 kg. 'Aqilah dah merangkak dengan kelajuan sederhana. Dah memanjat. She's brave. Bila panjat, pegang dengan satu tangan je. Pahtu ape lagi. Gedegum le terlentang ke belakang. Badan besar. Kaki kecil. So, bila berdiri tak stabil lagi.

Pengajarannya : Aku tak boleh panik sangat kalau something happen to 'Aqilah, espacially. Bila panik, aku jadi tak tahu nak buat ape. So, relax and think rasionally.

0 comments: