CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, October 09, 2014

Kembara Ibadah & Inspirasi 3

Allaahu Akbar Allaahu Akbar Allaahu Akbar
Laailaaha illallaahu wallaahu Akbar
Allaahu Akbar walillahilhamd

Hari 3


Hari akhir kami di Kemboja. Seperti tidak puas menyingkapi kehidupan masyarakat Islam Kemboja, yang hanya 2.9% dari keseluruhan penduduk kemboja yang berjumlah 14juta orang.

Walaupun penat, namun kegembiraan di hati melebihi daripada lawatan ke tempat-tempat bersejarah. Keindahan ukhuwah yg ibarat ayam dan itik ini melekat di lubuk hati. Kerana ia disatukan dengan aqidah Islam.

Jadual pagi ini bermula jam 8.30pg. Agak lewat kerana tidak mahu bersesak dengan masyarakat temnpatan yang bergegas ke tempat kerja. Perut berkeroncong meminta untuk diisi. Saya sarankan suami pergi berjalan kaki di deretan kedai, blok tempat penginapan kami, mencari paket2 biskut halal.

Dia keluar dr bilik penginapan dan mengambil masa yang lama. Hati rasa cuak. Dia hanya ber t-shirt dan kain pelikat, tanpa membawa passport bersama. Namun, saya pujuk dan doa agar Allah pelihara suami saya. Apa2 jua yang berlaku, adalah dalam aturan qada' dan qadar Allah. Pasti yang terbaik buat hambaNya. Saya sudah berkira2, bila masa yg sesuai untuk saya memberitahu ustaz Ishak. Tatkala saya memberi salam pertama solat sunat Dhuha, pintu bilik diketuk dan kedengaran suara suami saya. Alhamdulillah... Leganya terasa. Darah yg tadi rasa bergerak perlahan, menyesakkan, kini terasa laju dan mampu menceriakan wajah :) Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...

Rupa-rupanya, dia pergi bersama ustaz Hamzah (rakan sekampung ustaz Ishak), menaiki tut tut, pergi membeli nasi goreng di restoran halal yg kami pergi ketika mula-mula sampai di Phnom Penh. Katanya, orang ramai memenuhi kedai tersebut. Sebab tu lambat.

Banyak nasi gorengnya, walaupun bekas polisterinnya kecil sahaja ^_^ Silap buka, memang melimpah tumpah. Bekas makanan di sini memang kecil. Pinggan nasi pun kecil. Sekecil pinggan lauk sahaja. Sebab tu orang-orangnya kecil. Tiada yg berbadan besar. Agaknya lah ^_^

Selepas sarapan, kami dibawa ke Central Market. Di sini banyak dijual cenderahati, baju, permata beg dsb. Tiada makanan basah dijual di sini. Maka, persekitarannya bersih. Kalau ada jual makanan pun, sekadar air minuman dlm tin, buah kelapa, kacang rebus dan ulat goreng ^_^

Abaikan Aqilah yang macam-macam ^_^ Rosak gambar.

Cenderahati yang Aqilah bawa pulang ^_^

Destinasi seterusnya, dan saya kira destinasi wajib untuk para pelancong @ pelawat bandar Phnom Penh, iaitu Tuol Sleng Genocide Museum. Bangunan muzium ini asalnya adalah sebuah sekolah. Apabila Khmer Rouge memerintah, sekolah ini ditukar menjadi penjara yang mengerikan.

Terpenjara. Tak boleh keluar.

Sungguh. Untuk bercerita di ruangan ini, memang tidak tercerita. Namun, sejak awal memasuki bilik pertama soal siasat dijalankan, saya rasa sudah tidak mampu tersenyum ikhlas. Gambar2 kekejaman yg dipamerkan sungguh membuatkan hati cukup meluat. Bagaimana boleh wujud manusia sekejam itu? Malah, saat menulis ayat ini, hati rasa berat. Rasa bengang dengan kekejaman manusia yang tidak layak disebut sebagai manusia.

Antara kekejaman yg dilakukan oleh Khmer Rouge.

2.5 juta rakyat dibunuh. Ada yang didera dengan deraan tidak masuk akal. Disembelih. Tidak kira tua atau muda, Lelaki atau wanita. Bayi dicampak lalu ditembak, ada juga yg dihentam ke batang pokok kelapa hingga mati. Tahanan dicabut kuku, diselam dalam air, digerudi kepala, dipukul hingga berdarah dan disapu air garam pada tempat luka. Masha Allah. Rakyat semua dikerah tenaga. Dari usia 4 tahun kena bekerja. Makanan yang diberi setiap kali waktu makan hanya bubur nasi, yg nasinya hanya 3biji semangkuk. Tak terbayang kekejaman yang berlaku saat itu.

Saya kira, seksaan ini masih wujud pada masa kini. Namun, ia mungkin hanya dilakukan pada pesalah2 atau secara tertutup. Dan mungkin jumlahnya tidaklah mencecah angka ribu. Walau apapun, ia memang sangat bertentangan dengan Islam, agama rahmat untuk seluruh alam. Allah...


Bergambar kenangan bersama mangsa kekejaman yang terselamat. Cenderahati buku itu adalah yang paling berharga untuk dibawa pulang.

Kemboja berada di bawah pemerintahan Pol Pot dan geng2nya selama 3 tahun 8 bulan. 3 tahun 8 bulan itu dirasakan begitu lama oleh penduduk Kemboja. Namun, kesannya hingga ke hari ini. Politik, pentadbiran, kehidupan masyarakat, pembangunan negara, pendidikan dan ekonomi yang baik agak sukar dilihat di Kemboja. Rasuah berleluasa.

Aturan Allah pasti yang terbaik buat hamba-hambaNya. Meskipun ada umat Islam Kemboja yang tergadai aqidah dek kerana peperangan, namun, yang kekal mempertahankan aqidah sungguh hebat. Ibu ustaz Ishak sanggup memilih kehidupan susah, bagi mempertahankan aqidah. Akhirnya, dengan kesabarannya, beliau dapat hidup harmoni dan berada dalam persekitaran ilmu di usia tua.

Dan situasi ini sebenarnya membuka peluang kepada umat Islam membuat amal kebajikan. Menambah harta akhirat. Allahu Akbar! Dia menjaga agama Islam. Islam pasti gemilang.

Kesempatan waktu kami di muzium ini sekejap sahaja. Kami perlu bergegas ke rumah kakak ustaz Ishak di Prek Pra, untuk makan tengahari, seterusnya ke airport untuk urusan penerbangan pulang ke Malaysia. Di tengah perjalanan ke rumah ini, sedikit debaran singgah di hati. Jalan ditutup. Ada demonstrasi supaya kerajaan menghalau rakyat Vietnam yang ramai di Kemboja. Kedengaran suara ustaz Ishak kadang2 cemas ketika bercakap dengan driver van.

Perasaan cemas ini kerana kami terikat dengan jadual penerbangan pulang ke Malaysia. Ketika itu pula, hujan renyai2 membasahi bumi. Ia sesuatu yang merungsingkan. Bandar Phnom Penh akan banjir dan perlu diredah dengan perahu, seandainya hujan lebat dalam masa lebih kurang setengah jam sahaja. Hal ini akan melambatkan perjalanan ke airport. Di airport pula, kami perlu check in semula, walaupun tiket telah di print sejak di Malaysia lagi. Mereka tidak menerima tiket yang telah dicetak atas kertas A4. Tentunya proses2 ini memerlukan kami segera berada di airport.

Alhamdulillah... Walaupun keadaan jalan dan cuaca yang mencemaskan, kami tiba di airport seperti masa yang dijadualkan.

Berbalik pada rumah kakak ustaz Ishak, ia merupakan rumah yang agak selesa berbanding rumah2 yang kami ziarahi sebelum ini. Namun, ia bukan la berada di kawasan taman perumahan, jauh sekali kawasan rumah mewah. Ia asalnya rumah papan tinggi seperti rumah2 kampung lain. Setelah meningkat usia dan ada sedikit duit, tuan rumah membina rumah batu di bawah rumah papan yang tinggi tadi. Dengan kemudahan air paip, masak dengan menggunakan dapur gas, dan kondisi rumah yang ber'tiles', menunjukkan kehidupan dan pendidikan yang lebih baik. Alhamdulillah...

Makan tengahari kami juga dihidangkan dengan sup ikan. Saya tidak pasti, apakah sup ikan satu kemestian dalam hidangan makan tengahari @ malam ^_^ Apapun, sup ikan yang dihidangkan oleh mana2 tuan rumah, pastinya sedap, walau berbeza resipi. Ikan dan supnya tidak hanyir.

Selesai menunaikan jama' taqdim solat Zohor dan Asar, kami bersegera menuju ke airport. Kemesraan tanpa kata warga Kemboja berbekas di hati. Andai mereka pandai berbahasa Melayu, walau sepatah dua kata, mereka berusaha bercakap dengan kami. Senyuman ikhlas menghiasi bibir, mengiringi pengakhiran ziarah kami. Keindahan ukhuwah itu masih terasa ketika nota ini ditulis :)

Dalam perjalanan ke airport, kami melalui sebatang jalan bertol seperti lebuhraya di Malaysia. Sepanjang jalan itu, van kami dipenuhi dengan gelak tawa kerana berasa lucu dengan jalan bertol yang tidak langsung boleh disebut lebuhraya. Di kiri kanan 'lebuhraya' dipenuhi deretan kedai dan penempatan penduduk. Jalannya berlopak, tidak siap dan tidak terurus. Duit dikutip dahulu, kononnya untuk menyiapkan lebuhraya yang tak siap2 walaupun telah melebihi 5tahun tol dikutip. Kasihan rakyat...

Keadaan jalan bertol

Kedai di kiri kanan jalan :)

Kualiti jalan


Moga Kemboja menjadi lebih baik dalam masa 10-20 tahun akan datang. Walaupun akal saya tak dapat bayangkan, bagaimana perubahan itu boleh berlaku dengan rasuah dan korupsi yang berleluasa. Pasti Allah mengaturkan sesuatu yang terbaik buat hamba-hambaNya :)

Sempat Aqilah merasa naik tut tut, pusing sekitar kawasan parking airport ^_^

Lepak2 cari idea ^_^

Pesawat kami tiba di Malaysia, jam 7.50mlm. Alhamdulillah...

Di KLIA2, ahli rombongan yang baru berkenalan, berpisah kerana Allah. Ukhuwah yang baru terjalin didoakan moga berkekalan. Ruangan fb, whatsapp dan pelbagai teknologi terkini membolehkan ukhuwah ini terus terjalin.

Saat masa menginjak ke hari seterusnya, saya rasa bagai masih berada di Kemboja. Saya rasakan pengguna jalanraya di Malaysia sangat sopan. Melalui LPT untuk balik ke Jerteh, membuatkan saya sungguh bersyukur dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia.

Allah ya Rahman ya Rahim... Semua aturan Dia. Maka, nikmat apakah lagi yang saya dustakan? Sungguh saya menzalimi diri sendiri.

2 comments:

Jantung Hatiku said...

Eh dah komen tadi melalui iphone, tak keluar pulak kat sini.
Seronok baca cerita perjalanan / kembara utk ibadah korban di Kemboja. Mama rasa seolah2 berada bersama Hani n Family dalam kembara ni kerana detailnya penceritaan Hani w/pun Mama belum pernah sampai di Kemboja. Alhamdulillah. Semoga Allah memberkati usaha Hani dan ahli rombongan lain dng infak yg disampaikan kpd golongan yg memerlukan.
InsyaAllah drp blog boleh dijadikan buku.

Hanifah said...

Ameen... Terima kasih atas sokongan mama. Alhamdulillah, warga 744family pun ada memberikan sumbangan :)