CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 19, 2009

4 Tahun di Triang

Kami mula mengenal alam rumah tangga di Triang. Selepas tamat KPLI, abang terus dapat posting di Triang. Aku yang tiada kerja tetap hanya menurut sahaja. Rumah pertama kami adalah rumah guru di SK Sri Buntar. Hanya ada dua buah rumah sahaja. Sebuah lagi didiami oleh keluarga GPK sekolah tersebut.

Rumah pertama kami

Masa mula2 duduk di Triang, hatiku amat sepi. Hidupku sebelum ini dikelilingi keluarga, rakan sekerja, kini hanya menunggu rumah yang sunyi sepi. Rumah jiran sebelah sunyi kerana suami isteri bekerja. Ketika itu aku sepatutnya menyiapkan disertasi master. Malangnya, aku ni ada masalah bila tiada kerja, aku jadi amat malas. Yang aku suka ialah tido. Bila abang balik dari sekolah, kami hanya terperap di rumah sahaja. Nak pergi jalan2 pun, takde tempat yang sesuai. Jiran takde, kawan2 pun belum rapat.

Kami isi ruang masa yang ada dengan mengajar tusyen untuk pelajar sekolah yang berhampiran.
Dari situ aku kenal beberapa orang ibu bapa pelajar yang duduk berhampiran.

Tahun kedua di sana, 'Aqilah dah lahir. Dan aku pun dah kenal dengan beberapa orang teman yang duduk di sekitar Triang. Dengan pelawaan Kak Sabar, aku mengajar di Taska Ummi Jaya. Bukan bekerja dengan Kak Sabar pun. Tapi sekadar membantu dia. 'Aqilah aku bawa bersama. So, 'Aqilah pun ada teman yang ramai di Taska.

'Aqilah dan rakan-raknnya di TASKA


Kak Sabar dan 'Aqilah

Aku juga menumpukan perhatian terhadap disertasi yang perlu di selesaikan. Kajian aku melibatkan beberapa buah pusat pendidikan awal kanak-kanak di sekitar bandar Triang. Aku makin kenal ramai orang dan semakin seronok berada di Triang. Hujung tahun kedua ni (1997), kami beli rumah di Taman Mawar Indah.

Tahun ketiga di Triang, selama enam bulan abang terpaksa tinggal berdua dengan 'Aqilah. Sedangkan aku hanya balik ke Triang pada hujung minggu. Kalau ikutkan orang tua, mereka nak kami tinggalkan 'Aqilah di kampung sepanjang pengajian aku di UIAM, Gombak. Setelah berfikir panjang dan kesanggupan masing-masing, kami membuat keputusan untuk 'Aqilah berada bersama kami di Triang. Biarlah susah macam mana sekali pun, kami taknak berpisah.

DPLI UIAM ~ Jan - Okt 2008

Tahun 2008 memang agak mencabar bagi kami. Kehidupan agak tidak stabil. Perasaan, kesihatan, kekuatan diri bercampur baur. Alhamdulillah, segalanya dapat kami tempuhi dengan baik. Moga Allah meredhai kami.

Sekiranya aku menerima tawaran penempatan mengajar di Pasir Gudang, Johor pada tahun 2009, maknanya aku akan meninggalkan Triang, dan perpisahan akan berlaku lagi antara aku dan abang. Justeru aku dan abang mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut.

Disebalik penolakan itu, aku malah semakin rapat dengan jamaah di Triang. Kami buat usrah bersama, mengaji dan tadarus Quran bersama. Kami saling bantu membantu dalam mengadakan kem dan tamrin. Seronok dan amat seronok kerana ikatan ukhuwah kami dirasakan begitu kukuh di bawah lembayung iman dan Islam.

Aku dan abang juga membuat sedikit renovation di rumah. Walau di sebalik kisah pembaikan sinki dapur rumah kami ada sedikit kekecohan hingga kos yang kononnya hanya rm450 meningkat menjadi rm 1200. Dan renovation yang kononnya hanya memakan masa 3 hari, menjangkau 30 hari. Namun kami akur, dan niatkan ia sebagai sedekah.

Tidak sampai 2 bulan menggunakan sinki baru, tidak cukup setahun ukhuwah antara aku dan ahli2 usrah terjalin, ketentuan Allah menetapkan abang bertukar ke Setiu. Maka bermulalah detik bagi perjalanan baru buat kami untuk menyesuaikan diri di tempat baru. Jiwaku ketika itu tidak dapat di bayangkan kelam kabutnya. Namun, mungkin kerana sudah sering berpindah dan berpisah dengan rakan2, kesedihan aku kurang. Dan aku dapat rasakan ukhuwah aku dengan rakan2 usrah tidak akan putus, kerana antara kami ada perjuangan untuk menegakkan daulah Islam di bumi Malaysia ini.

Rakan-rakan usrah yang kurindui

Kak Sabar, Kak Lita, Kak Liza, Makcik Som, Kak Ayu, Aminah, Na, Kak Hat, Kak Intan, Makcik Mah, Kak mon, Makcik Siti, Kak Patimah, Wani, Kak Pa'ie, Hawa, Syikin ~ salam kasih, salam sayang buat kalian. Indah ukhuwah kita kerana Islam. Maka peliharalah dan amalkanlah Islam dalam hidup dan perjuangan kita biar apa jua berlaku. Moga kita tidak kalah dengan fitnah akhir zaman.

0 comments: