CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, April 21, 2009

Dedikasi buat TGNA

Pertama kali aku melihat wajahnya secara live ketika di tingkatan 5. Ketika itu beliau hadir ke sekolah untuk membuat pelancaran... (tak ingat ape dia). Saat itu kekaguman terhadap beliau telah terbit di sudut hati. Namun ia tidak sehebat Ahad lalu tika sekali lagi aku berpeluang melihat beliau dengan lebih dekat.

Melihat ulama' yang berjiwa besar, melihat pejuang Islam yang siang harinya bak singa lapar sedang malam hari bak pengemis merintih sayu pada Yang Maha Esa, melihat pendakwah yang berusaha menyebarkan Islam sebagai cara hidup - hati rasa sayu, hati rasa jatuh cinta padanya.

Aku percaya, setiap orang yang melihat beliau, tidak kira orang muda atau tua, bangsa apa sekalipun, berbeza pandangan politik, berbeza fikrah, setidak-tidaknya pasti akan timbul rasa hormat tatkala melihat wajahnya yang berseri dengan cahaya iman itu.

Melihat wajahnya yang berseri, tenang dan tiada garis 'wajah masam mencuka' sahaja sudah timbul ketenangan dijiwa. Mendengar tutur katanya yang bersahaja lembut, tetapi tegas dalam melaksanakan Islam sebagai cara hidup pasti membangkitkan rasa kagum terhadap beliau. Ya... tampil beliau di pentas tidak akan bercakap soal dunia tanpa diselitkan mesej Islam. Itu sudah pasti kerana kehidupan dunia tidak dapat dipisahkan dengan Islam. Bukankah Islam is the way of life?

Dalam genangan air mata hati berdetik "Alangkah indahnya menjadi sebahagian dari keluarganya. Subhanallah. Kiranya ini yang aku rasa tatkala melihat seorang ulama' pewaris nabi, alangkah indah kiranya aku berkesempatan melihat dan merasai kehadiran Rasulullah s.a.w secara live. Pasti aku akan menangis teresak-esak dan akan membuak rindu di dada".

Namun, aku sedar. Walau berjauhan dari Rasulullah, ia tidak bermakna aku tidak boleh mencintainya. Cintaku kepada Rasulullah s.a.w mesti ditafsirkan dan dipraktikkan dengan mengamalkan al-Qur'an dan sunnah baginda s.a.w dalam kehidupan seharian.

Balik dari PBAKL setelah berkesempatan melihat TGNA secara live, aku baca buku 'Bidadari Dari Timur' dan 'Catatan Hati Nik Nur Madihah'. Ya... aku kagum, aku terpesona dengan peribadi mereka yang rajin bertahajud dan dekat hatinya dengan Allah. Aku ingin sekali mencontohi mereka.

Ya Allah, kuatkanlah diri ini untuk memperbaiki diri menjadi hamba yang dekat hatinya dengan Engkau Yang Maha Esa...

0 comments: