CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, October 12, 2007

Kenangan Ramadhan

Alhamdulillah... Bulan Ramadhan yang telah berlalu dapat dahayati dengan sederhana. Aku belum berpuas hati dengan amalan yang aku dapat lakukan setiap kali Ramadhan menjelang. Sepatutnya tidak hanya tertumpu pada bulan Ramadhan sahaja. Tapi, pada bulan-bulan lain dah tak buat amalan, apa salahnya masa bulan Ramadhan, ketika Allah memberi peluang untuk berpesta ibadah, kita pakat ramai-ramai meningkatkan amalan kita. Taklah kerugian sangat. Aku doakan agar dapat bertemu dengan Ramadhan akan datang dan dapat meningkatkan amalan. InsyaAllah... (moga Allah memberiku kesempatan dan kekuatan)

Sepanjang Ramadhan yang lepas, hampir setiap hari aku berbuka puasa di Masjid Triang. Ku kelek bersama si kecil. Alhamdulillah, 'Aqilah tak buat hal yang pelik-pelik. Dia cukup mudah dikawal. Letak di duduk di sebelah aku, bagi makanan kat tangan dia. Dia tak kacau ler aku makan. Lepas tu masa solat Maghrib berjemaah, pandai-pandailah dia bawa diri. Takde lah dia mengacau aku solat, dan tak pula menangis meraung-raung. Cuma bila time solat Isya' dan solat Tarawih, aku kena ikut mood dia. Kalau masa tu mood okey, boleh le aku solat sampai selesai. Kalau dia ngantuk, ade ketikanya aku hanya bersolat Isya' secara berjemaah. Dan ada ketikanya aku bersolat Isya' di rumah.

Aku perhatikan, 'Aqilah mudah bergaul dengan kanak-kanak lain. Malah, dia suka berkawan dengan orang yang pandai berkawan dengannya (orang yang tak cubit-cubit dia, tak sentuh-sentuh dia, tak angkat dia, tak halang pergerakan dia). Kalau tak pun, dia buat hal dia sendiri. Main sorang-sorang, dok merangkak celah orang solat, dok main dengan tabir pemisah lelaki dan perempuan, dok main beg. Tapi takde lah sampai mengganggu jemaah nak bersolat. Biasanya aku solat di saf belakang sekali supaya dia tak menyelit celah jemaah-jemaah lain dan mudah untuk dia cari aku.

Hasilnya, kini kalau aku dok tengah solat, dia tak datang kacau aku. Kalau dia dok tengah merengek, bila tengok aku solat, pandai pulak dia berhenti merengek kejap. Tapi, pahtu sambung balik bila tengok aku selesai solat. Ada satu ketika, aku dok solat Asar. Masa tu dia tido, Tetiba dia terjaga. Dia tengok aku, pahtu dia sebut 'bahyang' (dengan makhraj kanak-kanak), kemudian dia lentokkan semula kepalanya. Aku akan tersenyum sendiri bila terkenang peristiwa tu. Dia macam faham sangat apa yang aku lakukan dan apa yang dia perlu buat. Mungkin dia betul-betul faham. Maklum le, solat diulang sokmo lima waktu sehari semalam.

0 comments: