CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, April 29, 2007

Mampukah aku???

Pencalonan master aku akan tamat pada Jun 2008. Ade lebih kurang setahun je lagi. Tapi progres penulisan aku tak begitu memberangsangkan. So, now, by hook or by crook, I have to finish my disertation by the end of this year. Lepas tu nak kena bentang kat lecturer pulak. Kalau ade pembetulan, kena betulkan. Kalau tak siap hujung tahun ni, macam mana aku nak lulus. Aku takleh jadikan 'Aqilah sebagai alasan.

Bila aku dah kerja ni, semangat aku nak habiskan master ni semakin membara. Badan cergas, otak jalan. Bila dah bersosial, semangat pun mula naik. Antara strategi aku buat masa terdekat ni, pukul 2.30 ptg hingga 5.30 ptg aku tinggalkan 'Aqilah kat Ummi Piah. Aku telah tetapkan jiwa aku, "Kesian kat 'Aqilah duduk ngan orang lain. Aku kena gunakan masa ni untuk buat disertasi ni. Kalau aku tak buat, maknanya aku telah mengkhianati 'Aqilah". So far, semuanya berjalan dengan baik, Alhamdulillah.

Sejak aku tinggalkan 'Aqilah kat Ummi Piah, aku rasa kesian sangat kat 'Aqilah. Rasa, masa aku dengan puteri kesayangan aku ni begitu terhad. Tak puas hati rasanya tak tengok 'Aqilah depan mata sepanjang masa. First week, aku dok terngiang-ngiang suara 'Aqilah masa tengah buat kerja. Tu baru je berpisah 3 jam.

Aku takleh bayangkan betapa ibubapa yang sibuk bekerja hingga terabai kasih sayang pada anak-anak. Tak semua begitu. Tapi sesetengah tu, orang jaga anak @ pembantu rumah yang lebih memahami kerenah anak daripada si ibu sendiri. Yang lebih kronik bila si ibu gelabah nak mandikan anak, basuh berak anak bila pembantu rumah tak ade. Tu yang anak semakin liar dan jauh dari rumah. Tak rasa ikatan dengan ibu bapa. Sebab sejak kecil mereka disisihkan, dibiarkan, ditinggalkan kepada pembantu rumah. Kesiannya anak-anak kecil ni. Alangkah bahagianya dapat melihat anak membesar di depan mata. Tahu segala kerenah dan kemanjaan si kecil yang comel.

Kalau orang tanya aku pendapat tentang wanita bekerja. Bagi aku, boleh dan teruskan. Tapi biarlah kerja yang sesuai dan berpatutan yang tidak mengabaikan keluarga. Cita-cita memang setinggi gunung. Tapi lebih indah dan gemilang cita-cita itu sekiranya ia seiring dengan kekeluargaan yang teguh. Teguh iman, teguh keluarga, teguhlah agama dan negara.

Ewaahh... mudahkan memberi pendapat? Maka ia mesti disusuli dengan usaha sendiri. SELAMAT BERJUANG buat diri sendiri.

0 comments: