CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 27, 2005

Beza

Apa bezanya mengajar remaja dan kanak-kanak? Kedua-duanya memerlukan seni pendidikan yang tersendiri. Kanak-kanak lebih tulus dan mulus. Mereka akan ikut ape yang mereka lihat orang dewasa atau idola mereka lakukan. Tapi jangan fikir remaja takkan ikut orang yang lebih dewasa dari mereka. Pada pendapat aku, remaja lebih mempersoalkan tindakan orang yang lebih dewasa daripada mereka. Kalau mereka mendapat jawapan yang memuaskan hati mereka, mereka akan ikut yang baik.

Contohnya, bab menutup aurat. Aurat perempuan didefinisikan sebagai seluruh tubuh dari kepala hingga kaki kecuali tapak tangan dan muka. So, bila didapati ade yang memakai tudung tanpa stokin, remaja akan pertikaikan. Kata mereka 'laaa... sama je la dengan kita yang pakai baju lengan pendek. Tak tutup aurat jugak'. Dalam situasi ini, idola yang betul-betul boleh dicontohi barulah dihormati oleh para remaja ni. Sedikit sebanyak mereka akan turut menjaga sikap bila bersama dengan orang yang mereka hormati ini.

Nak marah kanak-kanak boleh diekspresikan melalui suara yang agak tinggi. Tapi, nak marah remaja kena guna psikologi tinggi. Silap marah, bukan kita dihormati tapi dibenci. Pernah satu ketika, aku bengang dengan perangai pelajar dalam sebuah kelas yang aku rasa tak hormat aku waktu aku mengajar. Aku cakap kat depan, diorang dok gelak kat belakang. Hati aku mendidih. Aku dah bagi assignment awal utk diorang present, diorang buat main-main.

Aku pun pegi depan kelas, buat muka tegang, senyap dan tenung mata setiap student aku. Diorang dapat agak aku tengah bengang, barulah senyap. Lepas tu, aku kata dengan suara yang tegas, "Baiklah. Saya akan bagi satu peluang. Baca dengan senyap tajuk ni, lepas ni saya akan soal". Aku terus duduk diam. Hari yang lain, kelas tu buat hal lagi, aku terus sound "Kalau kamu taknak hormat saya, fine. Tapi, hormatlah ilmu yang tengah kamu belajar". Nasib lah pada yang kena direct tu. Aku dah kata awal2, aku nak pelajar aku jadi manusia yang berguna. Dah dapat ilmu, amalkan. Bukan menuntut ilmu untuk suka2.

Ada masanya aku boleh bergelak ketawa dengan mereka dalam kelas. Tapi, kalau dengan gelak ketawa aku tu diorang sangka boleh memperlekehkan tugasan yang aku bagi, sorry ler. Silap orang!

0 comments: