CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 13, 2004

Yea yea... Esok Raya

Dulu masa kanak-kanak Rebina, aku ingat lagi. Time pengumuman raya oleh penyimpan mohor mohor besar diraja, semua kanak-kanak Rebina menunggu di depan TV dengan penuh debaran. Bila umum je esok raya, bersorak satu rumah. Gembira betul. Tak sabar nak menggayakan baju raya, kasut raya, beg raya, duit raya. Ape pengertian raya waktu tu ye? Yang aku paling pasti sekali, main bunga api, mercun, nak pakai semua jenis benda baru dan paling penting dapat duit raya.

Sekarang, bila dah besar dewasa. Bila semakin faham erti hari raya. Aku cukup rasa terkilan dengan diri sendiri. Azam Ramadhan gagal dicapai, macam mana nak meraikan lebaran dengan kegembiraan? Kalau ade sekelumit kegembiraan dalam hati, kerana dapat bertemu dan menziarahi sanak saudara yang memang sekali setahun je berjumpa. Dapat membantu mak di dapur, menyedia juadah hari raya.

Aku dah ade kat Kota Bharu sejak 10 Nov. Tapi, tak berkesempatan update blog sebab jadual harian aku penuh. Tolong adik-adik shopping, buat biskut raya. Gembira sebab dapat menyediakan persiapan hari raya. Bukan untuk diri sendiri, tapi untuk keluarga. KELUARGA... Itulah aset yang paling utama aku ada kini. Kegembiraan aku lahir dari kegembiraan keluarga. Begitu juga kesedihan aku.

Macam mana malam raya di tempat kalian ye? Kat rumah aku ni, bunyi mercum berdentam dentum kiri kanan tak berhenti-henti dari lepas Maghrib tadi. Tak pernah macam ni rasanya. Nak kata meriah sangat tu, tak tahu le. Tapi, berdasarkan bunyi bunyian mercun ni, memang bunyi meriah le.

Dikesempatan ini, aku ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI. Aku mohon banyak-banyak kemaafan kepada pengunjung yang berkunjung, tapi, aku tak update blog. Buat adik Abrar, terima kasih kerana masih sudi kunjungi blog yang kekadang sepi seribu bahasa. Maaf ye dik...

Sambutlah Aidilfitri dengan keinsafan sebagai makhluk dan hamba Allah yang daif, bukan dengan hiburan yang melampau. Syukur dengan suasana aman di negara kita. Ingat juga saudara se Islam kita yang tertindas di negara lain. Sekurang-kurangnya, doa dipanjatkan buat mereka, agar Allah memberi kemenangan kepada Islam.

0 comments: