CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, November 29, 2009

Perasaan

Sedih. Hu hu hu...

Salah ke sedih? Tak kan? Sedihkan perasaan yang Allah kurniakan. Biarlah air mata mengalir, biarlah hati sebak. Tapi jangan sedih hingga terbit benci dan dendam. Sedih biar berpada. Ya, hati ini perlu dipujuk. Siapa nak pujuk? Siapa lagi. Diri sendiri lah. Dan keletah si kecil tentunya sedikit sebanyak menghilangkan gundah di jiwa.

Thursday, November 19, 2009

4 Tahun di Triang

Kami mula mengenal alam rumah tangga di Triang. Selepas tamat KPLI, abang terus dapat posting di Triang. Aku yang tiada kerja tetap hanya menurut sahaja. Rumah pertama kami adalah rumah guru di SK Sri Buntar. Hanya ada dua buah rumah sahaja. Sebuah lagi didiami oleh keluarga GPK sekolah tersebut.

Rumah pertama kami

Masa mula2 duduk di Triang, hatiku amat sepi. Hidupku sebelum ini dikelilingi keluarga, rakan sekerja, kini hanya menunggu rumah yang sunyi sepi. Rumah jiran sebelah sunyi kerana suami isteri bekerja. Ketika itu aku sepatutnya menyiapkan disertasi master. Malangnya, aku ni ada masalah bila tiada kerja, aku jadi amat malas. Yang aku suka ialah tido. Bila abang balik dari sekolah, kami hanya terperap di rumah sahaja. Nak pergi jalan2 pun, takde tempat yang sesuai. Jiran takde, kawan2 pun belum rapat.

Kami isi ruang masa yang ada dengan mengajar tusyen untuk pelajar sekolah yang berhampiran.
Dari situ aku kenal beberapa orang ibu bapa pelajar yang duduk berhampiran.

Tahun kedua di sana, 'Aqilah dah lahir. Dan aku pun dah kenal dengan beberapa orang teman yang duduk di sekitar Triang. Dengan pelawaan Kak Sabar, aku mengajar di Taska Ummi Jaya. Bukan bekerja dengan Kak Sabar pun. Tapi sekadar membantu dia. 'Aqilah aku bawa bersama. So, 'Aqilah pun ada teman yang ramai di Taska.

'Aqilah dan rakan-raknnya di TASKA


Kak Sabar dan 'Aqilah

Aku juga menumpukan perhatian terhadap disertasi yang perlu di selesaikan. Kajian aku melibatkan beberapa buah pusat pendidikan awal kanak-kanak di sekitar bandar Triang. Aku makin kenal ramai orang dan semakin seronok berada di Triang. Hujung tahun kedua ni (1997), kami beli rumah di Taman Mawar Indah.

Tahun ketiga di Triang, selama enam bulan abang terpaksa tinggal berdua dengan 'Aqilah. Sedangkan aku hanya balik ke Triang pada hujung minggu. Kalau ikutkan orang tua, mereka nak kami tinggalkan 'Aqilah di kampung sepanjang pengajian aku di UIAM, Gombak. Setelah berfikir panjang dan kesanggupan masing-masing, kami membuat keputusan untuk 'Aqilah berada bersama kami di Triang. Biarlah susah macam mana sekali pun, kami taknak berpisah.

DPLI UIAM ~ Jan - Okt 2008

Tahun 2008 memang agak mencabar bagi kami. Kehidupan agak tidak stabil. Perasaan, kesihatan, kekuatan diri bercampur baur. Alhamdulillah, segalanya dapat kami tempuhi dengan baik. Moga Allah meredhai kami.

Sekiranya aku menerima tawaran penempatan mengajar di Pasir Gudang, Johor pada tahun 2009, maknanya aku akan meninggalkan Triang, dan perpisahan akan berlaku lagi antara aku dan abang. Justeru aku dan abang mengambil keputusan untuk menolak tawaran tersebut.

Disebalik penolakan itu, aku malah semakin rapat dengan jamaah di Triang. Kami buat usrah bersama, mengaji dan tadarus Quran bersama. Kami saling bantu membantu dalam mengadakan kem dan tamrin. Seronok dan amat seronok kerana ikatan ukhuwah kami dirasakan begitu kukuh di bawah lembayung iman dan Islam.

Aku dan abang juga membuat sedikit renovation di rumah. Walau di sebalik kisah pembaikan sinki dapur rumah kami ada sedikit kekecohan hingga kos yang kononnya hanya rm450 meningkat menjadi rm 1200. Dan renovation yang kononnya hanya memakan masa 3 hari, menjangkau 30 hari. Namun kami akur, dan niatkan ia sebagai sedekah.

Tidak sampai 2 bulan menggunakan sinki baru, tidak cukup setahun ukhuwah antara aku dan ahli2 usrah terjalin, ketentuan Allah menetapkan abang bertukar ke Setiu. Maka bermulalah detik bagi perjalanan baru buat kami untuk menyesuaikan diri di tempat baru. Jiwaku ketika itu tidak dapat di bayangkan kelam kabutnya. Namun, mungkin kerana sudah sering berpindah dan berpisah dengan rakan2, kesedihan aku kurang. Dan aku dapat rasakan ukhuwah aku dengan rakan2 usrah tidak akan putus, kerana antara kami ada perjuangan untuk menegakkan daulah Islam di bumi Malaysia ini.

Rakan-rakan usrah yang kurindui

Kak Sabar, Kak Lita, Kak Liza, Makcik Som, Kak Ayu, Aminah, Na, Kak Hat, Kak Intan, Makcik Mah, Kak mon, Makcik Siti, Kak Patimah, Wani, Kak Pa'ie, Hawa, Syikin ~ salam kasih, salam sayang buat kalian. Indah ukhuwah kita kerana Islam. Maka peliharalah dan amalkanlah Islam dalam hidup dan perjuangan kita biar apa jua berlaku. Moga kita tidak kalah dengan fitnah akhir zaman.

Friday, November 13, 2009

Kerja Kreatif

Hannan 'Aqilah... Hannan 'Aqilah...

Masa bonda dan ayahnya tengah sort dokumen2 penting untuk di pack setempat, dia buat kerja kreatif. Mula2 marker yg kami gunakan untuk buat label pada kotak dia guna untuk conteng kotak. Itu tak kisah sangat. Sebab aku ingat masa aku pindah rumah kecil2 dulu, part tulis2 kat kotak ni memang kegemaran kami, anak-anak. So, aku biarkanlah 'Aqilah me'label'kan kotak jugak.

Lepas siap sort dokumen, aku keluar dari bilik kerja, nak kemas depan tv. Ambil patung 'Aqilah. Laa... dah berconteng sikit patung tu. Aku sebut nama 'Aqilah dan dia berpaling. Masya Allah... Dahi, hidung, dagu... penuh warna merah marker.

Tengok muka 'Aqilah tu. Macam manalah dia buat tanpa melihat cermin.

Tengok kat tv, Lailaha Illallah... tv pun berconteng. "Abang, macam mana ni. Nak tengok Nur Kasih malam ni. Habislah." Marker tu permanent marker. Hu...hu...hu... 'Aqilah... 'Aqilah...

Perhatikan elok2 kat tv tu. Ade contengan2 kecil.

Terkejut

5 November 2009 lalu, abang mesej dari sekolah dalam pukul 1 petang. Kata abang, abang dapat tukar ke SK Kg. Buloh, Setiu, Terengganu. Terkejut! Memang terkejut.

Gembira, sedih dan tertekan berbaur dalam hati.

Wednesday, November 04, 2009

Semalam Dalam Sejarah

1) Hari ulang tahun perkahwinan kami ke 4.

2) Aqilah buat masuk kertas dalam hidung. Waaa... Aqilah ni. Kenapalah yang orang larang, itulah yang makin nak dibuat?

Lepas Maghrib semalam, kami keluar untuk membeli barang2 kegunaan harian. Dalam kereta Aqilah main kertas. Kelihatan dia meletakkan kertas tu kat hidung. Aku terangkan kat dia alasan2 kenapa dia tak boleh masukkan kertas kat dalam hidung. Bersungguh-sungguh aku terangkan. Dia tersengih-sengih. Aqilah bukannya tak biasa main kertas. Gunting kertas halus halus pun selalu. Aqilah bukannya tak faham apa yang aku cakap. Malah boleh nasihatkan orang lain lagi. Sebab tu aku tak ambil kertas tu dari Aqilah.

Entah macam mana tengah aku dok membebel, tiba2 dia menangis. Waa... kertas dah masuk dalam hidung. Haa... itulah. Aqilah taknak dengar cakap bonda lagi. Aku ni, nak marah pun ade, nak tergelak pun ade. Abang dah mula marah dah. Maka, dari tujuan asal nak gi beli barang, kereta terpaksa dilencongkan menuju ke klinik.

Doktor kata, kertas je, tak pe. Tapi, nak buat keluar dari hidung Aqilah tu, ada setengah jam rasanya. Sampai 3 orang pegang Aqilah, still kepala dia gerak gerak, dia meraung, menggelepar taknak doktor masukkan 'gunting' khas dalam hidung dia. Ayah dia pujuk, tengking, tak jalan jugak. Pegang sambil duduk, baringkan dia, semua tak jalan.

Lastly, aaa chum... Aqilah bersin. Keluarlah kertas kecil tu dari hidung Aqilah. Ha ha ha... dalam hati aku tergelak. Dia berjalan keluar dari bilik doktor dengan wajah happy dan berkata "Aqilah dah tak sakit dah". Orang yang menunggu kat luar bilik doktor tu tergelak. Tadi bukan main dengar meraung dalam bilik doktor, alih alih keluar dengan muka relax.

Aku ni nak tergelak bukan apa. Teringat masa kecik dulu, ada adik aku yang masukkan kertas dalam telinga. Agaknya beginilah situasi ibu bapa yang membesarkan anak yang suka buat eksperimen. Moga eksperimen Aqilah yang tak menjadi ni, memberi pengajaran kepadanya.

Aqilah... Aqilah... Lain kali, dengarlah cakap bonda dan ayah ni.

Tuesday, November 03, 2009

Dah 4 Tahun

Tanggal 3 November 2005, bersamaan 1 Syawal 1426 Hijrah, pasangan Hanifah binti Sazali dan Ahmad Fadzli bin Fauzi selamat diijabkabulkan.

Hari ini, 3 November 2009, genaplah 4 tahun kami mendirikan rumahtangga dan dikurniakan seorang cahaya mata penyejuk hati berusia 3 tahun 1 bulan 6 hari. Moga mawaddah dan rahmah dalam keluarga kami berkekalan hingga ke syurga.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

~.: SELAMAT ULANG TAHUN PERKAHWINAN KE 4 buat suamiku tercinta :.~