CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, February 28, 2009

Ikhlas Membuah Bahagia

Hati yang ikhlas akan membuah bahagia. Tak percaya?

Okey, cuba buat sesuatu perkara yang selama ini mungkin membuat hati kita memberontak. Contohnya, kerja kerja di pejabar yang bertimbun, kerja rumah yang tidak akan berhenti selagi hidup, melayani kerenah anak dan suami dalam keletihan.

Kali ni, tarik nafas, tenangkan diri, ikhlaskan hati melakukan kerja tersebut bagi mendapatkan redha Allah. Allah suka pada orang yang melaksanakan tanggungjawabnya. Allah suka pada isteri yang menjaga harta suaminya dan menggembirakan suaminya. Allah suka pada ibu yang sayang kepada anak-anaknya dan mendidik mereka menjadi anak yang soleh.

Bila kita ingat bahawa segala yang kita lakukan Allah suka, dan kita ikhlas untuk mendapatkan redhaNya, maka kita akan lakukan perkara tersebut dengan gembira tanpa ada rasa sakit hati dan tertekan.

Mungkin usaha kali pertama menjadi, tapi tidak berterusan. Cuba lagi untuk ikhlas dalam segala perbuatan. InsyaAllah, dengan usaha yang berterusan, kita dapat menjadi seorang hamba yang ikhlas melakukan sesuatu perkara hanya kerana Allah.

Inilah yang berlaku pada para ulama' silam seperti Sayyid Qutb, Hassan al-Banna, Imam al-Syafi'e, Ibn Taimiyah. Walaupun mereka disiksa, dipenjara, disekat, tetapi mereka tetap teguh menjalankan dakwah Islam. Kenapa? Kerana mereka bahagia melaksanakan dakwah Islam demi mendapat redha Allah, walaupun ada manusia yang membencinya.

Friday, February 27, 2009

Layanan

Melayan suami bukan bermaksud si suami mengada-ngada atau melayan kehendak seksual suami semata-mata. Layanan itu luas maksudnya. Ia merangkumi pelbagai perkara termasuk :-

1. Memasak untuk suami
2. Menemani suami makan
3. Mendengar keluahan, cerita suami
4. Berkongsi cerita dengan suami
5. Berhias diri untuk suami
6. Mengawal kemarahan atau rasa sakit hati terhadap suami
7. Memaafkan suami
8. Menemani suami membuat kerja, menonton tv, membaca
9. Menjaga harta suami
10. Melakukan perkara yang menyenangkan hati suami (termasuk tidak banyak membebel, meninggikan suara dan bercakap kasar)

Banyakkan kena buat? Tu belum termasuk dengan anak-anak. Mana nak layan anak-anak yang bermacam-macam kerenah. Tapi, kerana tugas yang besar dan berat itulah membuatkan seorang isteri mudah untuk masuk syurga dari mana mana pintu, dengan syarat ikhlas, beriman dan mematuhi syariah Islam.

Habis tu, tak perlu menguruskan hal rumah tangga seperti mengemas, membasuh pakaian dsb? Perlu, jawapannya. Kerana ia merupakan antara cara bagi menjaga harta suami dan menyenangkan hati suami. Tapi tanggungjawab tersebut boleh dikongsi bersama anak-anak, suami dan orang lain.

Sedarlah, kita adalah manusia yang lemah. So, tak salah meminta tolong dari sesiapa sahaja sekiranya kita tidak mampu melakukan sesuatu perkara.

"Abang, tolong honey angkat pinggan mangkuk ke dalam sink ye, terima kasih"
"Abang, tolong honey lapkan meja ye lepas ni, terima kasih"
"Abang, abang baik kan? Tolong honey jemur kain ye, terima kasih"

Tapi, tengoklah situasi. Kalau suami pun sibuk tak menentu dan kita mampu buat sendiri. Buatlah sendiri. Kalau tak mampu juga, boleh ditangguhkan perkara yang kurang penting.

Thursday, February 26, 2009

Hidup

Dua tiga hari ni urusan rumah tangga agak tunggang langgang. Membantu suami menyiapkan bukunya yang menghampiri dateline menjadi keutamaan. Baju 2 bakul tak terlipat. Time nak lipat baju, ada si kecil datang menempek. Kesian pulak kalau tak dilayan. Ye lah, hidup kita ni tak tahu bila akan tamat.

Kalau membelakangkan layanan terhadap anak dan suami, takut nanti dah tak berkesempatan buat demikian, rasa menyesal akan menyesak di dada. Jadi, selagi ada peluang hidup, layanilah dan penuhilah permintaan anak dan suami. Dapat pahala yang besar. Yang penting mesti ikhlas bagi memenuhi tanggungjawab yang telah dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada diriku sebagai seorang isteri.

Aku ingat masa buat DPLI kat UIAM. Abang selalu merajuk kat aku kerana hujung minggu aku habiskan masa dengan mengemas rumah. Bagi aku, sebelum aku ke UIAM, aku nak pastikan rumah clear. Pinggan mangkuk semua bersih, lantai bermop, baju berlipat, baju abang siap gosok. 2 hari di hujung minggu tu perlu siapkan semuanya.

Sedangkan bagi abang, aku hanya perlu gosok baju dia sahaja. Masa selebihnya, gunakan untuk bermesra dengan suami dan anak.

Oh, barulah aku dapat pengajaran. Tugas utama isteri ialah berkongsi kasih sayang dengan ahli keluarga dan melayan kehendak suami. Bukan menjadi kuli yang terbongkok-bongkok mengemas rumah tanpa sempat melayan suami dan anak. Kalau tak mampu, mintalah bantuan.

Almaklumlah... kitakan manusia yang serba kekurangan.

Jawatan Kosong

Assalamualaikum.

Tuan-tuan dan puan-puan,
Dimaklumkan sekarang ada jawatan kosong di PTS Professional Publishing Sdn. Bhd. (PTS Pro) sebagaimana di bawah:
1. Editor Pengurusan (Bisnes & Pengurusan)
2. Editor Perolehan (Pendidikan)
3. Editor Pengurusan Kontrak (Pendidikan)
Sehubungan dengan itu, PTS Pro sekarang mempelawa mana-mana individu yang berminat mengisi jawatan itu dengan menghantar borang permohonan, cover letter dan resume terus ke Jabatan Sumber Manusia PTS (shazarina@pts.com.my) ataupun saya sendiri (nazruls@pts.com.my)
Maklumat lanjut jawatan yang dipohon, syarat-syarat, borang permohonan dan cara-cara memohon jawatan kosong yang diiklankan, sila klik: http://pts.com.my/index.php/karier/
Sehubungan dengan itu, saya mohon kepada tuan-tuan dan puan-puan supaya menghebahkan perkara ini kepada rakan-rakan serta saudara mara.
Terima kasih.

NAZRUL SAMSUDIN
Manager
PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.

9-1 & 11-1, Jalan Wangsa Setia 3, Wangsa Melawati, 53300 Kuala Lumpur, Malaysia
H/P: +6 016 6611 491
Tel: +6 03 4142 7413/16
Fax: +6 03 4142 7415
E-mail: nazruls@pts.com.my
Website: www.pts.com.my
Personal website: www.terbitsendiri.com


Nurulhilyati Abdul Halim
Editor PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.
9-1 & 11-1 Jalan Wangsa Setia 3,
Wangsa Melawati,
53300 Kuala Lumpur.

Tel: 03-41427413/16
Faks: 03-41427415
www.pts.com.my

Saturday, February 21, 2009

Disiplin


Disiplin. Satu perkataan yang mudah disebut, namun amat payah untuk dipatuhi apatah lagi dihayati. Disiplin amat berkait rapat dengan masa. Tidak berdisiplin bermakna telah membuang masa.

Seorang pelajar tidak berdisiplin dalam mengikuti pengajaran guru-gurunya. Ini menyebabkan dia telah mensia-siakan masanya untuk belajar, mensia-siakan masa guru yang mengajarnya. Padahal, kalau dia berdisiplin, mungkin dia mudah faham tentang pelajaran, lebih banyak masa untuk membaca perkara-perkara lain atau melakukan perkara-perkara yang positif. Maka dia menjadi lebih produktif dan berguna.

Sedangkan gurunya pula tidak perlu mengambil masa yang lebih untuk membuat kelas tambahan, memberi extra penerangan. Maka si guru boleh melakukan kerja-kerja lain yang meningkatkan produktiviti dirinya.

Islam amat menekankan disiplin. Kerana itu, sebuah surah yang dikhaskan bagi mengingatkan manusia tentang masa. Tanpa disiplin dengan masa, maka rugilah kehidupan kita.


Maksud Surah al-'Asr : "Demi masa, sesungguhnya manusia berada dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran"

Kenapa orang beriman tidak rugi? Kerana orang yang benar-benar beriman tidak akan melengahkan tanggungjawabnya. Solat ditunaikan sebaik sahaja masuk waktu. Tanggungjawab dan tugasan lain dilaksanakan sesegera mungkin, menepati masa.

Kerana orang-orang yang beriman amat berhati-hati dengan penggunaan masa. Masa bagi mereka biarlah bermanfaat untuk Islam. Mensia-siakan masa merupakan satu dosa bagi mereka kerana ia akan disoal di akhirat kelak.

Kenapa orang yang beramal soleh tidak rugi? Kerana hanya amal soleh yang memberi kesan yang baik di akhirat kelak. Bagaimana amal soleh itu? Segala amalan yang wajib, sunat mahupun harus, yang menepati syariat dan dilakukan semata-mata kerana Allah. Tidak kiralah kerana takutkanNya, untuk mendapat keredhaanNya, untuk meletakkan pengharapan kepadaNya... apa sahaja. Asalkan semata-mata kerana Allah

Kerana disiplin jugalah aku mengambil masa yang lama untuk menyiapkan disertasi master. Disiplin diri yang rendah menghasilkan aku yang pada hari ini masih tidak memberi sumbangan apa-apa kepada kemajuan Islam, masyarakat mahupun negara. Jadi, aku ni belum benar benar beriman lah??? Waduh... gimana nih.

Kehidupan lalu bukan untuk dikesali. Mesti teruskan dengan perubahan diri. Singkirkan rasa malas yang menjadi musuh kepada disiplin. Ayuh honey... BERUBAHLAH!!!

Thursday, February 19, 2009

Di 'Tag' oleh Kak Mae

Aku telah di tag oleh Kak Mae sebulan lalu. Namun baru hari ini aku berkesempatan melaksanakan 5 permintaan setelah di tag.

Rule nya

(Kenapa ntah tak boleh letak badge tu kat sini. Tapi boleh lihat di sini)

1. Copy badge "2008 Cute's 3logger Award" di atas untuk diletakkan di blog anda

Inilah dia rupa award yang perlu di copy, asalnya gambar seksi, tapi telah touch up untuk auratnya.

2. Link/ceritakan kembali siapa yang memberikan award ini kepada anda

Pemberi award ni : Kak Mae, rakan saya ketika di Universiti Malaya. Orangnya kreatif, lembut, suka tersenyum dan mudah didekati. Pandai buat orang lain tersenyum dan tertawa.

3. [Papar Semua] Setiap blogger mesti menyatakan 10 fakta/hobi diri sendiri sebelum memilih penerima award seterusnya (anda di-tag).

1) Saya suka membaca. Lebih-lebih lagi baca novel. Satu malam pun boleh habis. Novel apa yang paling best? Jangan ditanya. Sebab bila dah baca banyak banyak. Tak tahu la yang mana paling best. Tapi setakat ni saya suka tulisan Faisal Tehrani. Bila baca, seolah-olah berada dalam watak.

2) Majalah kegemaran saya ialah Pa&Ma, Majalah I. Sebelum kahwin dulu saya beli Mingguan Wanita. Tapi sekarang dah tak beli. Bajet kena jaga. Beli yang penting dan mampu dibaca sahaja.

3) Suka melayari internet. Tetapi kekangan waktu tidak mengizinkan untuk melayari internet dengan sewenang-wenangnya. Kalau duduk depan komputer dan melayari internet, lupa makan dan minum. Lepas tu baru le rasa sakit kepala sebab angin dah naik ke kepala. Padan muka!

4) Mengambil masa yang maksimum - 10 semester untuk menyiapkan master. Tu pun kena edit lagi sikit. Aduhai... lamanya. Tu lah, siapa suruh diri sendiri kurang berdisiplin!

5) Hampir setiap hari sebelum tidur, berazam untuk bersenam @ jogging @ aerobik pada esok hari bagi menjaga kesihatan. Tapi sampai hari ni tak jadi jugak lagi. Apa macam ni...

6) Mempunyai seorang permata hati yang comel, nakal dan baik hati - berusia 2 tahun 4 bulan 3 minggu 1 hari pada hari ini (19 Feb 2009). Kesian, dia tengah sakit.

7) Sejak kecil ayah tidak membenarkan saya menyertai acara lasak seperti camping dan junggle tracking. Tapi saya sangat suka untuk menyertai acara lasak. Teringin nak panjat Gunung Kinabalu. Jungle Tracking saya yang pertama ialah ketika usia 20 tahun.

8) Suka mendengar lagu-lagu nasyid berbanding lagu-lagu lain. Bila mendengar lagu cintan cintun lain, terasa hati jadi tertutup, gelap. Lagha...

9) Suka tengok baju yang cantik-cantik. Tak kiralah baju kanak-kanak ke atau orang dewasa. Tapi tak teringin nak beli kecuali yang betul betul berkenan. Tapi kekadang tak beli pun sebab duit kurang. Kadang-kadang tu terbeli baju yang tak cantik pun sebab dah rambang mata. Hu... hu... hu...

10) Mak kata saya seorang yang keras hati. Betul ke? Entahlah. Saya rasa mungkin kot. Saya tersentuh hati kalau dimarahi, ditinggalkan, melihat kesulitan orang lain, tapi saya berusaha mengawal perasaan hingga mungkin memperlihatkan saya seorang yang keras hati.

Saya amat mudah menangis bila saya dalam keadaan tersentuh tetapi tidak dapat meluahkan apa yang terbuku dihati. Contohnya, bila dimarahi saya ingin membela diri, tapi saya tak dapat luahkan apa yang tersirat di hati. Maka air mata saya akan mengalir.

4. Anda perlu memilih 10 penerima award seterusnya dan menyatakan nama mereka di blog anda.

My Love
Samhani
Umie J
Najibah
Hairin
Ummu Syifa'
Baby Nadhrah

5. Jangan lupa untuk melawat blog mereka dan meninggalkan komen yang menyatakan "anda telah di tag - sila layari blog pentaskehidupan untuk mendapatkan award anda"


Sekian, terima kasih

Gingivitis

Setelah memiliki seorang anak, barulah aku tahu betapa pentingnya mengetahui, mencari dan mendapatkan maklumat tentang kesihatan. Sebagai bonda, aku kena bersedia untuk mengahadapi pelbagai masalah kesihatan anak-anak lebih dari sekadar demam, selesema dan batuk sahaja.

Semasa kecil, 'Aqilah menhadapi masalah pada kulit mukanya. Pipinya merah dan merekah. Sedih melihat dia menggaru dan tidak selesa. Kata orang, terkenan kenan susu. Dan macam-macam lagi yang orang cakap. Ubatnya tradisional. Manalah aku nak cari. Dan aku sendiri tak gemar sangat nak mencari daun-daun ubatan tradisional yang aku memang tak kenal.

Bila pergi klinik untuk cek kesihatan 'Aqilah, misi kata biasalah tu. Lama-lama nanti hilanglah. Alhamdulillah... bila pakai satu krim yang disyorkan oleh jiran kami, merah dipipi semakin hilang. Usia 'Aqilah 2 tahun lebih ni, nampaknya dah tak naik merah di pipi walaupun dah lama berhenti pakai krim tu.

Dan bila 'Aqilah hampir 2 tahun barulah aku tahu bahawa 'Aqilah ada Ekzema Otopik. Kulitnya sensitif, ada alahan dan mungkin akan dapat athma. Rupa-rupanya merah di pipi 'Aqilah masa kecil adalah kerana Ekzema. Jahilnya aku. Selama ni memang tak tahu langsung tentang Ekzema. Sekarang barulah tahu sikit-sikit.

Dan semalam, aku tahu satu lagi penyakit iaitu Gingivitis. 'Aqilah demam sejak hari Jumaat lalu (13 Feb). Dalam masa yang sama, dalam mulut dia tumbuh banyak ulser, termasuk kat dalam tekak. So, dia tak telah air liur, minum air dan hisap susu kena paksa. Taknak makan sampai hari ni.

Semalam (Rabu), dia dah tak demam dan aku tengok ulser kat mulut dia dah beransur pulih. Tapi dia still kemam mulut, taknak makan. Masa aku berus gigi dia, gusinya berdarah. Aku tengok gusinya bengkak. Confiuse jugak. Nak bawa gi klinik ke takyah? Akhirnya kami bawa 'Aqilah pergi klinik.

Hasilnya doktor kata : 'Aqilah kena Gingivitis. Disebabkan kurang vitamin C dan mungkin giginya nak membesar. Doktor bagi ubat sapu pada gusi dan vitamin C. Kesian 'Aqilah. Gusinya sangat sensitif. Tengah tido pun boleh berdarah. Masa aku sapu ubat kat gusi dia (setelah berhempas pulas membuka mulutnya) gusinya berdarah jugak.

Hope dan doa bonda agar 'Aqilah kembali sihat dan ceria sokmo.