CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, March 28, 2006

Perkahwinan

Sebuah perkahwinan merupakan penyatuan dua jiwa dari asas keluarga yang berlainan. Jiwa aku kini bukan milikku seorang. Sebelum berkahwin, aku tidak dapat membayangkan kesusahan dan kekeliruan jiwa yang dihadapi dalam alam rumah tangga. Tanggapanku, setiap masalah dapat diselesaikan dengan persefahaman dari kedua belah pihak.

Kini, setelah lima bulan mengharungi sebuah perkahwinan, aku dapat menilai sedikit sebanyak keperitan dalam menserasikan dua jiwa yang memiliki pelbagai perbezaan. Apa yang aku suka lakukan, abang tak suka. Dan ada perkara yang abang sentiasa lakukan, tapi aku tak suka. Dan aku akan rasa terlalu perit kalau abang tak suka dengan sikap aku yang mengguris hatinya. Abang akan diam, tidak berkata apa-apa. Namun aku faham dia tak suka. Diamnya itu membuat perasaan aku perit, pedih, sedih. Teruknya sikap aku hingga mengguris hati abang. Aku kena pujuk, didik diri aku supaya sikap yang negatif itu aku kikis perlahan-lahan dari diriku. Tapi, tak tahu le jadi ke tak setakat ini.

Sebenarnya, asas perhibungan sesama individu telah digariskan dalam Islam. Sabar, muhasabah, berubah kepada yang lebih baik, hormat menghormati, mengetahui dan menjalankan tanggungjawab masing-masing, saling bertolak ansur, dan banyak lagi telah digariskan oleh Islam. Malah ia sepatutnya dipraktikkan terhadap semua individu. Dan ia amat penting diadaptasikan dalam sebuah rumah tangga kerana di sini bermulanya pendidikan asas individu. Kalau suami isteri tak mengamalkannya, bagaimanakah anak-anak kelak boleh mempraktikkannya???

So, sama-samalah kita mengamalkan akhlak Islam terutama dengan pasangan kita dan umumnya dengan masyarakat sekeliling. Peringatan ini ditujukan khas untuk diri sendiri.

Buat tiga orang sepupuku yang akan melangsungkan perkahwinan dengan pasangan masing-masing sekitar bulan 6&7 ni, InsyaAllah honey akan memenuhi jemputan semua. Dan sediakanlah diri kalian dengan ilmu rumahtangga, emosi dan spiritual yang mencukupi. Doakau, semoga rumahtangga kita semua akan kekal hingga ke akhir hayat. InsyaAllah ditemukan pula di syurga kelak.

Kembali Bersua

Lama betul tak menulis. Kekadang tu, jenguk jugak blog ni. Tapi tak berkesempatan nak update, sama ada masa yang singkat atau takde mood nak mengarang.

Alhamdulillah, sekarang keadaan aku stabil. Aku punya selera makan dah bertambah. Makan sikit-sikit. Tapi cepat betul rasa lapar. Kembung perut tu biasa. Seksa jugak. Tak makan, lapar. Makan pulak, rasa sebu perut.

Dalam post yang terdahulu, aku ade kata aku nak bekerja. Tapi, nampaknya hasrat aku masih terkubur. Dan aku terus menjadi penanti setia di rumah. Pengurusan sekolah tak amik guru ganti. Takpe lah... Cuma yang aku takut, kehidupan aku memanjang di rumah akan menyebabkan aku menjadi seorang yang pasif, tak aktif, malas. Malah setakat ni, semangat aku untuk menulis disertasi master merudum. Baca dua tiga muka buku, berhenti tengah jalan. Bilalah aku nak siapkan master aku ni???