CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, November 13, 2004

Nak raya kat mane?

Tahun ni nak beraya kat mane? Tu soalan sensitif. Bisa menimbulkan perang dingin atau perang teluk dalam sesebuah keluarga.

Dalam keluarga aku. Tiada perancangan awal dibuat. Kalau raya pertama rasa nak balik Trengganu, maka baliklah. Kalau rasa nak balik sebelum raya, balik le kalau driver kata ok. Biasanya, esok nak balik Trengganu, hari ni baru ade keputusan.

Tahun ni, aku sendiri tak tahu lagi perancangan yang sebenar. Yang pastinya, solat hari raya, di Kota Bharu. Lepas tu, mungkin berlepas ke Pasir Putih, atau mungkin hanya beraya dekat-dekat dengan rumah ni je. Ntah le. Kalau tak ke mana, aku sendiri dah ade plan untuk berjalan menziarahi sahabat handai di sekitar KB ni. Wallahu A'lam

InsyaAllah, pada hari raya kedua, seluruh warga 744family akan berkumpul di Halaman Duha. Ukhuwah yang terjalin tidak akan terputus kerana darah yang mengalir dalam kapilari masing-masing dari keturunan yang sama.

Kad Raya

Aku ade create online kad raya. Kemudian, aku linkkan kat sini. Tak tahu le menjadi ke tidak. Cuba le sesapa yang kunjung ke sini klik di bawah ni. Ok, Selamat Hari Raya.

Kad Raya Ciptaanku

Yea yea... Esok Raya

Dulu masa kanak-kanak Rebina, aku ingat lagi. Time pengumuman raya oleh penyimpan mohor mohor besar diraja, semua kanak-kanak Rebina menunggu di depan TV dengan penuh debaran. Bila umum je esok raya, bersorak satu rumah. Gembira betul. Tak sabar nak menggayakan baju raya, kasut raya, beg raya, duit raya. Ape pengertian raya waktu tu ye? Yang aku paling pasti sekali, main bunga api, mercun, nak pakai semua jenis benda baru dan paling penting dapat duit raya.

Sekarang, bila dah besar dewasa. Bila semakin faham erti hari raya. Aku cukup rasa terkilan dengan diri sendiri. Azam Ramadhan gagal dicapai, macam mana nak meraikan lebaran dengan kegembiraan? Kalau ade sekelumit kegembiraan dalam hati, kerana dapat bertemu dan menziarahi sanak saudara yang memang sekali setahun je berjumpa. Dapat membantu mak di dapur, menyedia juadah hari raya.

Aku dah ade kat Kota Bharu sejak 10 Nov. Tapi, tak berkesempatan update blog sebab jadual harian aku penuh. Tolong adik-adik shopping, buat biskut raya. Gembira sebab dapat menyediakan persiapan hari raya. Bukan untuk diri sendiri, tapi untuk keluarga. KELUARGA... Itulah aset yang paling utama aku ada kini. Kegembiraan aku lahir dari kegembiraan keluarga. Begitu juga kesedihan aku.

Macam mana malam raya di tempat kalian ye? Kat rumah aku ni, bunyi mercum berdentam dentum kiri kanan tak berhenti-henti dari lepas Maghrib tadi. Tak pernah macam ni rasanya. Nak kata meriah sangat tu, tak tahu le. Tapi, berdasarkan bunyi bunyian mercun ni, memang bunyi meriah le.

Dikesempatan ini, aku ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI. Aku mohon banyak-banyak kemaafan kepada pengunjung yang berkunjung, tapi, aku tak update blog. Buat adik Abrar, terima kasih kerana masih sudi kunjungi blog yang kekadang sepi seribu bahasa. Maaf ye dik...

Sambutlah Aidilfitri dengan keinsafan sebagai makhluk dan hamba Allah yang daif, bukan dengan hiburan yang melampau. Syukur dengan suasana aman di negara kita. Ingat juga saudara se Islam kita yang tertindas di negara lain. Sekurang-kurangnya, doa dipanjatkan buat mereka, agar Allah memberi kemenangan kepada Islam.

Monday, November 01, 2004

Selamat Berpuasa


Apa khabar semua? Moga bulan Ramadan yang mulia dan penuh berkat ini memberikan kita semua kekuatan sama ada dari segi jasmani mahupun rohani.

Aku sedih. Sedih dengan diri sendiri. Sedih kerana aku dapat rasakan aku tak menggunakan peluang Ramadan kali ini untuk mengabdikan diri kepada yang Esa semaksimum mungkin. Solat malam aku terabai. al-Qur'an tidak aku tatap dan bacainya sepanjang masa. Di mana kekuatan aku untuk mengamalkan ibadah-ibadah khusus kepadaNya? Kenapa aku jadi sebegini lemah?

Aku juga gembira. Gembira dengan Ramadan yang menyatukan ikatan kekeluargaan 744 family. Setiap hujung minggu, ahli keluarga 744 yang berada di sekitar lembah kelang akan berkumpul bersama-sama di rumah yang terkena giliran, untuk bersama-sama berbuka puasa, solat Maghrib, Isya' dan Tarawih berjemaah, bertukar-tukar berita, mengeratkan perhubungan.

Aku suka dengan suasana begini. Walaupun arwah nenek dah tiada lebih 10 bulan yang lalu, tapi, keluarga ini tetap bersatu. Masing-masing tidak membawa haluan sendiri. Kenangan di rumah 744 pantas menjengah minda ku tatkala selawat ketika solat Tarawih bergema.

Bilakah lagi dapat kami sama-sama menunaikan solat Tarawih di rumah 744, Kuala Terengganu?

Lama betul


Last sekali aku update blog ni, 15 September yang lepas. Hari ni dah 1 November. Maknanya, lebih kurang 46 hari aku tak jenguk blog ni. Hmm... biasanyanya angka 40 dan ++ ni banyak yang tersirat di sebaliknya.

Kata orang...
Kehidupan bermula pada usia 40 tahun
Simpang malaikat 44
Tandas tak dibuka pintu lebih 40 hari, jadi tepat syaitan beranak pinak
Subuh berjemaah 40 hari berturut-turut, mendapat ganjaran dari Allah
Pantang perempuan bersalin, 40 hari

Hmm... dan pelbagai lagi. Jadi, ape yang tersirat di sebalik ketidak 'update' an blog ini selama 46 hari? Ntah le... ade sape2 nak bagi komen?

Aku exam pada 11, 18 dan 22 Oktober yang lepas. Sebelum tu aku sibuk menyiapkan assignment untuk dihantar sebelum exam. Ditambah dengan sedikit masalah hati. Mood untuk pegi lab komputer dan bertenggek surf internet memang terhapus. Lagipun, komputer dah ade kat rumah, cuma takde line nak masuk internet je. Tu pasal, setiap assignment disiapkan kat rumah je.

Alhamdulillah... peperiksaan dah berlalu dengan jayanya. Aku pulak belum tentu dapat jawab dengan jayanya. Kena la tunggu keputusan exam untuk tahu dapat jawab ke tak. Biasa la, kertas jawapan penuh. Betul tidaknya, lecturer le yang menentukan.