CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, July 25, 2004

Ape nak jadi

Ape nak jadi dengan aku ni??? Dah tiga minggu tak update blog. Susah betul nak jumpa internet. Banyak je rasa nak luahkan. Tapi, terpaksa pendam dulu. Ni pun, kesempatan yang ada cuma seketika sahaja.

5 Ogos ni, aku akan konvo untuk first degree. Gembira??? Memang gembira. Tak sabar rasanya nak jumpa balik kengkawan yang dah bertaburan ke sana ke mari. Walaupun hakikatnya, aku rasa agak terkilan kerana tidak mengerah seluruh kelebihan yang aku ada untuk menuntut ilmu ketika peringkat sarjana muda. Juga rasa tidak mampu mengaplikasikan apa yang aku pelajari dalam kehidupan seharian. Dalam kegembiraan ini, tidak mampu aku hilangkan rasa terkilan itu.

Gembira aku juga disulami kesedihan andai majlis konvokesyen nanti tidak disertai oleh ahli keluarga aku. Aku tahu, mak ngan ayah sibuk dengan tanggungjawab masing2. Cuma, hati kecil ini amat mengharapkan kehadiran walaupun seorang sahaja ahli keluargaku.

Aku kini, kembali bergelumang dengan anak-anak kecil berusia 5 & 6 tahun. Dah hampir sebulan aku bekerja di taski. Dan aku amat merasakan, kesabaran aku terhadap kanak2 masih di peringkat bawah. Aku juga kena lebih banyak mempelajari psikologi kanak2. Aku dapat rasakan, aku terikut2 cara pembelajaran di sekolah rendah ketika mengajar di tadika. Hmm... silap tu. Kena belajar lagi nampak gayanya.

Ok ler... aku nak tulis panjang. Tapi, masa tak mengizinkan. Permisi dulu... :-) Jumpa lagi...

Sunday, July 04, 2004

Terima Kasih Daun Keladi

* MBA : Alhamdulillah, setakat ni ok je, berulang dengan motor. Rumah free dah ade kat SA, kat KL kena menyewa lain pulak. MBA support kereta lah 1, senang honey nak berulang alik... ;-D

* NET : Salam perkenalan, jemput le datang lagi bila2 ek :-)

* ADZFAR : Ni haa... kitorang dah ade kat rumah Adzfar pun ;-D Siap tumpang online lagi.

* DILLA : Terima kasih atas ingatan :-)

* MUAZZAH : honey naik motor dengan kawan. Ijah bawa motor sendiri. Boleh... silakan datang rumah yek. honey takde buat perkhidmatan tusyen kat rumah orang ;-D

* ITA & NIZA : Hai... ape khabar? Rajin2 le jenguk honey kat blog ni :-)

* PAK WATTAN : Salam pak Wattan :-)

* MELLY : Hai Ly... :-D rindu la kat Ly. ape khabar hari ni? Moga Ly bahagia sentiasa :-)

* CHAKERLATT : Sila.. sila.. masuk lama2 pun takpe. Tuan rumah tak halau punye :-D

* SRI DIAH : Salam Kak Sri. Terharu dapat kunjungan Kak Sri. Nanti bila ade kelapangan, boleh honey gi lepak kat pejabat Kak Sri ek ;-)

* IBNUHAZAM : Kaiff Haal? Sibuk menyesuaikan diri dengan kehidupan baru. Tahniah atas kejayaan!!! Bila nak balik M'sia?

* INTUISI : Salam perkenalan :-) Jemputlah datang sini selalu

* ABRAR : Hai adik abrar... :-D pekabo? seronoknya dapat kunjungan abrar. bagi semangat baru kat akak :-D Macam mane sem ni? Doa akak, abrar terus bersemangat dan berusaha.

Mudah

Salam buat semua. Rindu pada semua. Dah seminggu tak jumpa internet. Mula-mula buka blog dulu, aku berazam untuk update blog setiap hari. Kalau tak update pun, aku takkan biarkan blog ini senyap je lebih dari 5 hari. Tapi, dalam keadaan sekarang, nampaknya aku hanya boleh membuka dan membaca blog sendiri serta men'update' blog seminggu sekali. Takpe la, mungkin hanya sementara sahaja, sebelum rumah kami dimasukkan streamyx. Bila tu? Ntah le. Ada duit, ada le. Takde duit, kena tunggu lagi.

Setelah tiga minggu bermastautin di SA ni, aku sedikit sebanyak mendapat pengajaran dalam menghadapi sebuah realiti kehidupan. Bagaimana kesenangan dan keperitan sebuah kehidupan. Tentu dah bacakan entry yang aku tulis pada minggu lepas? Ok. Pada yang tak baca, pegi baca entry yang kat bawah ni sekarang, sebelum meneruskan pembacaan bagi entry kali ni.

Minggu lepas aku bercerita kisah gembira. Kesyukuran aku memperolehi rezeki yang aku tak sangka begitu mudah. Setelah berlalu beberapa hari, aku diuji. Rupa-rupanya Allah itu Maha Adil dan Maha Berkuasa. Dia mengajar aku. Mendidik aku agar tabah. Dia beri kesenangan pada mulanya, namun dia uji aku setelah aku memperolehi kegembiraan itu. Agar, aku tidak terlalu leka, tidak terlalu ghairah, dan tidak meletakkan kecintaan pada dunia.

Aku diuji. Guru Taski yang asalnya ingin menyewa di rumah aku, terpaksa menarik diri kerana penyelia Taski tidak dapat membayar sewa. Dia kena duduk di Taski (rumah yang disewa) sementara Masjid Seksyen 19 tu siap. Kalau duduk kat Taski tu, percuma tempat tinggal. Dan memang menjadi peraturan Taski, setiap guru bujang tak boleh bayar sewa rumah sendiri. Taski yang akan bayar. Malah rakan serumah aku yang turut mendapat kerja di Taski tu bersama dengan aku, turut perlu berpindah ke Taski. Melayang le pendapatan aku.

Aku juga ada beritahu minggu lepas, aku akan buka kelas mengaji. Tapi, nampaknya, aku kena tukar strategi. Setakat 3 hari aku buka pintu rumah, takde seorang pun datang mengaji kat rumah aku. Mungkin orang tak kenal lagi kot, walaupun aku dah edarkan flyer. Takpe la. Aku reda dengan semuanya. Dan aku bersedia menerima ujian ini. Aku tahu, hidup tak semudah apa yang dirancangkan. Dan aku sendiri, bila bila masa pun perlu sentiasa merancang dan berusaha. Aku sedar, kalau aku layan perasaan aku, kalau aku menurut kehendak kata nafsu yang menyalahkan orang lain, aku takkan berjaya. Aku takkan dapat hidup dengan tenang dan bahagia. Aku perlu berhadapan dengan segala cubaan dan dugaan. Aku tak boleh menunding jari kepada dunia.

Memang kena atas aku, apa yang dikatakan Pak Wattan:

'A'kum tahniah dari wattan kerana menyambung pelajaran..tahniah semoga segalanya dipermudahkan. tapi mungkin ingatan awal dan ingat kata-kata wattan selepas ini akan datang 1001 macam masalah dalam menghadipi pengajian di peringkat master, nasihat wattan "jangan patah semangat dan teruskan usaha sebaik yang mungkin"..salam dari seberang'

Itu baru tiga minggu aku di sini. InsyaAllah. Dengan sokongan mak dan ayah, ahli keluarga dan rakan-rakan sekalian, aku akan terus berusaha sedaya mungkin. Kejayaan yang dikecapi oleh orang-orang terdahulu bukan dengan hanya duduk berdoa, tetapi diiringi dengan usaha yang gigih.