CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, October 08, 2014

Kembara Ibadah & Inspirasi 1

Bismillahirrahmanirrahim

Allah aturkan. Dia mengizinkan kami (Ahmad Fadzli, Hanifah & Hannan Aqilah), melalui sebuah perjalanan amanah sebagai wakil Generasi Dynamic (gD) melaksanakan ibadah korban yg penuh manfaat dan mencetus inspirasi kehidupan.

Subhanallah
Alhamdulillah
Allahu Akbar

Hari 1

Seawal jam 3.30pg kami bangun. Walau kelihatan masih kantuk dan moody, anak dara kami Hannan Aqilah terpaksa juga bangun bersiap. Seperti yg dijangka, 4.45pg kami bertemu dengan ketua rombongan, Ustaz Ishak di KLIA2. Beliau kelahiran Kemboja. Kerap berulang alik ke Kemboja. Justeru, kami rasa lega dan menaruh kepercayaan kepadanya.

Wang pemberian saudara mara dan rakan2 yang diamanahkan pada kami, segera kami sampaikan kepada Ustaz Ishak. Ia berjumlah RM1000. Kata ustaz, wang tersebut akan digunakan untuk membeli 1000 naskhah Iqra' yang akan diagih2kan ke sekolah2 agama di Kemboja. Ustaz Ishak sedang mengatur daurah (kursus) untuk ustaz2 tempatan (di Kemboja) cara pengajaran menggunakan buku Iqra'. Daurah tersebut dijadualkan pada bulan Disember ini.

(Doakan moga usaha ustaz Ishak dipermudahkan Allah dan dilimpahi dengan ganjaran yg berlimpah ruah. Target 1000 naskhah Iqra' masih belum tercapai. Sesiapa yg nak menderma, boleh hubungi saya di talian (019-9829744). Saya akan sampaikan sumbangan atau sebarang feedback dari tuan/puan kepada Us Ishak)

Mengapa ustaz Ishak nak gunakan Iqra' di sekolah2 agama di Kemboja? Menurut ustaz, setelah dibuat pemerhatian, dalam 1 tahun, dengan menggunakan kaedah Iqra', peningkatan pelajar yg boleh membaca AlQur'an lebih banyak. Contohnya, dalam setahun, 50 orang pelajar boleh membaca AlQuran bila guna kaedah Iqra', berbanding hanya 30 orang ketika menggunakan kaedah tradisional.

Alhamdulillah... Perjalanan kami ke Kemboja menaiki pesawat AK536 berjalan lancar :) Kami selamat sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh jam 7.15pg (waktu Kemboja). Airportnya besar sikit dr airport Kota Bharu.

Di Phnom Penh, kami bergabung dengan rombongan ustaz Jabbar seramai 5 orang dan rombongan dari Singapura, 4 orang termasuk anak kecil seusia Aqilah. Yea! Aqilah dapat kawan! ^_^ Menjadikan rombongan kami berjumlah 13 orang.

Kejutan pertama yang saya terima setiba di airport adalah, tandasnya tiada paip air! Serius. Saya tidak bersedia. Ini adalah kali ke2 ke luar negara. Sebelum ini ketika menunaikan umrah pada tahun 2012. Tiada masalah berkenaan tandas tiada paip air. Saya mula berasa tidak selesa hanya menggunakan tisu. Saya mendoakan boleh membersihkan diri dan bertukar pakaian sebelum solat Zohor.

Alhamdulillah. Allah mendengar rintihan hati kecil saya. Selepas sarapan di sebuah restoran halal, kami terus menuju ke hotel penginapan kami untuk malam nanti di negeri Kampong Champ. Pemilik (mungkin) restoran di mana kami bersarapan boleh berbahasa Melayu sedikit sebanyak :) ~Pada hari ke 3, baru saya dapat tahu bahawa di Phnom Penh hanya ada 2 restoran halal. Sebuah restoran lagi, adalah restoran mamak.~

Ketika melalui kastam di airport Phnom Penh, saya ditahan kerana menolak troli barang yang ada beberapa kotak Al-Quran yang dibawa oleh ustaz Ishak. Ketika itu, ustaz Ishak telah pun mendahului kami tanpa disekat. Saya terpaksa melaung kepada ustaz Ishak, bila si kastam bertanya isi kotak tersebut. Ustaz Ishak suruh nyatakan kotak itu mengandungi buku pelajaran. Dalam hati sedikit geram, sebab ustaz tidak berpatah semula kepada kami untuk membantu (hehehe... maaf ye ustaz).

Airport Phnom Penh

Sebelum balik ke Malaysia, baru saya tahu, sekiranya ustaz yang membawa kotak2 itu, sudah pasti si kastam meminta wang rasuah agar kotak2 itu boleh dibawa masuk ke Kemboja. Disebabkan kami warga Malaysia, si kastam tidak berani meminta wang. Mengapa pula dijawab buku pelajaran? Ia kerana sekiranya si kastam tahu ia adalah Al-Quran, ia lebih sukar untuk dibawa masuk. Mungkin langsung tidak dibenarkan.

Melihat suasana di Phnom Penh, hati kecil bertasbih Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah... Syukur yang amat saya dilahirkan, dibesarkan di Malaysia. Pengangkutan utama di Kemboja adalah motorsikal. Uniknya, hanya pemandu motorsikal yang perlu memakai topi keledar ^_^ Sebuah motor boleh dinaiki oleh 4-5 orang. Undang-undang jalanraya di sini amat longgar. Walaupun ada traffic light, seringkali ia hanya sekadar hiasan. Merah tanda berhenti tidak diguna pakai di Kemboja :) Motor bersimpang siur melalui jalan bertentangan. Hon berbunyi di sini sana tanpa ada yg peduli.

Motorsikal pengangkut barang

Yang hebatnya, tiada keluh kesah, maki memaki, isyarat mencarut oleh pemandu kenderaan! Malah sepanjang saya di sana, tidak bertemu dengan sebarang eksiden, walaupun masing2 bawa kenderaan dengan jarak yg sangat dekat.

Pada awalnya saya pelik. Kenapa bandar ini berdebu? Tepi jalan dilitupi tanah merah. Rupa-rupanya di sini tiada sistem perparitan. Apabila hujan turun dengan lebat, dalam masa setengah sahaja sudah menyebabkan berlakunya banjir. Selut yang dibawa arus ketika banjir tidak dapat mengalir keluar dari jalan raya. Apabila perkara ini berulang kali berlaku, maka tanah merah kekal di tepi2 jalan. Cuaca panas dan kering menyebabkan ia naik menjadi debu yang bertebaran. Sebab itu ramai penunggang motorsikal memakai topeng.

Motorsikal digunakan sebagai alat pengangkutan penduduk dan barangan. Satu tempat khas untuk meletak barang @ dinaiki penduduk tempatan, dibuat dan disambung dengan motor sebagai penarik (macam kereta kuda. Tapi yg ni ditukar kuda pada motor).

Perjalanan ke Kampong Champ, yang pada mulanya saya ingatkan sebuah kampung, kemudiannya saya baru tahu ia adalah nama sebuah negeri, yang jauhnya lebih kurang 140km dr Phnom Penh, memakan masa lebih 3 jam. Di tengah2 highway, jalan yang lebar memuatkan 3 lane kenderaan hanya diturap tanah merah + batu bata. Baru saya faham kenapa kenderaan di sini banyak menggunakan 4wd. Sukar bertemu dengan kenderaan jenis sedan.

Luas, tapi tanpa tar :)

Sebelum perjalanan diteruskan, ice box di dalam van dipenuhkan dengan air minuman dan air tenaga. Di Kemboja, air minuman biasanya dibeli kerana tiada bekalan air bersih. Air yang digunakan untuk keperluan harian seperti mandi, membasuh di ambil dari perigi, sungai yang keruh dan air hujan yang tidak sesuai dijadikan air minuman.

Ustaz Ishak mengajar kami makan jagung rebus Kemboja. Rasanya berbeza! Jagungnya tidak manis seperti jagung di Malaysia. Ia rasa lemak seperti kita makan pulut. Warnanya juga tidak sekuning jagung di Malaysia. Kami juga diajar makan biji teratai. Macam makan kacang ^_^ Dihujung lidah terasa sedikit kelat. Pokok teratai di sini digunakan sepenuhnya. Pucuk teratai dimasukkan dalam sup. Batangnya dibuat ulam. Rangup dan enak dicicah dengan sambal @ pencicah khas buatan tempatan.

Sebelum ni, saya tidak pernah melihat biji Teratai :)

Penginapan kami di Kampong Champ betul2 di tebing Sungai Mekong. Selesai solat jamak dan pengurusan diri di bilik penginapan, jam 4ptg, ustaz Ishak bawa kami menziarahi kampung Joro di tebing sungai Mekong, seberang penginapan kami. Tapi tak perlu naik perahu ^_^ Jambatan dekat je. Dalam perjalan menaiki van, kami dapat kenal pasti perbezaan antara kampung muslim dan non-muslim. Tentu sahaja dari sudut pakaian! Nyata perbezaan adalah tudung yang dipakai oleh wanita Islam. Subhanallah! Syariat Allah sangat indah. Mudahnya membeza muslim dan non-muslim hanya dengan pakaian :)

Di kampung Joro, ada masjid yang juga sebagai pusat pendidikan Islam. Sejuk hati melihat kaum lelaki berjubah putih dan berserban, wanitanya pula bertudung, walaupun ada yg tidak menutup aurat sepenuhnya. Allahu Akbar! Terasa izzah Islam walaupun berada di negara bukan Islam.

Keadaan di sini seperti juga kampung2 di pedalaman Malaysia, saya kira. Atau mungkin lebih dhaif kerana tiada bekalan air. Ada tempayan2 besar yang digunakan untuk menadah air hujan. Rumah2nya tinggi dari daratan. Mungkin sebab selalu berlaku banjir. Tapi, saya suka tengok tangganya. Ada rumah2 tertentu, tangganya dibina dr simen dan dibentuk dengan corak tertentu, walaupun rumah itu hanya dibina dr kayu dan kelihatan buruk! Saya kira, ia melambangkan budaya. Ia unik.

Kelihatan tempayan besar untuk tadah air hujan. Ada saluran khas dibuat untuk menyalurkan air hujan ke dalam tempayan.
Perlu menaiki titi untuk ke tepi sungai.

Tumpuan ziarah kami adalah di tebing sungai. Di mana terdapat penempatan perahu. Beberapa keluarga hanya tinggal di dalam perahu. Mereka makan, tidur, memasak di atas perahu. Perahu yang kecil, ada pengayuh tangan, bukannya rakit yg besar! Pelindung dr panas dan hujan hanyalah kanvas yang dibuat atap di tengah perahu. Sungguh dhaif.

Anak-anak berbaju dengan palitan selut kuning. Ada yang berkaki ayam. Saya kira tiada istilah lampin. Sebab tak nampak bayi yang pakai lampin.

Abaikan pemandangan yang tidak indah.

Sebahagian anak2 yang dibesarkan di pinggir sungai. Mungkin ada di kalangan mereka penghuni rumah2 kampung di sini.

Kami mengambil kesempatan ini menghulur sedikit bantuan wang kepada setiap sampan. Kami hulurkan juga sekeping 500real pada kanak-kanak. Namun, saya sedih. Kerana kemiskinan dan tiada pendidikan membentuk sifat tamak pada anak-anak ini. Di akhir pembahagian wang tersebut, mereka berebut dan merampas wang di tangan saya. Terpana dan takut saya seketika, melihat tindakan itu. Saya juga lihat, ada yg menggumpal wang di tangan, kemudian hulurkan semula tangan untuk mendapatkan lagi wang lain. Kasihan mereka. Mereka kurang pendidikan.

Sungguh. Sungguh. Sungguh. Pendidikan itu sangat penting untuk membentuk manusia beriman dan berakhlak mulia. Sedangkan yang berpendidikan pun ada yg tidak berakhlak. Inikan pula mereka yang tidak mendapat pendidikan. Saya kasihan. Kasihan pada anak-anak kecil ini. Mereka mangsa keadaan. Sesuatu perlu dilakukan.

Maaf anak-anak, andai ada yang tidak dapat walau sekeping wang, sekadar untuk menggembirakan kalian. Moga kalian mendapat perkara yang jauh lebih baik dan bermanfaat berbanding sekeping kertas bertulis 500real.

Anak2 ini anak yang baik. Anak2 yang cekal. Mereka bakal menjadi pejuang Islam yang kukuh hatiNya berjuang menegakkan syariat Islam dan kalimah tauhid di bumi Kemboja ini.

Pendidikan di Kemboja ini percuma. Namun ia dijual oleh para guru. Sesiapa yang mahukan kerja sekolah dan mahu menduduki peperiksaan perlu membayar sejumlah wang kepada guru. Bagi yang beri wang, mereka akan diberitahu halaman tertentu dalam buku yang terkandung jawapan bagi soalan2 peperiksaan. Sekiranya tidak memberi wang pada cikgu, walaupun murid tersebut pandai macam mana sekali pun, dan boleh menjawab peperiksaan tanpa melihat buku, dia tetap tidak lulus.

Mengapa ini berlaku? Mungkin kerana gaji guru yang sangat sedikit. Sekitar RM150 - RM200 sahaja.

Manakala di peringkat pengajian tinggi, anak bangsawan sewenang-wenangnya mengupah orang lain untuk belajar dan mengambil peperiksaan untuknya. Sijil pengajian tertera nama si anak bangsawan. Maka lahirlah masyarakat yang tidak berilmu dan pincang kehidupannya. Saya tidak terbayang jalan penyelesaian bagaimana masyarakat Kemboja ini berubah pada masa akan datang. Cycle kehidupan yang memeningkan.
Gambar sekolah yg sempat saya snap semasa dalam perjalanan.

Aktiviti seharian kami akhiri dengan makan malam yang enak. Memang enak. Rasanya lain dari masakan Malaysia. Tapi keenakannya membuatkan saya bertambah nasi. Makan malam disediakan oleh saudara ustaz Ishak. Gulai ayam (ada kacang di dalamnya dan tiada santan), sup ikan toman, ikan toman bakar, ulam ulaman dan pencicah special yang enak. Alhamdulillah... Si kecil 8 tahun yang susah makan pun, habis sepinggan nasi ^_^