CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, January 10, 2010

Kematian

Siapa antara kita yang tidak pernah melihat kematian? Apakah perasaan kita bila berhadapan dengan mereka yang telah tiba ajalnya?

Berbaur... ya. Berbaur perasaan. Antara sedih, tertanya tanya dan takut. Sedih bila orang tersayang meninggalkan kita untuk selama-lamanya. Tertanya tanya bagaimanakah keadaan si mati ketika menghadapi ajalnya, ketika dimandikan, ketika mula mengharungi alam barzakh.

Takut memikirkan saat malaikat maut menjemput kita. Adakah amal yang aku lakukan dapat menampung dosaku yang sekian banyak? Adakah aku mati dalam keadaan mendapat redha emak, suami, dan yang paling utama keredhaan Allah? Ya. TAKUT. Amat takut dengan kematian.

Bukan takut untuk putus dari nikmat dunia, mahupun takut untuk meninggalkan orang yang tersayang. Tetapi, takut memikirkan nasib yang bakal diterima di alam barzakh. Hati ini sering tertanya dan terfikir, andai mereka yang telah mati dapat menceritakan keadaan mereka ~ dukakah atau sukakah ~......

Namun, bila difikirkan semula, bukankah Allah telah mengkhabarkan sedikit sebanyak tentang alam barzakh dan akhirat kelak buat pedoman hidup manusia? Arrgghhh... tapi diri ini, diri yang bernama manusia ini sering leka, lupa, alpa. Sering hanyut dalam perkara yang lagha.

Hatiku... perasaanku... bercampur baur.

al-Fatihah buat nenda abang, Aminah binti Abdullah yang telah kembali ke rahmatullah pada 6.15 pagi Jumaat lalu, 8 Januari 2010, setelah diserang strok selama 6 hari. Walau kenangan bersamamu tidak lama, namun raut wajah dan watakmu sentiasa terngiang diingatan ini.

0 comments: