CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, May 07, 2009

Duka Yang Menginsafkan

'Aqilah dalam feri menuju Pulau Langkawi

Sebelum perasaan ini berlalu bak angin lalu, inginku coret pengalaman yang memberi pengajaran yang amat berharga dalam hidup kami.

29 April 2009 (Rabu) yang lalu, lebih kurang jam 1.30 petang, Kak Piah (pengasuh 'Aqilah) menghubungi abang. Katanya 'Aqilah muntah muntah sejak bangun tidur. Aku yang turut bertugas satu sekolah dengan abang berasa sedikit risau. Bila kami ambil 'Aqilah, kata Kak Piah, segala yang masuk dalam mulut 'Aqilah, tak kira makanan atau minuman, akan keluar semula dari mulut 'Aqilah. Tapi 'Aqilah tak demam atau berak berak. 2 lagi kanak-kanak di bawah jagaan Kak Piah turut mengalami keadaan demikian sejak hari Isnin. Bila dah tak muntah, mereka berak-berak pulak.

Setelah mengambil 'Aqilah, kami segera ke klinik dan aku ambil mc untuk jaga 'Aqilah keesokan harinya. Petang tu 'Aqilah nak minum susu. 3 botol dia minum. Dia minum macam orang yang terlampau dahaga atau lapar. Sekejap je dah habis separuh. Namun semuanya keluar balik. Doktor ada pesan supaya berhenti beri 'Aqilah susu buat sementara waktu. Dalam perancangan kami, malam kesokan harinya (Khamis - 30 April), kami akan mengikuti rombongan kakitangan sekolah melancong ke Pulau Langkawi. Dalam keadaan 'Aqilah yang demikian, kami berat untuk tidak pergi.

Namun, atas pujukan guru-guru sekolah, dan kedaan 'Aqilah sendiri yang sudah tidak muntah serta mula makan walaupun sedikit, kami turut serta menyertai rombongan ke Pulau Langkawi pada hari Khamis, jam 10 malam.

'Aqilah ceria di Under Water World. Berlari ke sana ke mari.

Sepanjang perjalanan dan sepanjang hari Jumaat 'Aqilah dah tak muntah. Jumaat malam tu dia dah makan nasi, ceria, melompat, berlari dan bermain seperti biasa. Walaupun kebanyakan masa dia nak kami dukung dia, namun kami terima kerana fahami keadaan dia yang keletihan dan belum sepenuhnya sembuh. Cuma, pada hari Jumaat tu dia berak cair 3 kali.

'Aqilah tak takut langsung naik Cabel Car. Sampai kat atas sekali masih boleh berlari-lari.

Sebelum tidur, dia minta susu. Aku yang beranggapan dia semakin sihat dan dah 2 hari tak minum susu, aku pun berilah susu. Baru habis separuh, dia muntahkan semula susu. Habis keluar dengan nasi yang dia makan malam tu. Maka bermulalah episod duka yang seterusnya.

Pagi keesokan hari (Sabtu - 2 Mei), 'Aqilah turun makan di cafe hotel dan makan seperti biasa. Makan cereal, makan bubur. Bila naik semula ke bilik, dia muntahkan semua yang dimakan. Perancangan kami untuk turut serta rombongan sekolah pergi melawat pulau-pulau di sekeliling Pulau Langkawi dibatalkan. 'Aqilah tidur hingga jam 1.40 petang. Ketika kami bersiap untuk keluar makan, dia terjaga dan sekali lagi muntah. Maknanya perut dia memang kosong.

Jam 2.00 petang kami keluar makan bersama sahabat kami di UM dulu (Rokhaimi, Nisa' dan Adawiyah) yang menetap di Pulau Langkawi. Kami tak ikut rombongan sekolah yang pergi membeli belah di pekan Kuah sebab membeli belah bukan tujuan utama kami pergi ke Langkawi. Berjumpa rakan yang telah lama tidak bertemu lebih baik dari shoping.

Kami makan berhampiran jeti. Kami pesan ikan masam manis dan udang celup tepung. Bila 'Aqilah tengok udang yang menjadi makanan kesukaannya, dia nak makan udang. Memikirkan yang dia lapar, pada udang tupun ada tepung yang jadi sumber karbohidrat dan dia suka udang, aku pun suapkan dia udang. Ada lah dalam 5 ekor. Selepas makan dia diam di kerusinya seketika, tidak aktif seperti biasa. Ye lah... mungkin dia letih.

Kemudian dia kata nak turun kerusi. Aku turunkan dia dari kerusi dan dia pergi ke tepi pagar tepi laut, melihat pemandangan laut. Seketika kemudian aku perasan langkah dia menapak ke belakang, 2 langkah. Tak lama kemudian dia jatuh ke kiri.

Aku yang sedang makan, segera angkat dia tanpa sempat membasuh tangan. Bila aku angkat je, aku nampak mata hitam dia naik ke atas, mulut 'Aqilah mula menyenget, tangannya mula kejang. 'Aqilah kena sawan tarik!!! Aku takut sangat, panik sangat. Abang segera masukkan jari dia dalam mulut 'Aqilah, kemudian masukkan sudu dalam mulut 'Aqilah. Darah mengalir sedikit di tepi bibir 'Aqilah mungkin luka terkena sudu.

Aku segera berlari ke kereta. Mulut aku hanya boleh menyebut : "Ya Allah, tolong". Esakan aku semakin kuat. Aku rasa tidak sabar menunggu abang dan sahabat yang selesaikan urusan makanan dengan orang kedai. Lambatnya. Mulut aku bagai nak keluar hamburan kata "Cepatlah. Orang dalam emergency ni. Tak reti ke?". Namun kata-kata itu terlekat di halkum.

Aku bacakan doa syifa' tanpa henti. Rokhaimi memecut laju keretanya menuju ke klinik berhampiran. Tak sampai 5 minit 'Aqilah kena sawan tarik, badan dia dah kembali normal. Dia muntah sedikit. Kemudian dia mengamuk macam tak selesa. 1, 2, 3 klinik tak buka. Klinik keempat baru buka. Nak marah dalam hati hanya Allah yang tahu. Masa ramai pelancong kat Langkawi ni, klinik tak buka pulak. Kalau ada kes emergency kan naya.

Di tepi jeti inilah kami makan tengahari. 'Aqilah suka tengok laut dan teringin nak mandi. Gambar ni di ambil semasa menunggu makanan yang dipasang tiba dan sebelum 'Aqilah tarik.

Sampai di klinik, terus masuk jumpa doktor. Doktor kata dia demam sikit, suhu tak smpai 38 darjah celcius pun. Doktor berikan dia ubat demam bontot dan kool fever tampal kat dahi. Kemudian doktor bagi air garam untuk elak dehydration. Doktor kata bila dah balik dari Langkawi nanti pergi cek darah dan brain scan kat hospital.

Selepas keluar dari klinik. Kami terus decide untuk balik naik flight hari tu jugak. Kami segera pack barang di hotel dan menuju ke airport. Semua penerbangan penuh kecuali waiting list MAS. Akhirnya jam 9.40 malam kami berlepas dari airport Pulau Langkawi menuju ke KLIA. Masa tu aku rasa lega sangat. Seolah-olah lepas dari satu kongkongan. 'Aqilah ketika itu telah menunjukkan perkembangan positif. Dia makan ayam KFC, menyanyi, bercakap, dan dah tak muntah.

Sesungguhnya sampai sekarang kami tidak mengerti sebab sebenar dia kena sawan tarik. Kemungkinan yang ada adalah :
1) Elergi udang (memang sebelum ni ada elergy udang. Kalau ada kuah udang yang meleleh di sekitar mulut dan leher, maka mulalah kulit 'Aqilah memerah dan dia mulakan aktiviti menggaru. Tapi kalau makan udang sahaja tanpa ada kuah yang meleleh, tak pulak timbul merah merah).
2) Dehydration

Kami pasti bukan kerana demam sebab dia tak demam dan suhu badannya tak menceceh 38 darjah celcius pun.

Pengajarannya :
1) Jangan bawa anak pergi jalan-jalan ketika dia sakit.
2) Sentiasa tambahkan pengetahuan tentang penyakit yang sering melanda kanak-kanak supaya bila kena tahu nak buat apa.
3) Ambil berat tentang makanan yang elergi untuk anak. Elakkan dari memberi makanan yang elergi kepada anak walau dalam keadaan apa sekali pun. Tindak balas luaran mungkin dapat dilihat tetapi yang dalam badan kita tak tahu.

p/s : Terima kasih Rokhaimi sekeluarga. Hanya Allah dapat membalas segala jasa kalian

Abang dan Rokhaimi berbual sementara menanti makanan tengahari sampai.

Mak Ha said...

k maisarah said...

salam hani. kmai dok blog hopping last2 masuk sini. terkejut juga baca entry pasal aqilah. harap dia terus sihat. mcm2 cabaran utk membesarkan anak. kita tentu sentiasa risau, kan...semoga Allah lindungi anak2 kita sentiasa.

Ibu said...

owhh.. ini ke citer sbnonye.. dh tu lonih dh ok x g dh la hospital??

rase2nye lah.. aqilah kene sawan bkn sbb alergik pde udang.. sbb allergic x mybabkan sawan.. kurg gula dlm darah kot.. sbb dok muntah2..

Alirysadiyah said...

mmm..mgkin ketika saya tinggalkan comment ni 'Aqilah dah sihat..dah buat brainscan?..kalau muntah kerap kena gak brainscan takut infection dlm otak...hrp2 tak smpai muntah hijau...