CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 13, 2008

Rumah Tangga Bahagia


Aku bukanlah orang yang bertauliah untuk menasihati orang lain. Usia perkahwinan kami baru menjangkau 3 tahun pada 3 November lepas. Tapi, aku rasa ada perkara yang boleh aku kongsi dengan orang lain tentang kebahagiaan rumah tangga. Aku bahagia? Off course... aku bahagia.

Bahagia terletak di mana sebenarnya? Pada wang ringgit? Pada hubungan intim? Pada suasana romantik? atau pada ramainya anak?

Bahagia bagiku letaknya pada keberkatan hidup. Kalau wang banyak, tak berkat, tak bahagia jugak. Hari-hari melakukan hubungan intim, tapi hidup tak berkat, tak bahagia jugak. Suami isteri punyalah romantik, tapi hidup tak berkat, tak bahagia jugak.

So, firstly, hidup mestilah ada keberkatan. Macam mana nak dapatkan keberkatan? Kenalah hidup dengan mengamalkan Islam. Apa itu Islam? Islam ialah hidup kita. Cari rezeki halal cara Islam, pergaulan harian cara Islam, tingkah laku cara Islam.

Pendek dan panjang kata ; setiap helaan nafas kita mesti ikut cara Islam. Kami juga sedang berusaha untuk memantapkan cara hidup Islam dalam diri kami sekeluarga. Banyak lagi kekurangan kita semua. Sama-samalah kita perbaiki.


"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (155) (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali." (156) Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya (keberkatan), dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya" (al-Baqarah :2: 155-157)


Secondly, dalam perhubungan mesti ada komunikasi yang betul. Aku banyak dengar dan tengok kisah rumah tangga yang berantakan berpunca dari komunikasi yang tak betul atau rosak. Isteri, dengar dulu penjelasan suami. Suami, dengar dulu penjelasan isteri. Sama-sama mesti ikhlas mendengar.

Jangan le dengar je, tapi hati dah tetapkan hukuman bahawa pasangan kita bersalah. Dan kedua-duanya, suami dan isteri, mestilah berkata benar. Kalau tak jujur dan ada prasangka, alamatnya hilanglah keberkatan hidup, dan mudahlah sebuah ikatan pernikahan terlerai.

Thirdly, bersambung dikeluaran lain...