CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, August 16, 2008

1st Time

Malam ni kali pertama Aqilah naik kenderaan awam untuk balik ke kampung. Dan pertama kali juga Aqilah balik kampung di Kota Bharu tanpa bonda dan ayah. Macam manalah agaknya Aqilah kat atas keretapi tu...

Aku tak risau sangat sebab :-
1) Yang bawa Aqilah tu, mak sedaranya jugak (adik aku)
2) Tiket adalah bahagian tempat tido
3) Waktu pulak malam - masa untuk Aqilah tido. Takdelah susah sangat nak jaga. Sebab dia tu tak boleh duduk diam.

Masa aku hantar dia naik keretapi tadi pon, bukan main galak lagi kat KL Sentrel tu. Dah naik keretapi pun, dok ke hulu, ke hilir. Kudoakan perjalanan mereka selamat sampai ke destinasi. Ya Allah permudahkanlah perjalanan dan sampaikannlah adikku dan anakku yang amat disayangi ke destinasi yang ditujui.

Wednesday, August 13, 2008

Sekolah... oh... sekolah




Mengapa agaknya pelajar sekarang, ada yang sukar menerima teguran, nasihat guru, ibu bapa? Mengapa agaknya ramai guru yang mengeluh bahawa pelajar sekarang berlainan dengan pelajar dulu?

Firstly, tengok hal pemakanan. Kalau dulu, pemakanan tak seluas macam sekarang. Kerja pun tak sebanyak macam sekarang. Insya Allah, segala makanan yang dimasukkan ke dalam mulut, mengalir ke dalam perut dan menjadi darah daging adalah makanan dan minuman yang halal. Kalau kita tengok sekarang, makanan yang macam-macam ade. Pelbagai sumber. Memang bagus untuk ekonomi. Tetapi mungkin ada makanan yang yang dimakan mengandungi bahan-bahan yang tidak halal. Lagi-lagi mak dan ayah bekerja. Makanan sentiasa beli di kedai. Bahan dalam makanan tersebut kita pun tak kaji sama ada halal atau tidak. So, mungkin banyak bahan campuran untuk menyedapkan makanan, untuk mengimulsi makanan, yang tidak halal. Maka jadilah darah daging kita, hati kita keras. Susah menerima kebenaran. Susah nak dengar nasihat.

Apatah lagi ada ibu bapa yang nak cepat kaya, masuk skim yang tak tentu halal atau haram. Lagi teruk kalau kerja atau skim yang memang nyata haram. Nak kaya punya pasal, main belasah je ambil duit dari sumber yang tidak tentu hala. Duit tu pulak buat beli makanan, minuman. Jadilah makanan dan minuman tu tak halal. Macam manalah Allah nak terima doa kita.

So, solution nya. Kembalilah pada tradisi kita yang memang baik, iaitu masak dan makan di rumah. Di samping mengeratkan hubungan kekeluargaan, mengikat perut suami dan anak-anak, makan di rumah juga menjamin kebersihan serta kehalalan makanan yang kita makan yang akan menjadi darah daging kita. Yang paling utama, bila nak dapatkan duit tu, pastikan dari sumber yang betul-betul halal. Kalau ade yang tak jelas kehalalannya tu, jauhkanlah. Semua ni untuk anak-anak kita jugak. Jangan kerana usaha kita yang tak betul, mangsanya anak menjadi degil, sukar untuk dididik.

Cayok... betulkan segera cara pemakanan kita. Demi generasi akan datang!!!


Yang kedua, peranan media massa. Aku memang kutuk betul dengan media massa yang banyak menghancurkan generasi kini. Dalam media massa, berapa kerat je yang mengenakan pakaian menutup aurat, yang menonjolkan pergaulan yang betul antara lelaki dan perempuan? Yang banyaknya semua terdedah sana sini. Pergaulan bebas. Semuanya dah ditepukan dalam pemikiran kita. Macam mana anak-anak tak terpengaruh? Sampai mereka pun malu nak menutup aurat, nak ikut Islam. Apa ni???

Memang betul le karangan yang aku buat dulu masa sekolah rendah. Antara faktor yang paling utama membawa kepada kehancuran generasi muda dengan gejala sosial sekarang ialah MEDIA MASSA. Please lah. Sesiapa yang bekerja di media massa, tolonglah perbaiki iklan-iklan yang menjolok mata, yang mengetengahkan pergaulan bebas. Ubah, gantikan dengan pergaulan yang betul, cara berpakaian yang betul. Bukan tak boleh. Mesti boleh. Usaha dah dimulakan di TV 9 dan Astro Oasis. Tapi kena perluaskan lagi ke stesyen TV lain.

Ini semua untuk genersi akan datang. Kalau kita buat sesuatu yang merosakkan mereka. Mereka akan semakin rosak. Dan jangan salahkan mereka kerana semua itu hasil usaha kita. BERUBAHLAH UNTUK ANAK DAN CUCU KITA.

Cuba bayangkan bila anak kita besar, selamatkah mereka dari gejala sosial yang merebak kerana media massa mengemukakan perkara yang tidak senonoh???