CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 29, 2007

Inilah Adanya

Alhamdulillah. Dah berjaya menukar wajah blog ni. Walaupun tak berapa puas hati sebab tulisannya kecil sangat. Nak edit font takleh pulak. Boleh sebenarnya, tapi cara yang mudah tak boleh. Kena guna cara susah. Aku ni bukan reti sangat. Takpe la. Setakat ni, ini je lah yang mampu buat. Ada masa terluang lagi, aku boleh mengedit lagi. (Bila lah tu...)

Pening... pening...

Aku cuba nak edit template blog ni supaya dapat wajah baru yang lebih segar. Dah boring dah ngan template ni. Tapi, ia memeningkan. Camne ni.

Thursday, December 27, 2007

Banjir Oh Banjir

Alhamdulillah sejak lima hari kebelakangan ni cuaca cerah sepanjang hari. Kalau hujan turun pun, hanya buat seketika. Sekadar membasahi bumi, memberi bekalan air kepada tumbuhan. Ops... sepatutnya, apa jua keadaan, sama ada kita rasa baik atau buruk untuk kita, kita mesti memanjatkan syukur ke hadrat yang Esa kerana pastinya terselit hikmah yang tidak mampu kita nilai dari pandangan kita sebagai makhluk yang serba lemah ini. Mungkin ketika banjir besar melanda beberapa negeri baru-baru ini, ada insan yang menginsafi kejadian Allah, lalu kembali meletakkan Dia di tempat yang teratas di dalam diri. Justeru, bukankah kita mesti mengucapkan syukur kerana bertambah ramai manusia yang sedar tentang kebesaran Allah? Kita yang terselamat ni, lagilah mesti meningkatkan kesyukuran kepadaNya. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah.

Dua hari lepas, Selasa dan Rabu, aku, abang dan Cumax ke Triang. Pagi Selasa bertolak ke Triang, petang Rabu bertolak dari Triang ke KB. Sampai pukul 12 tengah malam tadi. Kata abang, Triang KB tu, untuk kami macam main-main je. Boleh berulang alik dalam dua hari walaupun mengambil masa 7 hingga 9 jam nak boleh ke sampai. Sepanjang perjalanan antara Temerloh ke Triang, kami dapat lihat kesan banjir yang begitu menginsafkan. Begitu hebat kejadian Allah. Tak terkata kami melihatnya. Melihat kebesaran Allah. Air yang biasanya kita gunakan untuk minum, mandi, basuh. Sungai yang tenang, tasik yang damai, laut yang indah, yang memberikan ketenangan. Dalam masa yang singkat bisa merubah segalanya menjadi padang jarak, padang tekukur. Hebat sungguh keesaan Allah. Subhanallah.

SMK Mengkarak dan SK Durian Tunggal bagai tongkang pecah. Banyak peralatan yang musnah. Menurut cerita kawan-kawan (orang Triang), memang banjir kali ni begitu hebat. Ada kawasan yang terputus bekalan makanan, ada yang mendapat bekalan makanan yang amat sedikit, yang rumahnya tenggelam, dan pelbagai fenomena lagi. Alhamdulillah, kawasan rumah aku kat Taman Mawar Indah, tak dinaiki air walaupun pada suatu ketika jalan nak masuk taman perumahan dah ditenggelami air, tak boleh dilalui oleh kenderaan ringan.

Aku balik Triang untuk dapatkan surat UIA & abang pula untuk attend meeting kat sekolah. Dua hari aku tinggalkan 'Aqilah kat KB. Dalam kereta nak ke Triang, terngiang-ngiang suara dan gaya 'Aqilah. Kalau ada iklan Oligi Coco, secara automatik badan aku pun bergerak macam badan 'Aqilah berjoget waktu dengar iklan tu. Gelagatnya bagai tak lepas dari mataku.

Malamnya, aku tersendu. Entah kenapa pilu menggigit hati. Tetiba aku rasakan aku kehilangan keistimewaan seorang bonda. Aku dah tak dapat bagi susu badan pada 'Aqilah. Semua orang boleh bagi perhatian kepadanya. Malah, mungkin ada yang beri perhatian kepada 'Aqilah lebih dari yang aku lakukan. Tapi, yang bagi susu badan, cuma aku. Bila aku dah tak boleh bagi, aku rasakan seolah-olah tali pengikat antara aku dan 'Aqilah semakin longgar. Bermula tahun depan, bagaimana pula keadaannya? Jarang berjumpa, hanya di hujung minggu. Tentu dia tak berapa rapat denganku. Pedihnya rasa bila mengenangkan keadaan itu bakal ku tempuh.

Waaaaa... Sedihnya.

Friday, December 21, 2007

Tinggalkan...

"Sayang isteri tinggal-tinggalkan, sayang anak tangan-tangankan"

Sebenarnya, frasa di atas takde kena mengena pun dengan aku. Yang betulnya, aku akan meninggalkan 'Aqilah. Ma dan Mak telah menghulurkan cadangan untuk membantu jaga 'Aqilah. Tapi aku rasa tak mampu berjauhan dengan 'Aqilah terlalu lama. Kalau 'Aqilah duduk kat KB atau Jerteh, aku tak boleh jumpa dia tiap-tiap minggu. Paling kerap pun 2 minggu sekali. Nak balik jauh pulak tu. Dah le aku ni jenis tak suka naik bas lama-lama. Letih. Kengkadang muntah. Tak laratnye nak berulang jauh-jauh.

So, aku dan abang bercadang 'Aqilah duduk ngan abang. Boleh le aku balik setiap hujung minggu. UIA ngan Triang taklah jauh sangat. 2 jam je lebih kurang. Jimat masa perjalanan, boleh berlamaan dengan 'Aqilah. Pagi, masa abang gi sekolah, 'Aqilah duduk ngan Umi Piah. Petang, abang buat buku. Nak gi Solat Asar, abang ambil le 'Aqilah.

'Aqilah pun dah boleh jalan setelah berusia 1 tahun 2 bulan 2 minggu. Sekarang ni, aku tengah train 'Aqilah hisap susu botol. Walaupun pada awalnya 'Aqilah nampak tertekan hingga 2 kali demam, tapi sekarang dia dah boleh terima susu botol. Kesian jugak aku kat dia. Tapi lagi kesian kalau aku terus bagi susu badan, 'Aqilah akan lebih merana bila aku tinggalkan dia nanti. Lebih baiklah aku lepaskan susu badan peringkat demi peringkat.

Tak susah jaga 'Aqilah. Dia kenyang, ada yang layan dia main. Mood dia akan baik. Mudahlah tido dan dijaga.

Bonda sayang 'Aqilah. Saaaaayang sangat. Peluk cium dari bonda untuk 'Aqilah.

Thursday, December 20, 2007

BBQ

Malam ni buat BBQ kat KB. Ayam dan daging je. Makanan laut takde sebab laut bergelora. Kurang bekalan. Mahal. Takpelah. Apa yang ada ni amat memadai. Yang penting berkumpul bersama-sama adik beradik. Bukan selalu dapat berkumpul macam ni.

Macam-macam makanan ade hari ni. Alhamdulillah. Bersyukur yang amat ke hadrat Allah s.w.t. Besar sungguh kurniaanNya. Walaupun kadang kala aku rasa tertekan bila kekurangan cash, tapi kami tak pernah tak makan. Betapa besarnya kurniaan Allah kepada kami. Rasa malu padaNya sering menguasai diriku. Teringat pesan seorang ustaz. Sehebat manapun ujian dan dugaan di dunia ini, kita pasti boleh menghadapinya. Bila kita kenangkan kembali kesusahan lampau, pasti kita rasa, 'Oh, takdelah teruk sangat kehidupan aku, aku masih boleh melaluinya'.

Tapi, adakah kita mampu menghadapi kehebatan hari akhirat kelak? Ia kekal tanpa penghujung. Kalau kita rasa, lebih baik mati dari menghadapi kesusuhan di dunia. Adakah kita mampu menghadapi apa yang bakal menimpa kita di alam kubur dan di akhirat kelak?

Salam Aidil Adha

Alhamdulillah, Ayah dan Ma di tanah Makkah kini dalam keadaan sihat walafiat dan sedang mengerjakan ibadah haji. Malam raya semalam, ayah telefon dari Mina. Kata ayah, sebelum ni ayah tak sihat. Demam. Alhamdulillah bila tiba saat wukuf di 'Arafah, ayah dikurniakan kesihatan dan dapat mula mengerjakan amalan wajib dengan baik.

Masa ayah telefon, aku angkat. Aku dengar suara ayah ceria. Minggu lepas, kami adik beradik buat solat hajat di suarau agar Ma dan Ayah dikurniakan kesihatan berpanjangan, dipermudahkan urusan mereka dan mendapat haji mabrur.

Saturday, December 08, 2007

Antara Dunia dan Akhirat

Sejak dari bangku sekolah aku bercita-cita menjadi seorang pensyarah, mengikut jejak langkah mak. Bila semakin meningkat dewasa, keinginan menjadi seorang pendidik bagai sebati dalam jiwaku. Pekerjaan sebagai pensyarah masih lagi mendapat tempat yang pertama dalam hatiku.

Usia meningkat. Masa belajar di universiti pun hampir tamat. Aku mula memikirkan, apakah pekerjaan yang sesuai yang membolehkan anak-anak aku nanti membesar di depan mataku. Aku boleh menjaga dan mengelek mereka ke mana sahaja aku pergi. Kalau tinggalkan mereka pun, untuk masa yang singkat sahaja. Fikir-punya fikir, aku dapat satu idea. Buka taska dan tadika sendiri.

Bermula dari saat itu, aku menanamkan semangat untuk membuka tadika sendiri. Bila aku kerja di TASKI ABIM sambil ambil MA kat UM, semangat aku semakin berkobar-kobar. Aku bukanlah orang yang begitu sukan dan baik melayan kanak-kanak. Tapi aku juga bukan insan yang mengabaikan kanak-kanak. Aku masih boleh melayan mereka dengan baik. Dah kahwin, menetap di Triang, boring, aku kerja di TASKA Ummi. Kali ini untuk mengumpul pengalaman.

Di pertengahan tahun 2007, dapat partner untuk buka TASKA. Kebetulan SSSM datang kat Bera, aku ambil peluang ni untuk daftar syarikat dulu. al-Haziq Childcare Centre. Best tak nama tu? Tapi tak boleh buka lagi, sebab aku still kerja. Dan yang paling utama aku nak siapkan MA dulu. Kalau buka dulu, alamatnya MA tu jadi pekasam je lah.

Namun, aku dilanda dilema. Persoalan nak kepuasan dunia atau keredhaan untuk akhirat timbul dalam diri aku. Ma tegah dan melarang sama sekali aku buka TASKA. Ma suruh aku minta jadi cikgu seperti abang, ma dan ayah. Awal-awal tahun 2007 memang ma dah galak aku jadi cikgu. Bila dengar aku nak buka TASKA sendiri, ma tak bagi. Tapi, masa tu aku dan abang tak ambil pusing kata-kata ma. Lama-lama nanti ma senyaplah, walaupun setiap kali balik kampung, memang itulah antara topik utama yang ma cakap. Hari-hari pulak tu.


Suatu hari, ma datang Triang. Masa tu syarikat dah ada. Tempat nak buka pun dah ada. So, bawalah ma jalan-jalan dan tunjuk tempat nak buka TASKA. Ma senyap je. Tapi bila balik Jerteh, ma telefon, ma marah, tak bagi buka TASKA. Ma kata susah. Jadi cikgu lagi mudah. Tak payah fikir bagaimana nak memuaskan hati pelanggan. Balik rumah tengahari boleh siapkan hal rumahtangga. Mula dari hari tu, setiap kali ma telefon, atau abang telefon ma, topik hangat ni tak pernah lepas dari perbualan. Masa balik kampung, ma bertegas tak bagi buka TASKA. Ma tunjuk iklan DPLI. Ma suruh minta.

At that time, aku dan abang dah berbelah bagi nak buka TASKA tu. Yang mana lebih penting. Kepuasan diri sendiri untuk dunia, atau keredhaan ma untuk akhirat. Kalau orang lain yang larang mungkin tak tinggal kesan pun, tapi, ni ma yang larang. Ma tu jadi orang nombor satu yang mesti dipatuhi selepas Allah dan Rasulullah. Serba salah dibuatnya.

Setelah berfikir dengan mendalam, aku dahulukan ma. Mungkin dengan mematuhi cakap ma, perjalanan hidup kami sekeluarga lebih diberkati Allah dan dipermudahkan segala urusan. Alhamdulillah, sejak apply hingga dapat keputusan kemasukan untuk DPLI, segalanya berjalan lancar. Mungkin dengan menjadi guru, suatu hati nanti aku boleh menjadi pensyarah, seperti Pak Su.



Namun, keinginan untuk buka TASKA dan TADIKA sendiri masih terpendam di sudut hatiku.