CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 15, 2007

Haji Mabrur...

Alhamdulillah, ma dan ayah telah selamat berlepas dengan penerbangan jam 1.30 petang tadi ke Madinah bagi memulakan perjalanan menunaikan rukun Islam kelima. Aku masih ingat ketika ayah sakit kuat dan terlantar di HUSM hingga terpaksa amputasi dilakukan ke atas kaki kirinya. ketika itu, ayah amat berharap dapat pergi menunaikan haji. Alhamdulillah, kini ayah dalam perjalanan dan semakin menghampiri saat yang dinantikan dan diharapkan.

Yang tinggal di sini, anak-anak, kaum keluarga, sahabat-handai, semuanya mendoakan agar kedua-duanya khasnya dan seluruh umat Islam yang bakal menunaikan haji bersama-sama amnya, dipermudahkan oleh Allah dalam usaha menunaikan ibadah haji.

Ketika menghantar ma dan ayah di lapangan terbang Pengkalan Chepa 6.30 pagi tadi, suasana pilu menguasai keadaan. Aku lihat saudara mara yang ada merah mata mereka. Abang juga turut mengalirkan air mata. Aku kawal perasaan. Walaupun aku baru dua tahun berada dalam keluarga ini, namun sebak melanda diriku tatkala bersalaman dan berpelukan dengan ayah dan ma. Ma minta aku jaga rumah baik-baik. Ayah tak cakap apa-apa. Tapi, ayah dah bercakap panjang dengan abang malam semalam. Ayah dan ma kelihatan tenang.

Ya Allah selamatkanlah perjalanan pergi dan pulang Siti Haja bt. Said dan Fauzi b. Ag. Hamat ke tanah haram Mu, dalam usaha menunaikan perintahMu dan beribadah kepadaMu. Permudahkanlah urusan haji mereka, dan kurniakanlah mereka haji yang mabrur. Sesungguhnya tiada sesuatu pun yang terlepas dari pandanganMu, segala-galanya atas ketentuanMu, dan hanya kepadaMu lah kami berserah. Ya Allah yang maha mengetahui lagi maha pengasih dan penyayang. Perkenankanlah doa kami.