CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, October 08, 2006

Membesar




Aku rasa hari-hari aku nak tulis tentang 'Aqilah. 'Aqilah itu dan 'Aqilah ini.

Hari ni misi datang ke rumah untuk kali ketiga. Misi ambil timbangan berat 'Aqilah. Masih 2.8 kg. Tiada sebarang peningkatan di hari yang kesebelas. Ok lah tu. Kata misi, baby lain ade yang menurun berat badan.

Hari ni dan semalam 'Aqilah macam tak sedap badan. Tidurnya tak senyenyak hari-hari sebelum tu. Mungkinkah kerana perubahan jadual tidur atau memang 'Aqilah kurang sihat? Atau juga 'Aqilah tahu ayahnda dah balik Triang dan 'Aqilah rindu kat ayahnda? Tak tahulah yang mana satu jawapannya. Yang pastinya, di siang hari 'Aqilah banyak merengek. Walaupun 'Aqilah tak menangis melengking, meraung. Tapi 'Aqilah nampak tak selesa nak tidur. Alhamdulillah di malam hari 'Aqilah tidur nyenyak. Malam ni kita akan tengok perkembangannya.

Hari ni abang dah balik Triang. Baru lepas Subuh pagi tadi abang berlepas. Tapi rindu dah membuak-buak. Sunyi dah terasa.

6 Oktober 2006 - Ma buat majlis belah mulut dan cukur jambul 'Aqilah disambung dengan majlis berbuka puasa. Ma jemput orang masjid dan jiran terdekat. Seluruh isi rumah keletihan. Aku tolong siang bawang je. Lenguh pinggang dan punggung duduk lama-lama atas kerusi. Kesian ma, aku takleh tolong banyak-banyak. Kalau ikutkan rasa, memang nak buat je kerja-kerja dapur ngan ma. Tapi aku sendiri takut ketidak berdayaan selepas dari tu. Kang tak terjaga 'Aqilah.

'Aqilah kalau tido mesti terjaga dengan tangan dah terkeluar dari kain bedung. Kepala yang asal dok molek atas bantal dah dok sipi je ngan bantal. Tu yang kengkadang kalu 'Aqilah jaga dan mak-pak sedara dia dok main ngan dia, aku tak bedung tangan dia. Biar tangan 'Aqilah aktif dan sama naik dengan mak-pak sedaranya. 'Aqilah kalau dah tido, dia tak kesah langsung apa yang berlaku di sekelilingnya. Bising macam mana pun keadaan, tido 'Aqilah tetap tidak terganggu.

Yang best sekali tengok 'Aqilah senyum. Ade lesung pipit (^_^) Comel! Lesung pipitnya ikut Tok Ma. Aku cakap ngan abang. 'Aqilah ni kalau dalam keadaan biasa, mukanya serius macam bondanya. Tapi kalau 'Aqilah tersenyum, manis dan comel sangat. Pasti mencairkan hati sesiapa yang memandang. Itupun macam bonda jugak. Hahaha... abang gelak besar (^_^)

Baby tido berapa jam ye? Aku nak tahu carta tido baby supaya aku dapat pantau tido 'Aqilah. Kalau abnormal, tentu ada yang tak kena. Mudah le nak buat pemeriksaan selanjautnya. Aku rasa aku pernah terbaca. Tapi tak ingat kat mana. Nampaknya aku kena semak balik majalah Pa&Ma.

Dan satu masalah yang belum selesai. Mak, ayah dan adik beradik aku belum dapat gelaran panggilan yang sesuai untuk 'Aqilah panggil diorang. Tu lah... nak yang lain dari lain, haaaa... fikirlah korang ye.

0 comments: