CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 28, 2006

Cuti TBC

Aku di Kota Bharu.

Tiga minggu di Triang tidak memberi kesempatan untuk aku update blog. Kat rumah takde line TM. Memang taknak masukkan pun. Aku ngan abang, masing-masing dah ade hp. Abang jadi penyelaras makmal komputer. Masalahnya, makmal komputer kat sekolah tu gagal berfungsi dengan baik. So, buat sementara ni, tak boleh le aku nak menumpang makmal komputer sekolah untuk update blog.

Sepanjang berada di Triang. Aku dah dua kali turun KL. First, amik barang-barang aku yang bertimbun kat Shah Alam. Penuh satu kereta. Second, aku pergi UM untuk uruskan pendaftaran bagi semester ni dan tajuk disertasi. Kali kedua aku pergi dalam masa sehari. Bertolak jam 9 pagi, sampai rumah jam 8 malam. Hmm... terasa dekat je.

Alhamdulillah. Aku bahagia dengan hidupku kini. Cuma kesunyian tidak dapat lari dari mencengkam jiwa. Maklum le... Aku yang selama ini bekerja, bergaul dengan pelbagai perangai manusia, kini tinggal keseorangan mengurus rumah sekerat hari. Mujur abang kerja sebagai guru. Tengahari dah balik. Kalau kerja pejabat, maunya aku menangis kesepian, duduk sorang-sorang.

Aku ada nyatakan hasratku untuk bekerja. Abang bagi syarat supaya aku habiskan master dulu sebelum bekerja. Kalau kerja sambilan, sekerat hari takpe. Tapi, setakat ni nampaknya belum ade peluang yang dapat aku ambil untuk kembali bekerja. Apa pun, disertasi master akan aku siapkan dalam masa setahun ni. Doakan aku berjaya...

Monday, January 23, 2006

Di mana Kita?

Al-Fatihah...

Semalam, seorang dari student mak aku pergi menghadap Penciptanya buat selama-lamanya. Pemergian yang tidak disangka-sangka membuatkan setiap hati yang mengenalinya merasa hiba. Apatah lagi mereka yang hampir dengannya. Pasti gagal menahan titisan air mata pilu. Dia sudah ada tempatnya 'di sana'. KIta? Ya, soalan yang perlu ditanya. Di mana kita kelak, setelah Izrail menjalankan perintah Allah agar mencabut nyawa kita?

Aku takut. Takut tak sempat bertaubat. Takut tak sempat mohon maaf dari abang, mak, ayah, dari semua orang yang pernah aku buat kesilapan kepadanya. MAAFKAN AKU. Kupinta kepada semua. Maafkan segala kesilapanku. Kecil atau besar. Sengaja atau tidak. MAAFKAN AKU...

Wednesday, January 11, 2006

Aku pergi dulu...

Bye Kota Bharu...

Aku pergi dulu. Pergi Triang, Pahang. Bersama abang, emak, dan ayah. Membawa barang penuh 1 van. Bermulalah hidupku bersama abang dirantauan. Mula membina kehidupan sendiri. Identiti sendiri. Keluarga sendiri.

Sunday, January 08, 2006

Kenduri sana sini...

Semalam aku ngan abang pegi tempah seluar slack. Ingatkan nak ambil sebelum kitorang pegi Triang, hari Rabu ni. Tapi, menurut tukang jahit, dia tak sempat buat. Yang pertama sebab pakaian untuk Aidiladha masih banyak yang belum selesai dijahit. Kedua, lepas raya, pakaian pengantin pula yang menunggu giliran. Semuanya memerlukan tindakan segera. Takpe lah... Apa boleh buat. Kenalah bersabar tunggu giliran.

Sekarang ni kenduri kendara dah tak mengira musim cuti. Ada je kesempatan dan tarikh yang sesuai, maka berlangsunglah walimah. Lagipun cuti sekolah, cuti universiti, cuti pejabat, tak sama. Kecuali pada hujung minggu dan cuti umum yang lain.

Dalam tahun 2006 ni, 3 pasangan dari 744 family akan melangsungkan majlis perkahwinan masing-masing. Inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh semua ahli 744 family untuk berkumpul, bermesra, bertukar cerita antara satu sama lain. 4 keluarga dari 744 family yang tinggal di sekitar lembah klang memudahkan perjumpaan keluarga dijalankan pada bila-bila masa. Namun, bagi yang di KT, KB, PP, ruang waktu seperti kenduri kendaralah tempat yang paling sesuai untuk bertemu mata, beramah mesra.

Aku amat mengharapkan kenduri yang akan dilangsungkan pada 2006 nanti dihadiri oleh semua sepupu sepapat. Terutama yang jauh di seberang laut. Rindu rasanya bertemu mata, bertukat cerita dengan sepupu sepapat yang jauh di mata bertahun-tahun lamanya.

Thursday, January 05, 2006

Alhamdulillah

Setinggi-tinggi kesyukuran kupanjatkan ke hadrat Allah yang Maha Berkuasa, Maha Pengasih, Maha Penyayang yang telah memberikan nikmat kesihatan kepada ayah mertuaku. Alhamdulillah hari ini ayah dah dibenarkan keluar hospital setelah sebulan seminggu di tahan di wad.

Petang tadi aku hantar ayah balik. Hantar kat hospital je. Kebetulan adik iparku, Lan balik menjenguk ayah. So, dia yang drive kereta balik ke Jertih. Aku tak berkesempatan ikut balik Jertih mengingatkan mak takde kat rumah (pergi KL) dan abang akan balik KB esok.

Aku gembira amat hari ini. Pertama, kerana ayah dah dapat keluar wad. Kedua, abang akan balik KB esok. Yeeaaa!!! Mungkin yang kedua lebih dominan dalam hatiku. Rindu kat abang yang teramat buat aku tak sabar menanti esok. Seronok rupanya bercinta lepas kahwin. Rasa sayang dan rindu boleh diluahkan sebebasnya tanpa ada sekelumit pun rasa bersalah. Malah, rasa bahagia sebab sayang dan rindu pada suami sendiri.

Minggu lepas, ketika aku terlantar demam di atas katil kat rumah KB, abang kena jaga ayah kat hospital sebab ma ade kerja di Jertih. Masa tu, ayah belum boleh ditinggal keseorangan. Aku tahu, ketika tu abang agak tertekan. Ayah di depan mata sakit, isteri di rumah demam. Kedua-dua tak boleh ditinggalkan. Aku tahu dan faham situasi abang. Tapi, jauh di lubuk hatiku amat mengharapkan kehadiran abang di sisi ketika aku sakit. Hati kecilku selalu berdoa agar abang pulang menjenguk aku yang sukar tidur kerana kepala yang berdenyut hebat, seluruh badan lenguh, kadang kala badan menggigil keperitan.

Tatkala wajah abang muncul di muka pintu bilik, bertakung air mata. Rasa rindu, terharu, berharap, bercampur gaur. Badan yang tadi panas, mula menurun suhunya, peluh mula keluar dari liang roma. Mula-mula aku pelik jugak. Apesal le masa abang balik, demam menyurut. Bila abang pergi, badan kembali berbahang. Bila fikirkan balik... Wah, badan aku sudah mula pandai bermanja! Dulu tak macam ni pun. Demam sorang-sorang takde orang peduli, tak kisah pun. Sekarang nak berteman pulak. Hmm... inilah dunia baru bagi aku. Sekarang ade ade rakan kongsi, kenalah saling give and take.

Tuesday, January 03, 2006

Ape Nak Tulis Yek???

Hari-hari berlalu, masa yang dinanti makin hampir. Semakin dekat tarikh 26 Sept, semakin debaran terasa. Tapi aku rasa aku akan bersalin tengah bulan ni. Kalau 14 haribulan best gak. Nanti birthday baby ngan birthday bonda jatuh hari yang sama.

Sekarang aku ada kat Shah Alam. Sat lagi nak balik Triang. Semalam gi dinner sempena 50 tahun PMIUM. Jumpa kengkawan yang dah lama tak jumpa. Masing-masing kata aku kelihatan relax je. Tak nampak mengah macam orang lain bila dah sampai bulan. Relax la... Selagi boleh jalan, aku jalan. Selagi boleh buat kerja, aku buat kerja. Hari ni, bangun pagi, nak jalan pun agak susah sebab sakit kat tulang pinggul. So, tak kemana lah hari ni.

Baby sentiasa aktif. Setiap masa tendangan yang kadang-kadang lembut, dan kuat membuatkan aku tergelak sendirian. Kalau baby tendang kuat, perut aku jadi besar sebelah. Suka tengok perut sendiri bila baby bergerak. Seolah-olah tengah tengok baby bermain. Seronok... (^_^)

Aku nak sangat gi kelas antenatal supaya aku lebih bersedia untuk deliver baby. Aku nak belajar macam mana cara pernafasan yang baik, cara mengurangkan sakit, tanda-tanda awal nak bersalin, cara yang betul masa bersalin, dan banyak lagi yang aku rasa aku akan dapat bila pergi kelas antenatal. Tapi kat poliklinik Triang takde kelas tu. Nampaknya aku kena gi tanya Hospital Temerloh lah. Harap aku berkesempatan menyertainya sebelum bersalin baby sulung ni.

Tahun Baru

Suamiku mula bertugas sebagai guru hari ini. Abang kata, dia kena mengajar selama tiga puluh jam seminggu. Peerrrgghh... banyaknya. Tentu meletihkan.

Aku masih di KB. Abang dah berada di Triang, Pahang. Hari Ahad yang lalu abang dah bertolak ke Triang. Abang cari rumah dan mula membasuh rumah. Kesian abang kena basuh rumah sorang-sorang. Ape boleh buat. Aku tak boleh ikut lagi. Kalau aku ikut, tentu lebih menyusahkan. Sebab, masa abang pergi hari tu, rumah takde lagi. Abang cuma menumpang tidur di rumah bujang. Sampai hari ni, abang still tumpang rumah bujang sebab rumah yang akan kami duduki belum ade letrik dan air. Daripada menyusahkan abang nak memikirkan tempat tidur untuk aku, baik aku tinggal di KB dulu. Lagipun, barang banyak. Tak muat kereta kalau pegi satu trip. InsyaAllah, hari Selasa depan aku pegi dengan mak dan ayah membawa barang yang banyak.

Lama juga aku tak update blog ni. Kesempitan masa sebab kehidupanku berulang alik ke hospital. Di tambah pula aku demam seminggu yang lalu. Dah lama juga aku tak demam teruk. Minggu lepas, aku demam teruk sampai tak boleh bangun. Sakit seluruh badan. Alhamdulillah... hari ni dah semakin pulih. Cuma hidung je tersumbat. Selesema...