CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, December 20, 2005

Ikan oh ikan...

Korang pernah rasa tak ikan haruan dengan ikan belut? Geli??? Eh, sedap tau. Isi ikan belut manis rasanya. Kulitnya licin-licin. Ikan haruan pun sedap. Hanyir??? Eh, taklah. Kalau betul cara menyiang dan memasak, takde la bau hanyir tu.

Ha aha aha ha... Aku pun tak sangka yang aku ni makan ikan haruan dan belut. Seleps kahwin ni, macam-macam makanan yang disukai oleh abang, aku cuba makan. Eh, tak sangka lah pulak aku boleh makan dan mulut serta perut aku boleh terima. Cuma dua makanan je yang aku rasa takleh makan. 1) Sayur. 2) Organ dalaman + kaki. Makanan lain, selagi ianya dimasak, InsyaAllah mulut aku boleh terima. Terkecuali makanan pelik-pelik.

Setiap hari yang aku lalui kini merupakan sesi pembelajaran yang cukup berharga buat aku. Bukan sahaja mempelajari sifat, perangai, kesukaan abang, malah mempelajari cara hidup abang dan keluarga. Nyata sekali perbezaan yang perlu aku terima sesuaikan dalam kehidupan seharianku.

Di dapur misalnya. Kebiasaan di rumahku, bawang merah, besar dan putih dikisar banyak-banyak dan di simpan dalam peti. Bila nak masak, mudah. Tinggal campak je dalam periuk. Di rumah abang, setiap kali nak masak baru tumbuk bawang merah dan putih. Kalau sebelum ini, di rumah boleh masak dengan jangka masa yang agak pendek. Di rumah abang, aku kena belajar lagi supaya lebih cekap untuk memasak dalam jangka masa yang lebih singkat kerana proses yang berbeza.

Itu perkara kecil. Tapi, yang kecil seperti ini bila dikumpul jadi banyak juga. So, banyaklah lagi yang perlu aku pelajari. Takpe, tak perlu tergesa-gesa. Masa pasti mengajar aku pelbagai perkara dan pengalaman yang berharga.

Friday, December 16, 2005

3 & 4 Disember 2005

Alhamdulillah...

Majlis kesyukuran sempena perkahwinanku dengan abang berjalan dengan lancar. Nikmat cuaca terang tanpa hujan yang mencurah cukup bermakna buat kami. Ia melancarkan lagi majlis kami yang sedia maklum, dilaksanakan dalam musim tengkujuh. Setinggi-tinggi kesyukuran dirafa'kan kepada Allah Yang Maha Esa. Cuaca terang tiga hari berturut-turut sejak sehari sebelum majlis membuatkan kawasan depan rumah aku kering. So, takdelah tetamu datang kena mengharung air bertakung. Alhamdulilah.

Gambar-gambar sempena majlis kami ade aku uploadkan dalam fotopages.

Berhari-hari

Berhari-hari aku tak jenguk blog. Bukan taknak dan tak teringin. Tapi waktu dan kesempatan begitu terbatas. Selepas kenduri kesyukuran sempena perkahwinanku pada 3 dan 4 Disember lepas, tempat tinggalku tidak tetap. Kadang di rumahku di KB, kadang di rumah abang di Jerteh, dan kadang di HUSM.

HUSM??? Kenape pulak?

Sejak 27 Nov yang lepas, ayah mertuaku di tahan di wad HUSM hingga kini kerana penyakit kencing manis. Luarannya tampak sihat, namun luka dalam di bahagian kakinya telah memakan saraf dan tulang hingga ke paras buku lali. Kerana denyutan dan kesakitan, ayah demam kuat. Akhirnya, ma bertungkus lumus keseorangan membawa ayah dari Jerteh ke HUSM.

Keadaan luka dalam yang makin teruk mendesak para doktor membuat keputusan memotong kaki ayah setakat betis. 5 Nov yang lalu, ayah selamat dibedah dengan iringan doa isteri dan anak-anak yang setia menanti ayah sebelum dan selepas pembedahan. Semangat dan dorongan yang diberikan ternyata menguatkan jiwa ayah menghadapi ujian Tuhan ini. Sehingga hari ini, setiap hari kami perlu memberi kata semangat dan perangsang supaya ayah melawan penyakitnya dan berjuang untuk terus hidup.

Ujian ini bukan sahaja ujian untuk ayah. Ia juga adalah ujian untuk aku dan abang. Orang dok menyatakan kami berbulan madu di hospital. Hakikatnya bagiku, 'bulan madu' di hospital inilah yang mengeratkan hubungan aku dengan keluarga abang. Kalau ayah sihat, mana mungkin aku serapat ini dengan ayah. Dapat mengusap mukanya yang sayu, mengurut sekujur tubuh yang keletihan, memicit kepala yang rungsing. Ini semua nikmat yang Allah berikan padaku.