CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, September 24, 2005

Yang Pergi...

Yang pergi takkan kembali. Yang hidup di dunia mesti terus mengumpul bekal, kerana suatu hari nanti tetap jua akan pergi. Pergi buat selamanya dari dunia. Pergi untuk menghadap Tuhan. Pergi ke alam yang kekal abadi.

Petang tadi, aku pergi ajar tusyen di Subang Jaya (Adilah). Sesampai di sana, ibu Adilah ade di ruang tamu. Aku senyum dan hulurkan salam. Mukanya kulihat blur. Macam orang tak sihat. Menungnya panjang. Aku tak tahu apa yang difikirkan. Kukira, sudah pasti masalah kehidupan. Biasalah. Setiap orang ade masalah masing-masing.

Kemudian, aku temani Adilah solat Zohor. Dan dia mengkhabarkan kepadaku berita yang membuatkan aku tersentak. Abang sulungnya meninggal dunia 13 September yang lepas. Sungguh, aku bagai tak percaya. Apatah lagi keluarganya. Abang yang menjadi tonggak keluarga, anak yang baik, menurut kata. Pergi meninggalkan keluarga sekelip mata di bawah sebuah lori. Tiada kesan luka di badan. Otaknya sahaja yang pecah. Darah mengalir keluar dari segenap rongga di kepala - telinga, mulut, hidung. Semua itu hanya penyebab. Sesungguhnya ajalnya sudah tiba.

Kebetulan aku dah 2 minggu tak pergi ajar tusyen. Adilah pun takde call aku, ingatkan aku tentang tusyen atau beritahu peristiwa tersebut. So, aku agak terperanjat. Mungkin itu le yang membuatkan si ibu dibuai menung panjang dan mata sentiasa bergenang.

13 Sept tu sebenarnya aku ade pergi ke rumah Adilah. Aku lihat di halaman rumahnya ramai orang dan ade meja jamuan. Aku kira, mereka buat apa-apa kenduri. So, aku tak jadi masuk rumah. Terus je pusing balik ke Shah Alam. Tak sangka pula, yang kulihat itu rupa-rupanya saudara mara yang hadir kerana sebuah kematian.

Allah tarik satu nyawa, Allah berikan pula satu nyawa lain di muka bumi ini. 13 Sept itu juga merupakan hari kelahiran Adam, anak ustazah yang aku ganti sekarang.

Terima kasih

Aku tak dapat update blog sepanjang minggu ni. Setiap kali aku buka blogger.com, mesti computer kat ofis hang. Aku pun tak tahu kenape. Internet ok je. Laju. Tiap-tiap hari aku buka e mel dan nak update blog. Tapi hajat tak kesampaian.

Pagi Sabtu ni, cuaca cantik sangat. Aku rasa damai dan tenteram. Aku baru sampai kat Shah Alam, dari Beranang. Ingat nak balik Shah Alam malam tadi, tapi hujan pulak. Diri yang terasa malas nak bawa motor, terus je putus semangat. So, singgah ke rumah kawan di Bandar Teknologi Kajang dan bermalam di sana semalaman.

Ustazah rempit. Itu gelaran yang aku dapat dari staf KPM. Ha ha ha (^_^) lawak betul. Masing-masing macam tak percaya aku bawa motor dari Shah Alam ke Beranang. Masa 2 minggu pertama aku kerja di KPM, aku berulang setiap hari dari Shah Alam ke Beranang dengan menaiki motor. Kenapa, tak percaya ke??? Sekarang, hari bekerja aku menumpang di rumah warden, hujung minggu aku balik Shah Alam. Juga dengan menaiki motor. Berani sangatkah aku? Kalau tak berani, macam mana aku nak perbaiki hidup aku? Bagaimana dapat aku meneruskan kerjaya aku?

Tapi, berani aku ade batasnya. Berani aku tetap bersandarkan kekuatan dan keberanian yang Allah kurniakan. Mula sahaja enjin motor dihidupkan, doa dan tawakkal yang kupanjatkan pada yang Esa agar Dia kurniakan aku keselamatan tidak terkira banyaknya dan tingginya harapanku.

Berani aku tidaklah seberani pelumba-pelumba haram mahupun pelumba litar.

Terima kasih atas kunjungan Pak Wattan ke blog yang serba kekurangan ini. Dan terima kasih atas doa Pak Wattan.

Sunday, September 18, 2005

Pertama kali

Hari ni, kali pertama aku keluar dengan tunang aku tanpa parent. Tapi tetap ade bodyguard 2 orang. Kali terakhir aku keluar dengan dia, lebih kurang setahun lepas untuk meraikan konvokesyen kami. Masa tu, antara kami hanya kawan yang langsung tak terlintas akan bertemu jodoh bersama. Waktu itu, berborak sakan. Ada aje yang nak dicakapkan, banyak aje perkara yang nak diceritakan.

Pagi tadi hingga petang, lidahku kelu. Aku hanya jadi pemerhati kepada bodyguard aku yang dok berborak sakan dengan tunang aku. Aku gelak kat tempat yang aku perlu gelak. Tapi, kebanyakannya aku hanya tersenyum. Kenape yek??? Aku jadi tak tahu nak cakap ape. Sedangkan kalau dalam telefon, tak cukup masa nak cakap. Tadi, aku rasa malu pun ade, tak terluah ape yang tersirat dihati, rasa macam tak berpijak di bumi nyata. Ha ha ha (^_^) lawak betul. Ntah ape-ape aku ni.

Gembira, suka, bahagia sudah cukup dengan hanya menatap wajahnya, tanpa sepatah bicara. Patut le ade orang yang cukup dengan melihat bumbung rumah kekasih hati. Ini rupanya panahan cinta (^_^)

Bercintakah aku? Tapi, tak salahkan aku sayang pada tunang aku?

Tapi, setelah pertemuan tadi, aku berazam untuk tidak bertemu dengan dia lagi sehingga kami diijab kabulkan. Biarlah perasaan sayang, rindu, malu terluah di alam pernikahan dan membuahkan cinta hebat yang diredhai Allah. Itu impianku.

Ha ha ha (^_^) jiwang karat aku hari ni...

Saturday, September 17, 2005

Dinner

Malam tadi (16 September 2005), KPM buat dinner kat Dewan Perdana Felda. Tema pakaian, merah, hitam dan putih. Aku suka merah. Aku suka tema ni. Tapi aku takde pakaian yang sesuai. Mujur ade jubah hitam dari Mekah pemberian Ayah Su. Aku pakai dengan tudung maroon. Kira ok ler...

Tengok dressing students KPM, geleng kepala aku. Berapa le diorang ni berabis untuk pakaian je. Bukan main lagi bergayanya. Make-up takyah cakap le. Tak kenal aku dengan pelajar-pelajar yang aku ajar. Tu mujur yang perempuan wajib bertudung. Kalau tak, agaknya berjenis-jenis sanggul le yang ditayangkan. Kononnya melaram sekali setahun. Untung untung ade yang tersangkut.

Yang perempuannya dengan kebaya nyonya, baju berbulu-bulu kat tengkok macam Erra Fazira selalu pakai, selendang meleret, tudung pelbagai fesyen, dan seribu satu macam fesyen. Yang lelaki pun tak kurang juga untuk tampak bergaya (kononnya). Ade yang bersubang sebelah, bertali pinggang kepala tengkorak, berbaju punjabi, berspek mata besar, dan entah macam mane gaya lagi.

Majoritinya, sopan dan sedap mata memandang dan aku pun tak kisah. Yang melampau tu yang menyebabkan aku geleng kepala. Aku tegur, diorang banyak berhelah. Ape lagi yang boleh kulakukan. Cakap je la yang mereka buat tak betul. Nak berubah, atas diri mereka sendiri. (Kalau nak bergambar dengan aku, tengkorak kena buang).

Sebelum balik sempat aku berpesan, jangan tinggal solat isya' dan subuh keesokan harinya. Sejauh mana mereka ingat, Wallahu a'lam. Esoknya (pagi tadi), azan Subuh tak berkumandang di bumi KPM. Kenape ye??? Terlajak tido sampai pukul 6.15 kot. Takpe la. Asal solat tidak ditinggalkan.

Friday, September 16, 2005

14 Sept 1981

Hari Isnin 14 September 1981 bersamaan 15 Zulkaedah 1401 Hijrah, aku dilahirkan di Hospital Besar Kuala Terengganu. Anak sulung ini dilahirkan oleh seorang ibu dengan penuh kesabaran dan kegirangan. Aku dibesarkan, dibelai, dimanja, dimarah, dididik tentang kehidupan oleh seorang ibu yang cukup tabah. Cerita suka duka mendidik dan membesarkan aku, tentu tidak boleh diungkap oleh seorang ibu.

Aku kekadang terfikir. Adakah kelahiranku ini banyak membawa cerita bahagia dalam hidup seorang ibu, atau berita duka? Adakah adanya aku banyak menyakiti si ibu ataupun membuatkan ibu tersenyum bangga? Aku tak tahu. Yang aku tahu, si ibu yang tabah dan sabar sentiasa menyayangi aku. Marahnya untuk mendidikku. Tegurannya untuk membetulkan kesilapan aku. Semuanya untuk kesenangan dan kebahagiaan aku.

Setangdingkah sayang aku pada si ibu berbanding kasih sayangnya buatku? Arrhhh... banyaknya sikapku yang membuat dia menangis dalam diam.

Maafkan honey, mak. Terima kasih kerana melahirkan honey 24 tahun yang lalu. Terima kasih kerana membesarkan honey dengan penuh kesabaran. Terima kasih atas didikan mak yang menjadikan honey hingga ke tahap ini pada hari ini. Terima kasih atas kasih sayang yang mak curahkan buat honey. Terima kasih atas segalanya buat emakku Wan Hamidah binti Wan Mohamad.

Honey sayang emak walau dalam apa situasi sekalipun...

Tuesday, September 13, 2005

Pohonlah kepadaNya

Kata teman, "...dan kkdg terfikir layakkah diri ni untuk mendapat ketenangan drNya..."

Kalau fikir tentang layak, rasa memang amat hina dan malu diri ini. Allah dah bagi terlalu banyak nikmat dan rahmatNya pada aku. Berapa sangatlah kesyukuranku jika dibandingkan dengan segala pemberianNya. Malunya aku untuk meminta, memohon lagi dariNya.

Tapi, itukan juga suruhan Allah. Allah menyuruh hamba-hambaNya memohon keampunanNya, berdoa meminta dan merayu padaNya. Itukan juga sifat seorang hamba. Tanda kerdilnya diri ini yang tidak berkuasa melainkan yang apa yang Dia kurniakan. Aku hanya hambaNya yang hina, yang sering lalai dan alpa dari mengingatiNya. Kerana sedar status diri ini, aku akan sentiasa memohon. Memohon keampunannya, memohon kekuatan dariNya, memohon petunjuk dariNya.

Doa aku akan sentiasa dipanjatkan ke hadrat Ilahi selagi hayat dikandung badan.

Monday, September 12, 2005

Hari ini

Alhamdulillah... Setelah titisan-titisan air mata aku iringi rayuanku pada Yang Maha Pengasih, ketenangan jiwa menguasai diriku. Semangat makin pulih. Dan aku meneruskan segala tanggungjawabku dengan sebaik mungkin.

Hari ini, ada sesuatu yang membuatkan aku terharu dengan pelajar-pelajar aku. Aku di KPM ni, hanya sebagai guru ganti untuk 2 orang ustazah yang bersalin berturut-turut. Sejak Julai 2005, aku menggantikan sorang ustazah A hinggalah minggu lepas. Minggu ni, aku mula mengajar kelas ustazah B. Sepanjang aku mengajar kelas ustazah A, aku dapati pelajar-pelajar boleh menerima cara aku.

Petang tadi, ketika aku hampir selesai mengajar kelas ustazah B, ada pelajar-pelajar ustazah A yang menantiku di luar kelas. Aku keluar kelas je, diorang kata "Ustazah, hari ni saya faham betul kelas belajar Pengajian Islam. (dalam hati aku berdetik 'Alhamdulillah') Asyik angguk je" (erk... lain macam je ayat budak ni). Laaa... rupa-rupanya diorang ngantuk dalam kelas.

Diorang merayu supaya aku terus ajar diorang sampai akhir semester. Aku nasihatkan mereka supaya redha dengan sesiapa sahaja yang menjadi guru mereka. Jangan kutuk dan jangan membenci. Kerana ilmu yang diberi tetap sesuatu yang bermanfaat. Aku pun tak boleh nak suka-suka hati tukar kelas. Aku hanya pekerja, dan bukan pentadbir.

Alhamdulillah kalau mereka suka aku mengajar. Tinggi lagi kesyukuranku andai apa yang aku ajarkan dipraktikkan. Yang dapat ku lakukan kini, hanya doa, setelah kusampaikan ilmu pada mereka berdasarkan kemampuanku.

Sunday, September 11, 2005

Apesal ni

Hati aku gundah. Jiwaku resah. Kenapa???
Aku pun tak tahu kenapa aku rasa macam ni. Ketawa riang bersama teman-teman serumah tidak bisa menghilangkan gundah di hati. Aku cek balik. Ade susuatu ke yang berlaku pada diriku? Rasa-rasanya takde ape-ape yang silap atau luar biasa. Segalanya seperti biasa. Ade dosa yang kulakukan tanpa kesedaranku ke? Ntah. Aku tak tahu.

Esok aku kena bertahajjud. Mohon keampunan Yang Esa. Mohon ketenangan dariNya. Mohon dipermudahkan urusanku. Mohon hidayah dan keredhaanNya.

Hiburan

Usrah untuk pelajar-pelajar KPM hari Jumaat lepas, aku bawa tentang hiburan. Aku minta mereka menulis 5 nama artis kegemaran mereka, 5 nama pensyarah KPM, 5 nama ulama', 5 nama pelakon kegemaran mereka, dan 5 Rasul Ulu al-Azmi.

Tapi, aku tak percaya sangat dengan catatan mereka. Ha ha ha... (^_^) jahatnya aku, tak percaya kat student sendiri. Macam mane nak percaya, kalau aku suruh diorang tak berbincang, tapi diorang dok sosek-sosek bincang sesama sendiri. Aku sorang nak pantau kesemua lebih kurang 200 orang, aku tak mampu.

Apa salahnya dengan hiburan? Dalam Islam tak boleh berhibur ke? Habis tu, nasyid pun tak boleh le? Berdosa ke kalau nak berhibur?

Tak... Islam tak melarang manusia untuk berhibur. Gurau senda merupakan hiburan. Meraikan sesuatu perayaan merupakan hiburan. Semua itu dilakukan oleh Rasulullah. Tapi, tidak sehingga melampaui batas. Hiburan sekadar salah satu cara untuk menyampaikan Islam. Dan bukan menjadi matlamat.

Tapi, cuba kita lihat pada hari ini. Hiburan seolah-olah satu matlamat dalam diri. Nak tido kena dengar lagu. Bangun tido, first sekali buka radio. Nak belajar, kena ade latar muzik. Petang-petang beriadah, walkman kat telinga. Habis tu, masa bilanya nak dengar bacaan ayat suci al-Qur'an? Bila nak mengaji? Bila nak berzikir? Sedangkan, yang mendekatkan kita dengan Allah, yang menghampirkan kita dengan hidayah, adalah al-Qur'an dan zikir.

Bila muzik berkumandang setiap saat, hati pun jadi mati. Hidayah susah nak masuk. Baca susah nak faham. Berkat hidup pun berkurangan. Yang selalu bergayut kat hati waktu itu, syaitan yang sentiasa ajak kepada kemungkaran. Tak hairanlah kalau dah 11 tahun belajar pendidikan Islam, tapi solat 5 waktu pun tak lepas.

Habis tu, nasyid tu camne? Aku puji usaha-usaha untuk memperkenalkan hiburan Islam. Tapi, cuba tengok balik nasyid-nasyid pada hari ini. Adakah bila kita dengar nasyid, hati kita akan lebih dekat dengan Allah? Diri kita lebih kenal Islam? Mungkin ada. Tapi, aku rasa peratusnya tak banyak. Ramai yang suka lagu Pergi Tak Kembali. Tapi, seramai mana yang menghayati mesej yang ingin disampaikan? Atau sekadar meminati muzik lagu tersebut?

Jadi, maknanya tak bolehlah semua hiburan-hiburan ni? Bukan tak boleh. Tapi, kenalah berpada-pada. Aku pun dengar lagu, tengok filem. Tapi sekadar memenuhi masa-masa relex.

Saturday, September 10, 2005

Kasih sayang

Hebatnya satu ikatan kasih sayang. Anak yang menyayangi emak, emak yang menyayangi anak, anak yang menyayangi ayah, ayah yang menyayangi anak, suami yang menyayangi isteri, isteri yang menyayangi suami, kekasih yang menyayangi kekasihnya.

Kasih sayang itu bisa memberi semangat, bisa memberi kekuatan, bisa memberi keberanian, menghadapi dan melayari hidup yang penuh liku. Kasih sayang itu memberi keyakinan bahawa kesakitan dan keperitan bukan ditanggung sendirian, kegembiraan dan kebahagiaan bukan dirasa berseorangan.

Friday, September 09, 2005

Hari ni...

Malam ni, aku ingin ketawa (^_^)
Ketawa gembira
Senyum gembira
Ceria sentiasa

Aku rasa dihargai
Disayangi

Hari ini
Walau dilapisi kedukaan
Namun segala keperitan
Ada hikmah tersimpan

Malam ini, aku ingin ketawa (^_^)

Thursday, September 08, 2005

Apa dah jadi

Mentang-mentang aku takde kelas pagi ni, dan internet kat ofis ni dah ok, aku pegi melayari blog-blog lain yang kurindui isi perbincangannya. Tak boleh dapat anugerah pekerja cemerlang aku ni. Ambil kesempatan terhadap kemudahan pejabat untuk kegunaan peribadi. Dalam waktu kerja pulak tu. Nak buat macam mane. Dah takde kelas, takkan le nak duduk termenung je. Kerja lain dah siap. Nak membaca buku takde mood. So, ape lagi... layari internet le.

Eh, ok ape. Banyak jugak ilmu yang aku dapat cedok dari blog-blog orang lain.

internet down

Setiap hari merupakan proses pendidikan. Setiap hari kita akan berhadapan dengan situasi lain, mengenal tempat baru, melayan emosi yang berbeza. Alangkah indah Allah ciptakan manusia dan hidup ini. Tiada sesuatu yang sama di dunia ini. Hatta kembar siam pun berlainan sikap, sifat dan cap jari tentunya.

Ini yang membuatkan hidup kita indah. Indah dengan cabaran dan pengajaran pada setiap hari. Ada orang yang dah bosan hidup??? Kenapa? Lets enjoy our life walau ape pun status dan situasi kita. Enjoy menghadapi dugaan dan cabaran hidup. Enjoy beribadah kepadaNya.

4 hari tak update blog sebab internet down kat office. line telefon kat rumah pulak bermasalah. lega rasanya hari ni... Alhamdulillah

Saturday, September 03, 2005

Ketawa

Aku suka ketawa kuat. Tapi dengan orang2 tertentu je la. Sebab aku rasa ketawa dapat membuatkan jiwaku bersemangat, membuatkan aku rasa gembira dan bahagia, memberi perasaan muda, dan memberi aku satu keyakinan untuk meneruskan kehidupan.

Ada orang kata perangai aku cam budak-budak. Aku tak kisah. Sebab ia membuatkan semangat muda menguasai diri dan memberi aku tenaga dan kekuatan untuk melakukan sesuatu.

Tapi, aku selalu kena tegur dek mak ngan ayah sebab ketawa kuat... Nak buat camne, kadang-kadang tak sedar, dan takleh control.

Thursday, September 01, 2005

Patriotik

Kenape la aku ni tidak berjiwa patriotik? Orang lain bersemangat melaungkan kemerdekaan, mengibarkan Jalur Gemilang, aku hanya menjalani kehidupan seperti biasa tanpa rasa yang berkobar-kobar. Tapi aku suka nyanyikan lagu patriotik. Ikut radio @ tv je. Tak hafal pun (^_^)

Pagi semalam, aku sampai Kota Bharu dari Shah Alam, aku terdengar laungan MERDEKA dari sebuah kedai makan yang ditutup. Aku tersenyum. Bangga dengan semangat patriotik yang ada dalam diri warganegara Malaysia.

Belum terlambat lagi rasanya aku mengucapkan SELAMAT HARI MERDEKA kepada semua rakyat Malaysia. Merdekakan diri anda dari penjajahan fikiran...