CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Tuesday, August 30, 2005

Termeterai ikatan pertunangan ini merupakan satu permulaan pada perjalanan baru yang belum kuketahui bagaimana kesudahannya. Posted by Picasa

Monday, August 29, 2005

Kriteria Pemilihan

Terima kasih pada kak Sri Diah atas ucapan tahniah. Ia merupakan doa buatku.

Aku berkesempatan menonton rancangan Mencari Cinta hari ni. Sebenarnya aku tak suka rancangan ni. Tapi, kebetulan rakan serumah tengok, aku pun sama-samalah join mereka. Aku minat tengok Danial. Dia ada potensi untuk menjadi suami yang dihormati, membimbing isterinya, dan membantu isteri melakukan kerja-kerja rumah. Penampilannya juga bersahaja. Tak nampak dibuat-buat. Itu pandangan aku yang hanya tengok rancangan tu sekali (^_^) Dan aku pun bukan berminat sangat nak komen pasal orang.

Mendirikan rumah tangga bukan untuk setahun dua. Bukan juga sekadar satu destinasi cinta. Bagi aku, perkahwinan merupakan satu tanggungjawab. Bila difikirkan, aku sendiri takut untuk memasuki gerbang perkahwinan. Dan sudah pasti pemilihan bakal suami atau isteri bukan satu pemilihan main-main atau bak kata orang, macam pilih ikan di pasar. Macam mane dengan aku??? Heeeee (^_^)

Sebelum aku memilih si dia sebagai bakal suami aku, aku dah mengerjakan solat istikharah. Sebab, hanya Allah yang tahu siapa si dia. Masa silamnya dan masa depannya. Dan hanya Allah yang Maha Mengetahui apakah kesudahan kami berdua. Kalau bercinta lama pun belum tentu akan kenal si dia. Almaklum le, masa bercinta mesti ade yang control kat mane2 part.

Bila aku dah buat keputusan terima si dia, aku berasa amat tenang dan hati aku semakin rapat dengannya. Walhal sebelum tu, aku takde ape2 feel pun kat si dia. Bila aku dah terima si dia, means aku kena terima segala kelebihan dan kekurangan pada si dia. Seperti yang pernah si dia katakan pada aku, kita menerima dan menyayangi seseorang biarlah tanpa syarat. Kalau ade kelemahan, kita cuba baiki dan doakan supaya kelemahan atau keburukan itu suatu hari akan berubah.

Ape kriteria-kriteria pemilihan calon suami untuk aku? Hensem? Kaya? Beriman? Penyayang? Ape ye??? Jawapannya : Pilihan berdasarkan keputusan istikharah. Selepas tu, aku sayang si dia sebagaimana seadanya dia. Kelebihan dan kelemahannya. Manusia boleh berubah. Manusia boleh merancang. Tapi, hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Si Elly pulak akan pilih siapa? Mengapa??? (^_^)

Sunday, August 28, 2005


Hari bahagia, aku dimeterai sebagai tunang seorang insan bernama lelaki... Posted by Picasa

Saturday, August 27, 2005

Beza

Apa bezanya mengajar remaja dan kanak-kanak? Kedua-duanya memerlukan seni pendidikan yang tersendiri. Kanak-kanak lebih tulus dan mulus. Mereka akan ikut ape yang mereka lihat orang dewasa atau idola mereka lakukan. Tapi jangan fikir remaja takkan ikut orang yang lebih dewasa dari mereka. Pada pendapat aku, remaja lebih mempersoalkan tindakan orang yang lebih dewasa daripada mereka. Kalau mereka mendapat jawapan yang memuaskan hati mereka, mereka akan ikut yang baik.

Contohnya, bab menutup aurat. Aurat perempuan didefinisikan sebagai seluruh tubuh dari kepala hingga kaki kecuali tapak tangan dan muka. So, bila didapati ade yang memakai tudung tanpa stokin, remaja akan pertikaikan. Kata mereka 'laaa... sama je la dengan kita yang pakai baju lengan pendek. Tak tutup aurat jugak'. Dalam situasi ini, idola yang betul-betul boleh dicontohi barulah dihormati oleh para remaja ni. Sedikit sebanyak mereka akan turut menjaga sikap bila bersama dengan orang yang mereka hormati ini.

Nak marah kanak-kanak boleh diekspresikan melalui suara yang agak tinggi. Tapi, nak marah remaja kena guna psikologi tinggi. Silap marah, bukan kita dihormati tapi dibenci. Pernah satu ketika, aku bengang dengan perangai pelajar dalam sebuah kelas yang aku rasa tak hormat aku waktu aku mengajar. Aku cakap kat depan, diorang dok gelak kat belakang. Hati aku mendidih. Aku dah bagi assignment awal utk diorang present, diorang buat main-main.

Aku pun pegi depan kelas, buat muka tegang, senyap dan tenung mata setiap student aku. Diorang dapat agak aku tengah bengang, barulah senyap. Lepas tu, aku kata dengan suara yang tegas, "Baiklah. Saya akan bagi satu peluang. Baca dengan senyap tajuk ni, lepas ni saya akan soal". Aku terus duduk diam. Hari yang lain, kelas tu buat hal lagi, aku terus sound "Kalau kamu taknak hormat saya, fine. Tapi, hormatlah ilmu yang tengah kamu belajar". Nasib lah pada yang kena direct tu. Aku dah kata awal2, aku nak pelajar aku jadi manusia yang berguna. Dah dapat ilmu, amalkan. Bukan menuntut ilmu untuk suka2.

Ada masanya aku boleh bergelak ketawa dengan mereka dalam kelas. Tapi, kalau dengan gelak ketawa aku tu diorang sangka boleh memperlekehkan tugasan yang aku bagi, sorry ler. Silap orang!

Friday, August 26, 2005

Lamanya tak update blog

Tarikh akhir aku update blog, 17 Mac. Hari ni dah 26 Ogos. Hampir setengah tahun blog ni tak dijengah oleh tuannya. Kalau sebuah rumah yang ditinggalkan, aku rasa dah penuh dengan sawang. Sinaran matahari berbalam menembusi sarang labah-labah yang tebal. Tapi, blog aku belum bersawang lagi (^_^)

Pelbagai kisah hidup yang aku lalui sepanjang lebih 5 bulan aku meninggalkan coretan rasa, luahan hati di ruangan ini. Ada suka, ada duka. Dan segalanya aku jadikan pengalaman sebagai panduan kehidupan.

Sekarang aku dah tak bekerja di tadika. Suara riang kanak-kanak berusia 5, 6 tahun dah bertukar kepada tawa gembira remaja berusia 18 tahun ke atas. Teka, kat mana aku mengajar sekarang? (^_^) Alhamdulillah, usaha demi usaha yang aku lakukan untuk menimba pengalaman hidup dilihat oleh Yang Maha Esa. Justeru, perjalanan hidup aku dipermudahkan. Dan tu juga doaku setiap kali selepas solat.

Aku kini mengajar di Kolej Profesional Mara. Walaupun hanya sementara, aku tetap menghargai peluang ini kerana ia sebagai pengalaman yang tak mungkin aku perolehi dengan hanya duduk diam. Setakat ini, aku dah berpengalaman mengajar tadika, sekolah rendah dan peringkat kolej. Sekolah menengah je yang belum lagi. Darah pendidik yang mengalir dalam diriku warisan dari arwah tok, emak merupakan kelebihan untuk aku. Aku dapat menyesuaikan diri dengan mudah di setiap peringkat pengajaran. Alhamdulillah.