CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, March 17, 2005

Letih???

Setiap orang rasa letih setelah bekerja mengeluarkan tenaga seharian. Aku letih otak, letih badan. Esok exam last paper untuk sem ni. Dah pulun habis-habisan ke? Entah la... Aku dah baca, hafal yang mana patut hafal. Sekarang tinggal ulang kaji balik, pastu tawakkal. Peperangannya dalam dewan periksa. Kalau senapang dah berkilat, baju dah sedia, tetiba hujan pulak, dengan hutan tebal. Susah jugak nak berperang. So, kena la tawakkal supaya Allah mempermudahkan urusan.

Kesian sepupu aku. Ada sesuatu yg tak kena dengan dia. Tapi, biasalah. Hidup ni, ade pasang surutnya. Ada satu ketika kita akan rasa semua orang tak faham tentang kita. Feel alone. Kalau aku, sure aku tido memanjang. Tapi, hidup kena diteruskan. Tiada siapa yang dapat membantu kita dan memberi kita kekuatan kalau bukan diri sendiri.

Aku pun biasa rasa blur. Rasa sedih tetiba. Rasa bengang dengan keadaan sekeliling. But, i have to wake up dari segala kelesuan. Dengan itu, barulah terasa satu kepuasan. Jangan terus menyerah diri kepada kemurungan.

Thinks positive, sis. Semua kerja, semua tanggungjawab ada masalah tersendiri. Don't ever give up.

Monday, March 14, 2005

Ada seekor lebah

Dalam bilik ni ade seekor lebah yang aku kira hayatnya tak begitu panjang. Sang lebah sudah hilang bisa untuk menyengat. Hilang kemampuan untuk terbang tinggi. Pasti ada sesuatu yang berlaku pada anggotanya. Kasihan... Namun lebah tak berputus asa. Terus berusaha terbang. Jatuh kembali atas kekeunci-kekunci keyboard ini. Dia terbang lagi. Aaarrrggghh... letih sungguh. Tolonglah... Aku ingin bersama rakan-rakanku. Aku ingin terus bekerja untuk bangsaku.

Semangat lebah ini, inginku letakkan dalam jangkauanku. Selagi nyawa masih dikandung badan, selagi itu diri perlu terus berusaha.

Ehhh.. mana lebah tadi. Dah mati ker? Tak dengar dah bunyi dengungannya nak cuba terbang lagi. Kasihan dia..

Setelah sekian lama...

Setelah sekian lama aku tidak menjengah ke blog ini, aku mula menulis kembali. Aku tak tahu siapa yang akan membaca. Tapi, tidak mengapa. Aku sendiri akan membaca tulisan ku kelak apabila aku kesunyian.

Hidup ini
Setiap hari mesti dilalui
Walau pahit
Walau perit
Siapa lagi yang akan melangkah
Andai tidak kakiku
Yang ada tika lemah longlai, tempang
Ada tikanya gagah
Bak si pengarah melangkah ke pejabat