CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, September 15, 2004

Kenapa aku tak boleh buka blog aku?

Blogger ade masalah ke?

Atau komputer ni yang ada problem?

Atau aku yang tak pandai?

Atau...

Atau...

Hidup kita ni dikelilingi oleh pelbagai persoalan. Berpunca dari sesuatu masalah atau perasaan ingin tahu. Nak buat disertasi master pun kena soal banyak. Nak buat tentang apa? Apa masalah sebenar sehingga muncul tajuk tersebut? Apa persoalan yang akan dikemukakan dan dijawab? Apa objektif buat disertasi tu? Apa... Apa... Apa...?

Dan mengapa sampai sekarang ni, aku masih buntu untuk mencipta tajuk disertasi. Proposal dah kena siapkan sebelum exam bulan depan. Weehhh... tak sampai sebulan lagi. Kenapa dengan aku ni? Dah tak larat nak fikir ke? Atau tak tumpu fikiran terhadap pelajaran?

Waaa...

Hari ni dah 15 September. Takde ke sape2 yang nak wish aku happy birthday? Semalam, 14 September 2004, genaplah usia aku 2x tahun. Muda lagi aku ni. Masak pun tak pandai lagi. Yang tahunya, mengorak langkah buat kerja2 di luar rumah. Rumah hanya tempat persinggahan.

Apa yang telah aku capai setelah aku hidup selama 2x tahun? Adakah aku sudah menggembirakan emak dengan menjadi anak yang mendengar kata, atau telah terlalu banyak mengguris hati emak? Ilmu yang aku timba hingga peringkat master kini, adakah telah aku praktikkan dalam kehidupan, atau sekadar di dalam buku dan dibaca hanya ketika menjelang peperiksaan? Dan yang paling utama sekali, sedarkah aku, maut semakin hari semakin hampir, dan apakah aku telah bersedia menghadapinya?

Nampaknya, aku kena duduk. Duduk sambil memegang pen dan sekeping kertas. Menulis perkara2 yang telah aku lakukan, baik tau buruk. Mencatat perancangan untuk masa akan datang, dunia mahupun akhirat.

Berapa banyakkah dosa dan pahalaku yang telah tercatat buat masa kini?

Sunday, September 12, 2004

di rumah

aku di kampung waktu ni. tengah memanjakan badan. langsung tak usik kerja rumah. relax, baca buku cerita, tengok cd, bergurau senda ngan adik adik. Isshhhkkk... ape punya kakak le aku ni. Sekali sekala... nak juga aku rest kan badan yang telah digunakan untuk sepanjang minggu. Tak gitu?!? Nak pegi rest belai badan kat SPA macam orang2 kaya, tak mampu aku.

Semalam (Sabtu), dua kawan nak pindah masuk rumah aku kat Shah Alam. Terpaksa le mereka bertungkus lumus mengangkat barang sendiri tanpa bantuan dari aku. Nak buat macam mane. Masa keputusan diorang buat tu, aku dah pun beli tiket balik kampung. So, dengan rela hati aku berikan mereka kunci rumah untuk punggah barang mereka. Maaflah ye kekangkawan, tak boleh nak tolong korang berpindah. Apapun, perpindahan anda, amat dialu-alukan. Lepas ni, takle aku berseorangan kalau adik aku balik kampung. Dan bertambah riuh le rumah teres dua tingkat tu.

Balik kampung ni, aku nak mengumpul kembali semangat dan kekuatan. Biar bekalan itu, dapat aku gunakan untuk meneruskan usaha dan perancangan masa depan. Selepas ini, aku ingin duduk berfikir sejenak, mengatur kembali perjalanan hidup aku yang aku rasa sedikit bercelaru. Jiwa ini terasa gersang, kerana kurangnya minuman dan makanan rohani. Aku perlu mengatur kembali hidupku, agar ada masa terluang untuk aku mengisi rohani ku.

Sunday, September 05, 2004

Di sini aku...

hati yang tidak tenang bercelaru
fikiran yang berkecamuk
perasaan yang tidak menentu

aku ingin
ingin menyibukkan diri dengan segala kerja
segala keriuhan
agar segala terjahan yang mula mengintai jiwa
dapat kulupakan
pergi jauh terbenam ke dasar hati

aku nak balik kampung!!!

Wednesday, September 01, 2004

Ready dah ke?

Aku boleh selamba je mengadap komputer ni, padahal sat lagi ade kelas pukul tiga. Aku kena present pulak tu. Isshhkk.. aku ni, biar betul. Dah ready sangat ke? Ntah laa... aku pun tak tahu. Dari segi pembacaan, memang le tak begitu banyak. Sebab, makin aku baca, makin aku tak faham. Yang penting point yang aku nak sampaikan masa present nanti, aku dah siapkan.

Ni le kali pertama aku melabuhkan punggung di kerusi depan komputer di library ni. Sebelum ni, tak pernah berkesempatan. Sama ada dihambat waktu, atau kerana orang tak putus-putus dok mengadap komputer ni. Apa pun, nikmat yang aku dapat hari ni, aku gunakan sebaik mungkin. Tapi, sayangnya, aku tak dapat nak buka blog sendiri. Ape masalahnya, aku tak tahu.

Terima kasih kepada sesiapa sahaja yang memberi perangsang dan nasihat. InsyaAllah, aku akan terus berusaha untuk lebih berhati-hati dengan dunia pada masa-masa akan datang. Kesilapan, sesat, kesususahan merupakan pengalaman berharga yang mengajar kita semua untuk hidup dengan lebih baik.

30 Ogos 2004

hmm… aku dah agak dah. Hari ni, mesti ramai anak murid aku yang tak datang sekolah. Hanya 4 orang dari 18 orang murid aku yang hadir. Dah le aku ade tetamu kat rumah yang aku tinggalkan sendirian, tambah lagi dengan murid yang sedikit, mood aku untuk mengajar terus hilang. Cikgu-cikgu tadika semuanya takde arah nak mengajar. Persetujuan dibuat, kumpul semua murid yang ada, nyanyi bersama, bercerita, mengikut arahan-arahan guru, dan belajar pengetahuan am. Hari ni, murid-murid tak pegang pensel pun. Cikgu pun blur ;-D

10.30 pagi, aku dah minta balik (awal sejam dari masa tamat belajar). Aku tinggal murid-murid aku kat cikgu-cikgu lain. Aku pegi enjoy dengan tetamu aku yang datang dari Penang. Heee... sekali sekala daa ;-p

28 Ogos 2004

Sedikit kagum dengan diri sendiri. Ullpp… bukan nak angkat bakul sendiri atau berbangga. Tapi, aku sendiri tak sangka yang aku boleh duduk mengadap buku dan computer dari 9.30 pagi hingga 2.00 pagi. Berhenti untuk tunai hajat dan cari makan. Kalau aku sentiasa macam ni, sure aku boleh dapat 4 flat punye masa BA dulu. Isshhkkk… tak elok kalau… kalau… Lagipun memang sikap aku bukan ulat buku, dan tak boleh duduk diam mengadap pelajaran je. Mesti nak buat juga kerja-kerja sampingan.

Sebenarnya, assignment aku bertimbun, masa dah suntuk. Kalau aku tangguh lagi, aku akan lebih tersepit, penat akan semakin terasa, dan sudah tentu hasilnya tidak seberapa.

Alhamdulillah, aku dapat rasakan, ada sedikit perubahan dalam menerima pelajaran baru. Sedikit sebanyak aku kembali mempelajari Bahasa Arab yang telah lama aku tinggalkan. Bayangkan le, masa first degree dulu, 85 peratus dalam Bahasa Melayu. Sekarang pula, buku 100 peratus Bahasa Arab. Belajar, assignment, dan exam dalam Bahasa Melayu.

Hah… kalau tak tahu Bahasa Arab, tak boleh buat le jawabnya. Mana boleh nak copy paste je. Nak ngapal untuk exam lagi le tak boleh. Semuanya kena terjemah dulu. Kalau tak faham, silap-silap takde markah langsung.

Yeaarrrggghhh… aku kena tingkatkan usaha.

23 Ogos 2004

Hari ini sahaja, adik aku dah dua kali menyampaikan salam emak dan pertanyaan emak, bila nak balik kampung? Agaknya mak telefon dia. Taknak balik kampung ke aku? Uih… sape kata taknak? Aku memang nak sangat balik kampong, melupakan sejenak kesibukan aku membahagi tenaga dan masa, merehatkan badan seketika dari bergerak ke sana ke sini tak henti-henti dalam sehari, meminggirkan kesepian dengan keriuhan adik-adik.

Aku rindu, rindu dengan gelak tawa, gurauan, perbualan sekeluarga yang riuh rendah. Aku ingat lagi. Suatu ketika, pernah kami terfikir untuk memberi nama rumah di KB. Yang terkeluar dari mulut-mulut kami, antaranya Teratak Kecoh, Teratak Kepoh, Teratak Riuh. Ini semua, kerana kalau kami adik beradik berkumpul, alamatnya riuh rendahlah bunyinya. Agaknya, jiran-jiran pun kadang kala terusik dengan keriuhan kami. Tapi, setakat ni, takde lah lagi suara-suara jiran yang datang mengadu.

Ikut hati, aku memang nak balik kampung. Tapi akal aku memikirkan baik buruknya aku balik sekarang. Walaupun masa yang terluang banyak untuk aku balik kampong lebih lama, tetapi, tuntutan tugasan di sini juga banyak. Aku ada 5 assignment yang perlu disiapkan dalam masa terdekat. Nak siapkan assignment ni, bukan mudah-mudah je. Kitab-kitab Arab yang selama ni aku tak tahu menahu, aku kena belek dari satu patah perkataan ke perkataan yang lain.

Kalau aku betul-betul terror Bahasa Arab, takpe la jugak. Sekali baca dah faham. Ni, terkial-kial belek kamus. Kekadang tu, dah belek kamus, baca berulang kali pun, tak faham-faham juga. Tu, yang kekadang membuatkan aku fade up. Oh no! Aku mana boleh putus asa. Tidak sekali-kali tidak!

Sesekali aku terfikir. Takut kalau mak terkilan. Aku belum lagi dapat kerja tetap. Belum lagi berkahwin, ada anak, duit gaji belum terarah kepada keeperluan-keperluan lain yang mendesak, dah aku jarang balik kampong. Sibuk sangat ke aku, sampai cuti sekolah pun tak boleh balik bermesra dengan adik-adik?

Maafkan honey mak. Honey tak akan abaikan mak. Honey di sini, berusaha keras menambah ilmu pengetahuan dan mengharap redha mak dan ayah. Honey akan balik juga, tapi, bukan dalam cuti sekolah ni. Sebab, banyak tugasan yang menghambat. InsyaAllah dalam bulan 9 ni honey balik. So, pesan honey buat adik-adik, sediakan le hadiah birthday utk kak honey ye. (He he he… ;-D balik ade makna tu…) Honey nak sangat cakap telefon dengan mak. Tapi, dua tiga hari ni, suara tak begitu baik. Takut tak tersampai pulak apa yang nak dicakapkan. Waarrrgghh… dah rindu sangat kat rumah.

Pagi ni, suara masih tak keluar. Sepatutnya aku kena pergi ajar tuition kat rumah orang pagi ni. Tapi, dengan kepenatan yang masih bersisa dan suara yang tak mengizinkan, aku abaikan tuition tu. Bila aku pergi malam, orangnya pulak tak de. Esok aje la…

22 Ogos 2004

Tiada apa yang dilakukan selain dari pengikuti sesi muktamar. Selepas Isya’ kami bertolak balik ke Shah Alam menaiki kereta salah seorang perwakilan muktamar. Sempat juga kami menelusuri menikmati keindahan JB pada waktu malam seketika, sebelum menyusur keluar ke lebuh raya. Ada yang kata JB, indah khabar dari rupa. Entah. Aku tak tahu. Yang pastinya, setiap tempat tentu ada kelemahan dan kelebihannya. Biarlah waktu yang sesingkat ini, aku nikmati kelebihannya. Kebersihan dan keindahan kerlipan lampu serta susunan bangunan yang aku sendiri tak tahu seninya.

Dalam perjalanan, kami diberitahu tentang sejarah hitam stesyen bas Larkin. Subhanallah… yang telah mengatur perjalanan hambaNya dengan begitu baik. Setiap berlaku ada hikmahnya. Bas ke JB yang tiba pada jam 1.20 pagi dua hari lepas, ada hikmah disebaliknya. Seribu satu kemungkinan yang menerpa andai kami tiba awal pagi di Larkin sekiranya bas tiba seperti yang dijadualkan (11.30 malam). Kami yang buta jalan dan tidak tahu apa-apa tentu sahaja tidak mampu bertahan dengan keadaan yang mendesak.

Sesungguhnya, terlalu banyak petunjuk dan jalan yang telah Allah tunjukkan. Cuma, kita hambaNya sahaja yang sering buta, pekak, bisu, dari melihat dan mengakui segala ketentuanNya.

Bangun pagi, suaraku sendiri sudah tidak kukenali. Keadaan semakin serius menjelang tengahari bila aku terpaksa meneran ke dalam tekak untuk mengeluarkan suara. Alangkah besar nikmat suara yang Allah kurniakan. Malam, aku hanya menjadi pendengar. Kekadang gelakku pecah, garau yang tertahan mengejutkan sesiapa yang mendengar.

20 Ogos 2004

Malam ini bermulalah cuti sekolah. Tentu seronok bagi pelajar yang saban hari menelaah mata pelajaran yang semakin banyak, untuk berehat seketika. Tak kurang juga riangnya mereka yang sambil lewa belajar. Dan terutamanya, guru-guru yang teruk mengatur diri untuk mendidik anak bangsa.

Aku pun bercuti. Ke Johor Bahru. Hmm… nampaknya, hujung minggu kali ini, aku menimba pengalaman baru mrnjejak kaki ke tanah yang tak pernah aku jejaki selama ini. Bas kami (aku dan tiga lagi rakan sekerja) dijadualkan pukul 9.30 malam dari Shah Alam dan 11.30 malam dari Bandar Klang. Aku dok fakir juga, takkan le sampai dua jam nak boleh sampai ke Klang. Sedangkan dua minit pun boleh sampai (ibaratnya lah). Rupa-rupanya, bas dari Shah Alam tu, hanya bas perantara. Bas sebenar, nun di Klang. So, sampai Klang, sempat le kami makan, minum, relax sekejap.

Satu persatu bas ke pelbagai tempat di seluruh Malaysia sampai, berhenti mengambil penumpang, lalu meneruskan perjalanan. Kami sabar menanti. Satu persatu bas diteliti. Jam dah menjangkau 12 tengah malam. Aik… mana ni, bas tak sampai-sampai pun lagi? Kami dah gelisah. Dari berdiri, dah pakat duduk. Dari duduk, dah bertongkat dagu. Hati mula bergolak. Takut, bimbang, geram, bengang, bercampur aduk. Yang nyata, tiada perasaan gembira.

Weh… kami anak dara. Mana tak takut. Macam-macam yang berlaku sekarang ni. Apatah lagi dengan keadaan sekeliling yang semakin sunyi. Syukur… kami berempat. Kalau aku berseorangan, aku tak pasti apa akan aku lakukan. Nak patah balik rumah, nak naik apa? Teksi? Ishh… tak berani aku. Bas? Mana ade tengah malam macam ni. Nak telefon saudara? Mana ada saudara yang dekat dengan Klang. Nak tak nak tentu kena tunggu juga bas berseorangan. Tentu lebih merbahaya.

12.10 tengah malam. Kami dimaklumkan bas akan tiba 12.45 tengah malam kerana tersekat dengan kemalangan jalan raya. Warrrggghhh… masing-masing dah tak larat nak tunggu. Badan dah semakin letih, otak cuma ingat nak tido je. Dan penantian berakhir pada jam 1.20 pagi. Sabar je lah. Tentu ada hikmah di sebalik segalanya. Hanya Allah yang mengetahui.

Tekakku terasa perit. Nak demam ke?