CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, June 26, 2004

Nak Relax

Sebentar tadi kepala berdenyut. Mungkin sebab tak jumpa buku yang perlu dibuat rujukan. Mencari semerata rak buku kat library tu, tapi, yang dihajati tetap tak terlintas di pandangan. Masa pula terhad. Ingat taknak le beli buku lagi untuk masa ni, sebab fulus tak berapa banyak. Tapi, sebab tak jumpa cari kat library, jenguk la jugak kat kedai buku kat univ. Kat kedai buku pun takde juga. Mujur juga buku takde kat kedai buku. Kalau tak, makan nasi ngan kicap je la jawabnya. heee... ;-D hmm.. susah sangat ke persoalan yang prof madya ni bagi sampai tak jumpa2 jawapannya. Kalau nak reka sendiri, boleh je. Tapi takde hujah dari sumber yang berautoriti. Tak boleh le pakai hentam je. Aku ni bukan pelajar sekolah.

Jalan2 tanpa arah tujuan, akhirnya nampaklah CC yang masih belum ditutup ni. Rajin pulak tokey ni bukak sampai petang. Dalam jadual sampai pukul 2 je. Nampaknye rezeki aku le untuk menjenguk blog. Seronoknye... :-D

Kelas aku bermula jam 3 petang hingga 7 malam setiap Isnin, Selasa dan Rabu. Aku berulang alik dari SA ke KL naik motor dengan kawan yang menyewa di rumah aku. Dia pun sambung Sarjana Syari'ah. Dia orang Kedah. Dah biasa bawa motor KL-Kedah, Kedah-KL. Aku yang tak biasa naik motor jauh2 ni, terasa le sakit pinggang bila dah tiga hari dok berulang alik ngan motor. Alhamdulillah, hari ni, dah beransur pulih pinggang aku.

Dan aku memang amat2 bersyukur dengan rezeki yang telah Allah kurniakan pada aku. Setiap hari aku berdoa dan memohon agar Allah memudahkan urusanku di dunia dan akhirat. Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Secara tak rasmi aku dah dapat kerja di Taski ABIM kat seksyen 19. 1 Julai ni start kerja. Salah sorang guru Taski tu pula nak menyewa dengan aku. Alhamdulillah dah bertambah income kat situ. Pakcik, jiran sebelah rumah dah confirm hantar 4 orang cucunya mengaji Qur'an dengan aku. Dan baru tadi seorang adik, pelajar sarjana muda, minta aku buat prosiding Konvensyen Pengajian Islam yang lepas dengan bayaran yang tertentu.

Alhamdulillah. Aku terharu, terpegun dengan nikmat dan rahmat Allah yang Allah beri untuk aku pada ketika ini. Aku tahu. Kesyukuran aku bukan hanya perlu dilafazkan dengan Alhamdulillah. Tapi, aku perlu menggunakan nikmat pemberianNya ini sebaik mungkin. Dan aku akan sentiasa berdoa agar Allah selamatkan aku dari terpedaya dengan tipu daya dunia. Moga segala kerja yang aku lakukan ada memberi sumbangan kepada masyarakat Islam khususnya.

Tuesday, June 22, 2004

Aku update blog

Gembira... gembira yang tak terkata. Akhirnya aku bertemu juga dengan internet. Rasa tak lengkap hidup aku, kalau tak boleh update blog ni. Rindu sangat untuk terus menulis. Dan banyak cerita yang selama ni telah aku karang dalam otak. Cuma tak terluah je. Akan ku coretkan satu persatu selagi termampu. Apa khabar kalian semua? Aku doakan semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Kepada yang meneruskan pelajaran untuk semester ni, berusahalah. Waktu belajar adalah waktu yang paling menggembirakan. Betul tak? abrar, MBA, Pak Wattan, ibnuhazam, nur, hardy, kak dilla, sri diah... terima kasih kerana terus sudi menjenguk honey di blog ni.

Sudah seminggu lebih aku berada di tempat baru ini. Sebenarnya tempat lama sebab aku pernah menetap di sini lebih kurang 12 tahun yang lalu. Dan kini aku kembali menetap di Seksyen 19, Shah Alam. First sekali aku nak kritik adalah tentang mutu udara di Shah Alam ni. Sesak nafas aku menengok keadaan yang mendung diselaputi jerebu. Mungkin sebab dah biasa dengan udara di Kota Bharu, aku jadi agak khuatir dengan kualiti udara di Shah Alam ni.

Kritikan kedua... haa.. ini tentang penyewa rumah. Terutama yang bujang. Lebih spesifik lelaki. Mungkin tak semua. Tapi, yang terkena pada aku (keluarga aku), adalah jenis mereka yang tidak bertanggungjawab. 3 hari penuh, aku, adik, mak dan ayah bertungkus lumus membersihkan rumah, tapi, hingga hari ini masih terdapat baki sampah yang terpaksa kami bersihkan peringkat demi peringkat. Memang hati aku mengutuk teruk para penyewa yang meninggalkan rumah sedemikian teruk.

Aku yang tak pernah ada lelah, kena penyakit tu, gara2 habuk yang banyak dan terpaksa memerah tenaga berhempas pulas membersihkan rumah. Mak aku yang ada lelah tu, lagilah teruk. Kesian mak tak boleh tidur malam kerana lelah, natijah dari mengemas di siang hari. Kasut, beg, piala, surat2 cinta, sampah sarap yang entah apa2 bertaburan di sana sini. Aku memang kesal dengan sikap anak muda seperti itu. Cuba bayangkan, rumah yang anda tinggalkan dengan bersih dan baik untuk memberi keselesaan kepada para penyewa, anda dapat balik dengan keadaan tunggang langgang. Tentu bengang kan?!

Tapi, aku juga dapat pengajaran. Tuan rumah juga perlu memainkan peranan yang penting untuk memelihara kebajikan penyewa. Berjauhan dari rumah yang diberi sewa (KB-SA) menyebabkan kurangnya perhatian yang diberi. Penjagaan rumah diberi amanah kepada orang lain. Tapi, sudah tentu hasilnya atau natijah yang diperolehi tidak seperti yang diharapkan. So, kepada para tuan rumah, selalu2lah @ rajin2lah jenguk para penyewa. Kalau dapat sebarang aduan, segeralah bertindak. Jauh bukan alasan. Kerana kelak, si penyewa akan 'mengamuk' meninggalkan rumah tunggang langgang.

Itu cerita tentang rumah. Sekarang ni, keadaan rumah semakin selesa. Dan aku juga gembira tinggal di rumah tu sebab jiran2 12 tahun lalu masih menetap di situ. Aku dapat bertemu semula dengan rakan2 sekolah rendah 12 tahun lalu.

Tentang master. Aku telah mengambil keputusan muktamad untuk meneruskan pengajian dalam bidang Usuluddin. Ini bidang aku. Dan aku rasakan ia sudah semakin sebati dengan diri aku. Tentang rezeki, kepercayaan kepada rezeki yang telah Allah tetapkan untuk aku, perlu aku perteguhkan dan praktikkan. Aku perlu berusaha. Sebanyak mana sekali pun rintangan yang perlu dilalui, aku percaya dan yakin, Allah tidak membebankan seseorang melainkan perkara2 yang mampu dilaluinya sahaja.

Dan... aku kembali menjejak tanah yang telah aku duduki sejak 4 tahun lalu. Kembali bergelumang dengan buku. Kembali bertemu rakan2 seperjuangan. Terima kasih mak, atas pengorbanan yang tidak terhingga. Peluang ini tidak akan honey sia-siakan.

Sunday, June 13, 2004

Tunggang langgang

Rumah aku tunggang langgang. Semuanya kerana persediaan untuk berangkat ke destinasi baru. Nama je berkemas, tapi, nampak semakin menyesakkan. Ni pun, aku amik masa sejenak untuk merelaxkan hidung aku yang begitu sensitif dengan habuk.

Esok, bermulalah perjalanan aku ke destinasi baru. Di sana kelak, akan kuteruskan kehidupan menuntut ilmu, memerah otak mencari peluang, menggerakkan tenaga selagi terdaya untuk menyara kehidupan sendiri. Aku akan duduk di rumah keluarga, yang selama ini diberi sewa kepada orang lain. Mulai esok, bermakna, pendapatan tetap bulanan mak dan ayah, hasil dari rumah yang diberi sewa sebelum ini, akan terhenti. Aku akan tinggal bersama adik aku yang akan meneruskan pengajian ke peringkat sarjana muda. Manakala aku sendiri akan berusaha menamatkan sarjana dalam tempoh dua tahun akan datang.

Otak aku turut tunggang langgang. Memikirkan kehidupan yang bakal aku lalui. Bukan aku tak pernah jauh dari keluarga. Malah, di kalangan adik beradik, akulah yang sering berjauhan dari keluarga. Tapi, sebelum ini, jauh aku sekadar untuk menuntut ilmu. Tanpa berfikir untuk mencari wang untuk menyara kehidupan. Yang aku tahu, takde duit je, minta kat mak @ ayah.

Sebelum dan semasa jadi guru pun, duduk dengan keluarga jugak. Kalau dah dapat kerja, mungkin kerisauan aku berkurangan. Ni, masih dalam kesamaran di mana hala tuju aku untuk mencari secubit rezeki di bumi Allah yang luas ini. Namun, aku percaya, Allah sentiasa ada bersama hamba2Nya yang meletakkan pergantungan padaNya. Dalam kepala aku, aku akan mohon menjadi guru di sekolah agama berhampiran rumah tersebut, aku boleh jadi guru tadika, juga guru di mana2 kelas mengaji @ fardhu a'in, atau aku sendiri yang mengajar mengaji pada waktu2 yang bersesuaian. Rumah tu, aku akan cari housemate. Duit sewa boleh dijadikan pendapatan. Sampingannya, aku meniaga kain. Supplier banyak kat KB ni. Sebulan sekali balik kelantan boleh le bawak ape2 yg boleh dijual sambil2 tu.

Itu perancangan dalam kepala aku. Doa aku, moga Allah mempermudahkan kehidupanku di dunia dan di akhirat. Any suggestion?

Mesti

Usia aku terus menginjak. Semakin hari semakin bertambah tua. Tua???... Erk... aku muda lagi. Kini, aku dah selesai pengajian aku diperingkat sarjana muda. Dah lebih 20 tahun, mak dan ayah menyara kehidupan aku sehari-hari. Tiada kesalan di hati mereka. Malah tetap tabah dan sabar membesarkan anaknya yang sulung ini. Kalau anaknya ini menghendaki sesuatu pada usia ini, dia tetap menghulurkan wang walau di benaknya berfikir bagaimana nak mengagihkan wang yang tak seberapa itu untuk tujuh lagi anaknya yang masih menuntut di peringkat tadika hingga sarjana.

Tak malukah aku? Tak malukah aku membebankan emak dan ayah yang dah begitu berhempas pulas menyara kehidupanku sejak dari sebelum lahir hingga kini? Aku merasakan, pada usia ini, aku sudah tidak layak untuk membiarkan diri terus disara oleh emak dan ayah (agaknya sebab tu ayah aku dah menggalakkan aku kahwin pada usia ini - walaupun aku tak punya calon). Kalau nak meneruskan pelajaran pun, aku mesti berusaha menggunakan duit sendiri. Tapi, banyak mana sangat duit yang aku miliki dalam simpanan? Aku bukan orang kaya. Bukan anak jutawan yang ibubapa telah peruntukkan akaun anak sejak kecil.

So, apa tindakan aku? Ya... aku mesti, mesti berusaha walau macam mana perit sekalipun kehidupan yang bakal aku lalui. Sampai bila aku mesti terus bergantung kepada mak dan ayah? Sedang adik2 kelak, akan bergantung pada aku. Siapa lagi yang akan terus membela adik2 kalau bukan anak sulung? Kalau setiap hari duit yang mengalir dengan penuh kasih sayang dari mak dan ayah terus melancarkan kehidupan aku, bila pula aku akan dapat belajar mencari kehidupan sendiri yang aku dapat rasakan tidak semudah yang aku rancangkan?

Mak dan ayah... honey bukan sombong dengan kebolehan diri. Malah, honey tahu, banyak kelemahan honey. Honey sekadar ingin berusaha meredah arus kehidupan ini. Kerana kelak honey akan hidup bersendirian, sedang tanggungjawab berat bertenggek di bahu. Honey tahu, bukan sedikit kerisauan yang melanda diri emak dan ayah. Tapi, tanpa pengalaman hidup yang mencabar, tiada kesilapan yang akan honey ketahui, tiada kesedaran yang honey perolehi. Doakan honey, mak dan ayah... agar terus tetap pendirian di jalan yang diredhaiNya, walau apa yang bakal honey hadapi di hari muka.

Mak dan ayah... redhailah kehidupan honey.

Friday, June 11, 2004

Hidup mesti diteruskan...

Ada tak orang normal yang tak pernah rasa tertekan dengan kehidupan di dunia ni? Tension macam mana pun, kehidupan tetap mesti diteruskan. Jatuh, berdarah, cedera... Masih boleh bertatih, merangkak, melangkah ke hadapan. Sehari... dua hari... cukuplah sekadar waktu itu digunakan untuk meredakan ke'tension'an. Jangan biarkan perasaan menguasai diri hingga menjangkau sebulan... dua bulan...

Kelmarin (9 Jun), seharian aku gunakan untuk membuat soalan peperiksaan Akhlak bagi tahun 2. Bila dah start duduk depan komputer, apapun tak ingat. Tapi, bila dah selesai, kes duit, kes nak sambung MA, kes nak kerja, semua terjelma kembali di fikiran. Dan aku kembali memikirkan plan tindakan yang perlu aku lakukan untuk hari-hari berikutnya dalam hidupku.




antara tanggungjawab aku... haa... cuba korang jawab. kalau tak boleh memang saja laaa... punye senang soalan ;-D Posted by Hello




Semalam (10 Jun), aku merayau keluar rumah. Mungkin dengan menghirup udara luar, ia dapat memberi aku ketenangan sedikit sebanyak. Aku meletakkan 'takhta' aku sebagai seorang guru secara rasminya, semalam. Aku pergi sekolah untuk memulangkan segala keperluan guru yang masih ada pada aku, menyerahkan tanggungjawab yang telah aku selesaikan sebaiknya mengikut kemampuan aku, mengucapkan salam perpisahan pada sekolah yang pertama memberi peluang kepada aku mengenali dunia pekerjaan. Ada guru yang bermurah hati belanja aku makan tengahari (erk... masa makan tu dah pukul 4ptg dah). Ya... aku terharu dengan ukhuwah yang terjalin dalam masa tak sampai 2 bulan. Bukan duit yg dikeluarkan utk belanja tu menjadi ukuran, tapi, kesudian mengikat tali ukhuwah itu yang mengharukan.

So, lepas ni tak perlu panggil aku cikgu dah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Teringat...

7 Jun 2004 : Masa tu dah selesai Kem UPSRI kat pantai Melawi. Adik2 'menyelam sambil minum air', jemput aku, sambil2 tu diorang pi mandi pantai dulu sementara aku siap. Dah siap urusan pelajar, aku pun join diorang. Masa tu ade lah sorang pelajar darjah 6 ni yg mandi manda sekali. Aku dengan adik2 aku cakap bahasa kasar - aku, mu -. Didengar dek murid ni, dia pun kata, "Eh, mu'allimah cakap aku-mu dengan adik beradik? Tak baik tu, mu'allimah." Aku : "erk..." Macam mane yek aku nak jawab? Kat sekolah dok ngajar anak2 murid tak elok cakap aku-mu dengan kawan2. Aku sendiri guna bahasa tu sesama adik beradik. Ishk... silap dah aku ni.

Aku tinggalkan persoalan tu tanpa jawapan. Aku tak dan nak fikir jawapannya kerana kepala otak aku tengah berserabut dengan peristiwa duit hilang.




si kecil yang berani... Posted by Hello

Tuesday, June 08, 2004

Mungkin...

Kata Op..

"Kadang-kadang org kata kalau duit hilang - maknanya bukan rezeki kita. juga buat 'cuci' semula duit kita. mungkin ada yang tak kena dari hasilnya" .... Op

Begitulah yang kurasakan. Sebaik je aku sedar duit tu hilang, terus terjelma di mindaku kata2 ku dua hari lepas yg lebih kurang berbunyi begini "alaa.. honey takde duit banyak lagi, takleh le nak bersedeqah". Natijahnya, Allah 'cuci'kan duit2 aku dengan cara begini. Baru le aku rasa tersentap.

Sedeqah walaupun sepuluh sen, dari hati yang ikhlas jauh lebih baik dari seribu ringgit dengan niat yang terpesong. Setiap ape yang kita miliki, tak kira banyak atau sikit, di dalamnya terkandung hak orang lain.

Aku kembali menjenguk blog

Aku tinggalkan blog untuk beberapa hari bagi menyiapkan tuntutan tanggungjawab yang semestinya perlu kuutamakan. Beberapa hari kulalui pelbagai peristiwa yang menggembirakan dan tak tertinggal juga peristiwa yang menghenyek perasaan.

Bermula hari Jumaat yang menyebukan dada. Manusia yang hidup dengan kata2 yang bisa memukau manusia lain. Tapi, nikmat yang ALlah beri itu, bukan digunakan untuk menyebarkan agama Allah, bahkan memburukkan Islam. Tergamak dia menipu dengan kata2 untuk mendapatkan sejumlah wang. Mujur tidak sampai seratus. Tapi, itupun sudah mengundang dosa yang tidak terhingga.

Selepas program sekolah di salah sebuah perpustakaan, aku dan seorang lagi guru terpaksa tunggu si penjaga perpustakaan untuk mengunci pintu. Tunggu punya tunggu, tak datang2 juga. Sedang waktu terus menginjak, solat Jumaat hampir dekat. Sedang kami menunggu, datang seorang penunggang motorsikal. Katanya ingin menjemput seorang ustaz ke rumahnya untuk tahlil arwah bapanya yang meninggal 3 hari lepas. Dimintanya guru seorang lagi ni (kak Z), menelefon ustaz tersebut. Antara isi percakapan yang boleh kami dengar ialah meminjam wang barang 30, 40 ringgit. Sesudah bercakap telefon, dia pun mengatakan yang ustaz tadi meminta tolong kak Z beri dulu wang tersebut, nanti ustaz bayar balik. kak Z pun dengan separuh rela, memberi RM 50 seperti yang diberitahu.

Aku rasa tak sedap hati. Manalah tahu kot kot dia tu menipu. Orang tu kami berdua tak kenal. Silap kak Z, dia tak bercakap sendiri dengan ustaz, sama ada ustaz betul2 ke suruh lelaki tadi mintak ngan kak Z. Tapi, seperti biasa yang berlaku, rasa tak sedap hati aku tu, aku pendamkan je. Aku pun bukan jenis mulut laser. Bila datang sorang guru lagi, (yang ni, mulutnya laser sket) terus disuarakan yang kitorang ni dah ditipu, baru le siasatan dilakukan. Huuu... memang pun. Ustaz pun tak kenal lelaki tu, tak suruh pun lelaki tu minta duit kat kak Z, dan takde pun orang yang meninggal kat tmpat lelaki tu tinggal (kononnya, seperti yang diberitahu).

Aku keliru dengan kesilapan sendiri yang terlalu percaya dengan orang lain, dan permainan lelaki itu. Mukanya confident je bercerita. Takde pulak uk ak.. uk ak.. Banyak pengajarannye... Pengajarn kat aku supaya tak pendam rasa tak sedap hati terus menerus dalam diri. Dah banyak kali berlaku macam ni. Mangsanya orang lain, tapi, aku yang tak sedap hati, tak pernah beritahu orang lain. Yang peliknya, bila aku sendiri nak kena, aku tak pulak rasa tak sedap hati. Tup.. tap.. tengah2 bergembira, ditimpa kesedihan.

Seperti waktu aku sertai kem darjah enam yang dibuat di Melawi, semalam. Aku kehilangan semua duit aku yang bernilai lebih RM 100. Kesnya, aku tercicir beg duit. Dijumpai semula oleh anak murid. Tapi, duitnya dah lesap. Tinggal 30 sen je. Alhamdulillah... dokumen2, kad2 lain semuanya ada. Habis le modal aku nak beli kasut baru. Aku juga keliru dengan kesilapan aku sehingga beg duit tercicir, dan juga kerakusan manusia yang tidak punya nilai kejujuran. Di hadapan murid2, aku buat2 takde ape2. Tapi, depan adik2 aku, aku tunjukkan muka tension. Aku nak relax. Taknak fikirkan rasa terkilan. Tapi, sesungguhnya, tekanan itu masih menguasai diriku. Aku usaha, berusaha tenangkan hati. Sudahnya, lepas Maghrib malam tadi, aku terus tidur, tak sedarkan diri. Pukul 10 pagi tadi baru bangun. Heee... :-D itu le caranya aku baiki rasa hati. Tiiiduuuuurrrr...




pelajar perempuan... Posted by Hello


muka muka yang sedang berusaha mengawal nafsu main untuk meraih kejayaan... Posted by Hello


buat dik.. jangan tak buat.. menang, mu'allimah bagi coklat satu sorang.. Posted by Hello


bekerjasama mengeratkan ikatan ukhuwah Posted by Hello



Jadual penuh...

Jumaat dan Sabtu lepas, aku bertungkus lumus menyiapkan presentation yang perlu digunakan untuk kem UPSRI (Ujian Penilaian Sekolah Rendah Islam) bagi pelajar tahun 6 ynng diadakan di salah sebuah resort di Pantai Melawi. Ade jugak aku jenguk internet. Tapi, tak berkesempatan untuk mengupdate blog.

Ahad dan Sabtu adalah masa yang menggembiraka bersama anak2 murid yang semakin aku kenali, dan semakin rapat dengan aku. Gembira melihat mereka bersama. Dengan semangat setiakawan. Dengan kreativiti untuk menjadi kumpulan yang terbaik. Anak2 murid aku, (yang baru aku kenal rapat masa cuti sekolah ni - sebab aku terlibat mengajar mereka untuk kelas tambahan) begitu cepat mesra dengan aku disulami dengan rasa hormat. Aku cukup suka tatkala aku baru je sampai kesekolah, sebelum bertolak ke tempat program dengan menaiki bas, aku terus ditegur. Aku tak dan lagi nak buat turun beg dari kereta. "Assalamulaikum mu'allimah" "Mu'allimah ikut sekali ke?" "Ni, mu'allimah nak buat ape dengan kad manila ni"... dan macam2 lagi teguran.

Aku suka sertai program. Masa kat U dulu pun, aku lebih suka berprogram dari menjadi ajk untuk sepanjang tahun. Melalui program aku dapat melngenali seseorang dengan lebih dekat. Dengan guru2, dengan anak2 murid, susah senang dihadapi bersama. Kalau program tu lama sikit, kelebihan dan kekurangan dapat diketahui. Dan bersama2 berusaha menampung yang mana kurang tu dengan kelebihan masing2.

Dan kredit lebih untuk aku. Aku suka mandi laut. Dan di Melawi, aku kembali berendam dalam air masin tu...

Thursday, June 03, 2004


ape nak jadi dengan aku ni? Posted by Hello

Ishhkkk...

Ape dah jadi dengan aku ni? Aku ngadap komputer ni untuk buat presentation -untuk kem UPSRI kat sekolah, esok dah kena hantar-. Tapi, internet ni jugak yg menarik perhatian aku. Dah berjam aku dok depan komputer ni, takde apepun yg improve dlm projek aku tuh. honey.. honey..

I have no idea. Otak dok fikir nak siapkan presentation tu je. Adik2 dah mula mencecet kata kakaknya tak buat kerja lain pon. Asyik ngadap komputer je.

Nama baru aku Hana Shimazaki. Hmm... best jugak ek nama aku dalam bahasa Jepun.

My Japanese name is Hana Shimazaki.
Take The Kawaii Japanese Name Generator today!
Created with Rum and Monkey's Name Generator Generator.

Wednesday, June 02, 2004

Kelas Tambahan

Di sekolah aku, ade buat kelas tambahan untuk darjah 6. Murid2 darjah 6 semuanya tidur di sekolah. Sehari, mereka belajar 8jam.

Aku terlibat sebagai sebahagian dari tenaga pengajar. Kalau ikutkan, aku ni hanya mengajar darjah satu. Mungkin kerana kepercayaan guru2 lain atas kemampuan aku, maka aku turut diamanahkan untuk mengajar murid2 ni. Aku tak kisah. Janji gaji masuk. Heee ;-D

Bila orang dah menaruh kepercayaan pada aku, sudah semestinya aku akan melaksanakannya sebaik mungkin mengikut kemampuan aku. Memang agak kelam kabut bagi aku bila kena membincangkan soalan peperiksaan. Mana taknya, aku bukan ngajar darjah 6, tapi, aku disoal tentang pelajaran darjah 4 hingga 6. Selagi aku tahu, aku jawab le. Tak tahu, aku biarkan diorang cari sendiri. Nak hidup, kena la pandai2 cari helah supaya anak2 murid tak nampak kelemahan guru mereka. ;-D

Rupa-rupanya, mengajar darjah 6 pun tak kurang mencabar. Seperti biasa, kalau ade 4 kelas, kelas pertama dan terakhir pasti ada masalah sendiri. Kelas awal, kononnya dah pandai. Betul le diorang boleh jawab soalan, dah baca banyak. Tapi, tak perlu le buat bising. Bila guru suruh, marah sikit, mulalah ade yang naik angin. Ade jugak ye budak yang panas baran. Tu baru umur 12 tahun. Dah taknak dengar orang lain ajar. Kalau dibiarkan terus perangai macam tuh, alamatnye kesian le masa depan budak tu nanti.

Kalau kelas yang akhir pulak, tak le sebising kelas pertama. Tapi, senyap mereka, senyap yang aku tak tahu mereka ni dok dalam kelas ke atau dalam mimpi. Mata pandang guru macam faham. Tapi, bila tanya, terkebil2 tak tahu ape. Huh.. kuat betul berkhayal. Nak kawal kelas akhir ni, kena selalu sebut nama supaya terputus angan2 mereka.

Malam ni, aku ade kelas dari 8.45 mlm hingga 10.45 mlm.

Tuesday, June 01, 2004


 Posted by Hello


Link ni saya dapat dr e mel dan ingin berkongsi dengan para pengunjung.

Apa Nak Jadi?

Aku perhatikan, kebelakangan ni, begitu kerap jenayah yang seruis berlaku. Sehingga jenayah-jenayah tersebut seolah-olah perbualan harian yang biasa didengar sahaja. Pembunuhan berlaku hampir setiap hari. Ada je laporan pembunuhan yang terpapar di dada dada akhbar tempatan. Tu kira kes dalam negara yang dilaporkan. Agaknya yang kalau ditambah dengan kes yang tak dilaporkan, tak tahu le aku, berapa purata kes jenayah berlaku setiap hari.

Apa yang dah jadi dengan manusia sekarang? Aku sendiri rasa tak selamat walaupun berada di area yang agak selamat. Aku rasa takut untuk melahirkan generasi yang bakal lahir pada zaman yang manusia sudah hilang peri kemanusiaannya. Begitu murahkah nyawa manusia hingga dibunuh sesuka hati? Begitu hinakah manusia hingga hilang sudah rasa belas pada sesama manusia? Malah si nenek tua yang tak punya ape pun, menjadi mangsa. Anak kecil yang tak tahu ape, turut menjadi mangsa 'kebinatangan' manusia2 yang tak berakhlak ni.

Di mana silapnya? Siapa yang perlu bertanggungjawab? Di manakah peranan setiap anggota masyarakat? Aku kira persoalan2 ni dah terlalu banyak diutarakan. Dari pelajar di sekolah rendah hinggalah ke para doktorat dan profesor, juga dato'2 pemerintah. Aku ingat lagi, masa belajar karangan sejak di sekolah rendah, tajuk berkaitan akhlak @ moral tak pernah terlepas. Tapi, jenayah tetap berlaku sedangkan yang melakukan jenayah ni, yang dah belajar mana buruk, mana baik. So, mana? mana? mana silapnya?

Yang penting sekali aku tanyakan pada diriku, apa sumbangan aku untuk memperbaiki semua ini, walaupun sedikit?